10.6 C
Craiova
marți, 23 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljTermen redus pentru plata taxei de reabilitare

Termen redus pentru plata taxei de reabilitare

Proprietarii din blocurile din zona Ciupercă din Craiova au aflat cu stupoare cât îi costă reabilitarea cu fonduri europene a condominiului în care locuiesc, mai exact cât au de plătit anual la Direcția de Impozite și Taxe Craiova. Totodată, aceștia au mai aflat că termenul de plată s-a redus de la zece ani la opt ani, din cauza bâlbelor administrației locale.

Cele câteva sute de craioveni care locuiesc în blocurile reabilitate termic cu fonduri europene vor plăti, începând din acest an, taxa de reabilitare termică în contul cofinanțării pe care asociațiile de proprietari trebuia să le suporte. Sumele sunt destul de piperate și proprietarii spun că le vor plăti cu greu, mai ales că, pe lângă taxa de reabilitare, mai au și de plătit impozitul pe bunurile mobile și imobile pe care le dețin.
Oamenii sunt nemul-țumiți, în primul rând, din cauza sumelor mari, dar mai ales pentru reducerea duratei de plată, care s-a micșorat de la zece ani, așa cum li s-a spus inițial de către primărie, la opt ani. În noiembrie 2017, Consiliul Local Craiova stabilea, printr-o hotărâre, că „sumele avansate de către municipiul Craiova pentru asigurarea cotei de contribuţie aferente proprietarilor se recuperează prin taxa de reabilitare termică, începând cu 1.01.2018 și până în maximum zece ani, perioadă ce se va calcula pentru fiecare bloc, de la data procesului-verbal de recepție la terminarea lucrărilor. Titularul obligaţiei de a calcula cota de contribuţie aferentă fiecărui proprietar este municipiul Craiova, prin Direcţia Elaborare şi Implementare Proiecte şi nu asociaţiile de proprietari, acestora revenindu-le doar obligaţia de a informa proprietarii şi de a aproba în adunarea generală a asociaţiei de proprietari sumele rezultate“. Numai că de la data recepției lucrărilor și până la data stabilirii taxei pe care trebuie să o plătească locatarii s-au scurs aproximativ doi ani. Drept urmare, perioada în care proprietarii trebuie să cotizeze s-a redus la opt ani, iar sumele anuale au crescut. De exemplu, proprietarul unui apartament cu o suprafață de 72 mp are de plătit în total o sumă de 6.837,91 lei. Plata se face începând cu anul 2018, până în 2025, iar pe fiecare an locatarul va plăti o sumă de 859 de lei. „Este foarte mult. Este greu să plătești această sumă. Eu pe lângă taxa de reabilitare mai am impozitul pe apartament, pe mașină. Ajung anual la aproape 1.500 de lei. Pe deasupra, ne-au spus că vom plăti această sumă în zece ani și acum au redus perioada“, spune Marin Bălan, proprietar în Asociația de proprietari nr. 15 – 1 Mai Stadion.
La fel de nemulțumită este și Lucia Nicola, proprietar în blocul M30, pentru a cărui reabilitare va plăti anual 700 de lei, timp de opt ani. „Mi-a venit Decizia de impunere pentru anul 2018, suma de plată este foarte mare. Eu am o pensie de 500 de lei pe lună, din ce să plătesc tot impozitul. Mă gândesc să merg la primărie în audiență. Este supărător și faptul că ne-au spus că vom plăti în zece ani, dar acum văd că s-a redus perioada“, spune locatara.
Sumele cele mai mari le au de plătit proprietarii care nu beneficiază de fonduri nerambursabile și susțin din propriul buzunar toate cheltuielile. Este cazul locatarilor care au firme de apartament și își plătesc în totalitate contribuția pentru reabilitare. În această situație este proprietarul apartamentului nr. 1 din blocul M26, care are o contribuție la taxa de reabilitare de 27.677,86 de lei, adică 3.453 de lei pe fiecare an.

Până recuperează primăria, plătesc proprietarii

Concret, pentru reabilitarea termică a unui bloc, fondurile veneau de la Uniunea Europeană, de la primăria și asociația de proprietari. Din cauza întârzierilor lucrărilor, sumele de plată au crescut, ca urmare a faptului că o parte dintre ele au fost declarate neeligibile de către UE. Atunci, primăria a plătit și partea de contribuție a asociației și urmează să recupereze banii cheltuiți de la bugetul local pentru reabilitarea celor 22 de blocuri de la proprietari în decurs de maximum zece ani (numai că această perioadă s-a redus ulterior la opt ani).
De asemenea, sumele declarate neeligibile după ce s-a pierdut finanţarea europeană ca urmare a faptului că firmele de construcţii care au câştigat licitaţiile au întârziat lucrările, ar urma să fie recuperate de primărie în instanță de la firmele de construcții.
Firmele care au lucrat la reabilitarea blocurilor din 1 Mai au fost AB Tehnica SRL și SC Remex SRL. Pe rolul instanțelor craiovene există o singură cauză înregistrată, dosar nr.107/63/2018. În acest dosar aflat la Secția de Contencios Administrativ și Fiscal, Primăria Craiova a acționat în instanță unul dintre constructori SC Remex SRL

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS