10.3 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljVagoanele zac în triaj, CFR Marfă aşteaptă să treacă 40 de ani

Vagoanele zac în triaj, CFR Marfă aşteaptă să treacă 40 de ani

În loc să le valorifice, CFR Marfă lasă vagoanele să se degradeze (FOTO: Claudiu Tudor)

Sute de vagoane pline de rugină şi foarte degradate, care aparţin CFR Marfă, zac de zeci de ani în triajul traversat de Aleea 4 Şimnic din Craiova, fără ca reprezentanţii companiei să le valorifice. Zona respectivă este o pată neagră a Craiovei pentru că peisajul te duce cu gândul la timpuri demult apuse. De ani de zile, zona pare încremenită, iar cele 846 de vagoane, deşi scoase din uz, nu au fost valorificate. Pe alocuri, s-a mai intervenit cu vopsea pe unele dintre ele, însă timpul şi-a pus, din nou, amprenta asupra lor. Explicaţia reprezentanţilor CFR Marfă este aceea că orice vagon inactiv trebuie să aibă 40 de ani pentru a fi „apt“ de casare. Practic, anul acesta ar îndeplini această condiţie vagoanele din 1978. „În triajul CFR Marfă din staţia Craiova se află un număr total de 846 vagoane din parcul inactiv – 158 de vagoane conservate şi 688 de vagoane cu revizia periodică expirată. Din totalul vagoanelor din parcul inactiv aflate în triajul CFR Marfă din staţia Craiova, 30 sunt aprobate la casare, restul nu sunt aprobate deoarece nu au durata de serviciu depăşită, respectiv 40 de ani“, au declarat reprezentanţii SNTFM „CFR MARFĂ“ SA. Mai mult decât atât, în apropiere de calea ferată a triajului s-au construit case, iar în zona respectivă s-au aruncat foarte multe gunoaie ce alunecă spre vagoanele vechi.

Aproape 1.500 de vagoane, scoase din uz în Oltenia

Potrivit reprezentanţilor CFR Marfă, în Oltenia există 1.500 de astfel de vagoane, iar 846 dintre acestea sunt la Craiova. Chiar dacă numărul lor este foarte ridicat, până acum au fost aprobate la casare doar 12,5%. Însă, compania a luat măsuri pentru evitarea furturilor. „În regiunea Oltenia, 188 de vagoane sunt aprobate la casare. Pentru evitarea furtului de componente de la vagoanele de marfă, au fost emise dispoziţii prin care s-au recuperat toate piesele şi subansamblele uşor demontabile şi au fost depozitate în magaziile subunităţilor“, au adăugat reprezentanţii SNTFM CFR MARFĂ SA.
GdS a întrebat conducerea Gărzii de Mediu Dolj dacă existenţa acestor rable în triaj poate afecta mediul, însă comisarul-şef al instituţiei susţine că nu există niciun pericol. „Vagoanele acelea sunt construcţii metalice pe şine, care, din punct de vedere al mediului, nu afectează pentru că înainte să ajungă acolo sunt golite de orice lichid. Însă, din punct de vedere peisagistic, e o problemă pentru că arată urât acolo, de atâţia ani. Eu nu cred că ar trebui să se aştepte 40 de ani ca să se caseze. Printr-un memoriu tehnic justificativ prin care arăţi că sunt degradate, cred că ar putea fi casate mai repede, dar acest lucru ţine de bucătăria internă a CFR Marfă“, a declarat Gheorghe Călinoiu, comisar-șef la Garda de Mediu Dolj.

O grămadă de gunoaie alunecă spre vagoane (FOTO: Claudiu Tudor)

Vânzarea a 2.450 de vagoane, pusă sub semnul întrebării de DIICOT

Procurorii DIICOT din Timișoara au dispus, pe 3 mai 2017, efectuarea mai multor percheziții într-un amplu dosar în care ar fi fost implicaţi întreaga conducere a CFR Marfă și funcționari din Craiova, Timișoara, Brașov, Cluj sau Constanța. Pe scurt, anchetatorii au reținut că CFR a vândut 2.450 de vagoane ca fier vechi, deși acestea intrau în categoriile deșeu fier vechi greu și special, având prețuri mult mai mari. Prejudiciul total a fost calculat de procurori la peste 6,3 milioane de euro. Potrivit ofițerilor DGA, „în cursul anului 2016, mai multe persoane din cadrul Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă CFR Marfă s-au constituit într-un grup infracțional organizat, implicând factori de decizie de la nivel central și teritorial, având drept scop subevaluarea bunurilor din patrimoniul societății, cu prilejul operațiunilor de vânzare-cumpărare a 2.450 de vagoane destinate casării. S-au facilitat însușirea și folosirea de către SC REMAT SA Călărași a diferenței rezultate între valoarea reală și cea subevaluată a bunurilor casate“.
După percheziţiile de la vremea respectivă, fostul director al CFR Marfă, Mihuţ Crăciun, a fost arestat preventiv, alături de alţi trei foşti directori din companie, iar alte şase persoane au primit mandate de arestare la domiciliu. După doar o lună, fostul director general al CFR Marfă, Mihuţ Constantin Crăciun, Pavel Bărculeţ (director financiar), Daniel Ciobanu (director operaţiuni dezvoltare) şi Claudiu – Florin Enache (director vagoane) au fost puşi în libertate de Curtea de Apel Timişoara.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS