10 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljCălătorii de neuitat cu hârburile RAT Craiova

Călătorii de neuitat cu hârburile RAT Craiova

Podelele din autobuzele vechi de pe traseul 2b, ciuruite

Craiova este codaşă la tot ceea ce ţine de transportul în comun. Staţii unde nu te poţi adăposti, alveole prea puţin folosite şi panouri electronice nefuncţionale. Acestora li se adaugă autobuzele vechi de zeci de ani, care abia îşi trag „sufletul“ pe traseu. Am mers şi noi pe trei trasee pe care s-au păstrat autobuze vechi, iar senzaţia pe care ne-au creat-o aceste călătorii a fost aceea că ne-am întors în timp.

Când bătrânele autobuze craiovene trec prin staţie le simţi după mirosul puternic de motorină şi după zgomotul ca de tractor, iar când urci în ele ai senzaţia că te întorci în timpuri de mult apuse. Este vorba despre autobuzele care circulă cu precădere pe traseele 2b, 3b sau 20. Rablele care nici măcar nu ar mai trebui numite autobuze sunt oile negre ale străzilor din Craiova. Nimic din ele nu arată că suntem în 2017, chiar dacă promisiunile autorităţilor pentru schimbarea lor sunt atât de actuale. Când urci într-un astfel de autobuz este nevoie să îţi iei câteva măsuri de precauţie. Trebuie, mai întâi, să te uiţi atent ca nu cumva scaunul pe care te aşezi să fie rupt. Nici podeaua nu este prea sigură. Multe dintre autobuze au pur şi simplu găuri în podele, astfel încât se vede carosabilul prin ele. Altele au fost cârpite cu placaje, care se pot rupe oricând. Barele de sprijin nu mai sunt acoperite cu nimic, iar pe mâini rămâne impregnat un miros puternic de fier. Uşile stau căscate, nu se mai închid etanş, iar prin găurile de sub ele poţi privi cu uşurinţă afară. De căldură nici nu poate fi vorba. Este aproape la fel de frig ca afară sau chiar mai frig, atunci când autobuzele sunt în mers, iar prin găurile din jurul uşilor se face mult curent. „Vai de noi, parcă suntem în epoca de piatră. Îmi amintesc că și la liceu mă duceam tot cu autobuzele astea. Plătim taxe degeaba, iar pe bilete nici nu-ți mai vine să dai banii. Practic, ei ne cer să plătim bilete și să circulăm legal, dar nu fac nimic să ne asigure condiții decente“, a declarat un călător trecut de 65 de ani.
Oamenii sunt revoltaţi de condiţiile pe care le găsesc în autobuzele vechi. „Autobuzele astea sunt o ruşine. Arată îngrozitor! Mi se pare incredibil că de atâta amar de vreme nimeni nu a mai reuşit să le schimbe, doar promit în campaniile electorale. Iarna e foarte frig în ele, vara foarte cald. E o bătaie de joc, doar ca să zicem că avem şi noi transport în comun. Cele care circulă pe traseul 3b sunt exact ca nişte cutii de chibrituri şi abia se mai mişcă. Ţi-e şi frică să mai mergi cu ele“, a spus o femeie care aştepta autobuzul 3b.

Autobuzele de pe traseul 20, hârburi pe roţi

Cabinele şoferilor de pe traseul 20, cârpite cu bureţi şi bandă izolatoare

În autobuzele de pe traseul 20, aceeaşi poveste sumbră. Draperii ponosite, cabinele şoferilor cârpite cu bureţi şi lipite cu bandă izolatoare, podele jupuite şi găuri mari pe lângă uşi. În rampa de pe strada Iancu Jianu, din zona Grădinii Botanice, autobuzele de pe acest traseu merg greu, iar șoferii apasă puternic pedala de acceleraţie pentru a nu li se opri motorul. La fiecare acceleraţie mai puternică, în interiorul autobuzului se simte un miros pregnant de motorină, care îţi rămâne în nas chiar şi după ce cobori dintr-un astfel de mijloc de transport. „Mi se pare umilitor pentru cei care dau banii pe bilete sau pe abonamente. Primăria oare nu s-a săturat să ne trateze aşa? Că noi
ne-am săturat. În prezent, aceste autobuze nu ar mai trebui să mai circule, sunt un pericol. Nici nu îmi explic cum mai pot obţine ITP-ul pentru ele“, a spus revoltat alt călător.

Panourile care ar trebui să indice frecvenţa autobuzelor, nefuncționale

Panourile electronice, încă nefuncţionale

În loc de investiţii folositoare, RAT a aruncat pe fereastră 132.258 de lei pe panourile electronice care nu sunt puse în funcţiune de mai bine de doi ani. O lungă perioadă de timp, multe dintre aceste tabele erau aprinse, însă afişau eronat ora şi data. În prezent, sunt toate stinse, iar SC RAT Craiova SRL nu a făcut nimic pentru a le repune în funcţiune, chiar dacă pentru fiecare astfel de sistem s-a plătit suma de 6.612,92 lei. În ultimul răspuns dat Gazetei de Sud de către reprezentanţii SC RAT Craiova SRL, aceştia au promis craiovenilor că panourile vor fi puse în funcţiune şi că se vor mai achiziţiona altele. De atunci au trecut trei luni, însă nimic nu s-a schimbat. Între timp, craiovenii plătesc bilete şi abonamente şi călătoresc în condiţii inumane în multe dintre autobuzele ce aparţin SC RAT Craiova SRL.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS