8.7 C
Craiova
marți, 19 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljDezastrul de la Liceul din Filiași

Dezastrul de la Liceul din Filiași

Liceul „Dimitrie Filișanu“ din Filiași face, de la începutul anului, achiziții directe pe bandă rulantă, având cheltuieli de peste 100.000 de euro. Din acești bani, vizibil este doar scheletul metalic de la o sală de festivități care urmează să fie construită pe o terasă a liceului, dar și debutul unor reparații în anticamera laboratorului de chimie. În rest, contractele au ca obiect servicii de consultanță sau de proiectare, precum și achiziția unor telefoane mobile. Managerul liceului spune că toate achizițiile au fost necesare, subliniind că pentru infrastructură este nevoie de proiecte europene pentru că sunt clădiri multe care au început să se deterioreze, iar modernizarea nu ar putea fi susținută  din bugetul local. 

Liceul din Filiași funcționează în clădiri care nu au fost reabilitate termic. În interior, lambriul a început să cedeze. În laboratorul de chimie, instalațiile sanitare nu funcționează. În curtea unității școlare, asfaltul este vechi, crăpat și pe anumite porțiuni acoperit de buruieni înalte cât gardul de împrejmuire. Una dintre clădiri este scoasă din uz. Aceasta este starea liceului în acest moment. În paralel, în sistemul electronic de achziții publice (SEAP) se văd contracte atribuite direct pentru diverse lucrări. Au fost cheltuiți astfel peste 100.000 de euro, bani pe care managerul școlii, Ioana Bebu, spune că i-a avut prinși la începutul anului în bugetul de cheltuieli și care au fost aprobați de consiliul local, pentru a îmbunătăți condițiile din școală. Printre primele achiziții se numără telefoane mobile care pornesc de la 700 de lei și ajung la peste 900 de lei. Managerul spune că respectivele aparate au fost luate și pentru director și directori adjuncți, întrucât școala are o suprafață mare și trebuie să comunice.
„Telefonul mobil este un instrument la fel ca și laptopul, la fel ca și calculatorul. Telefoane fixe nici nu mai avem. Dacă mă sunați pe telefonul fix n-o să mă găsiți niciodată. Știți câți metri pătrați are școala asta? Așa, ca idee? Eh, 14.000 de metri pătrați, un hectar jumate. (….) Să știți că discuțiile telefonice pe care le are un director sau un director adjunct nu se pot desfășura în limita abonamentului personal. Noi plătim abonament nu numai pentru directori, ci și pentru șefii de compartimente, secretar-șef, contabil-șef, și portarul. Și mai sunt abonamente“, a spus managerul. De altfel, conducerea liceului a mai achiziționat și servicii de implementare a controlului intern managerial și pentru documente ARACIP. La nivelul școlii au fost făcute două contracte, unul de 7.000 de lei, pentru implementare sistem intern managerial și procedurile ARACIP și altul de 1.453 de lei pentru CD proceduri contabile instituții publice și CD proceduri control intern managerial. Deși Ordonanța nr. 400 /2015, care reglementează controlul intren managerial, prevede că procedurile trebuie făcute de șeful instituției, directorul liceului susține că era nevoie de consultanță pentru că nu au avut astfel de documente până acum.

Două contracte de consultanță de peste 28.000 de euro

La capitolul consultanță, unitatea școlară a încheiat în vara acestui an și două contracte, fiecare de 65.000 de lei, echivalent a 28.500 de euro, cu firma RomActiv Business pentru scriere de proiecte europene. Managerul susține că sumele nu vor fi virate integral, ci vor fi două faze, iar pentru început se va plăti 10%. „Având în vedere cerințele unui proiect european în acest moment este foarte necesară consultanța. Am făcut două contracte care au finalizarea la succes. Acest lucru presupune că 10% din valoarea contractată se va achita la cererea de finanțare și 90% la succes. Ceea ce înseamnă că, de fapt, din suma totală pe care s-a făcut contractul, în situația în care nu se câștigă proiectul respectiv pentru consultanța realizată vom plăti numai 10% din valoarea contractului“, a declarat Ioana Bebu. Managerul spune că cele două proiecte europene pe care ar vrea să le acceseze ar fi pentru îmbunătățirea infrastructurii școlii, pentru care ar trebui sume mari de bani ce nu pot fi obținute de la bugetul local. „Sunt două proiecte pe care vrem să le accesăm, un proiect de îmbunătățire a infrastructurii școlare pentru învățământul tehnic, respectiv învățământ liceal tehnic, în care va intra un grup de două, maximum trei clădiri, pentru că valoarea care se poate obține nu este foarte mare. Liceul mai are încă un sediu pentru care s-a făcut alt contract care vizează infrastructura învățământului profesional. Sunt clădiri multe și reparațiile pe care le facem noi pe ici, pe colo nu sunt suficiente“, a mai spus Ioana Bebu. De altfel, una dintre clădiri a fost scoasă din circuit, fiind deteriorată. Managerul liceului a ținut să precizeze că astfel de proiecte nu puteau fi scrise de personalul școlii. „Un astfel de proiect presupune realizarea acelei cereri de finanțare care nu este un lucru la îndemâna oricui. Noi nu avem oameni specializați în aceste lucruri. Și cel mai important lucru, orice reparație care se face la clădire se face cu proiectare tehnică. Dumnealor au căderea să știe fazele în care urmează să ceară proiectare, iar banii respectivi au fost prevăzuți în bugetul unității și, respectiv, alocați în urma distribuirii de către primărie, după ce au fost aprobați de consiliul local“, a spus managerul. Tot la capitolul servicii, pe 29 mai a încheiat însă școala un contract de proiectare tehnică pentru construcția de lucrări publice în valoare de 35.000 de lei, contract atribuit firmei RAY Project, iar pe 17 iulie s-au dat prin achiziție publică: reabilitare termică, schimbare sistem învelitoare și tâmplărie și dotare cu climatizare LTDF -28.000 de lei, find de fapt servicii de arhitectură, de inginerie și de măsurare luate către firma RAY Consulting SRL. Cele două firme sunt din Craiova și au aceeași adresă.

O sală multifuncțională, singura investiție

La capitolul investiții există un singur contract, în valoare de 48.000 de euro, acordat firmei SC MAT INSTAL, pe 28 august, cu suma de 222.188 de lei, adică 48.000 de euro. Conform contractului se prevede extindere prin etajare parțială corp C1. În fapt, se dorește ca în spațiul respectiv să se facă o sală pentru diverse activități, creată pe o terasă a școlii.
„Singura investiție este o sală multifuncțională în care urmează să se desfășoare serbări ale elevilor, ședințe cu părinții. Cine știe ce scop mai are în viitor. Vrem o sală în care să ne desfășurăm aceste activități cu mai mult de 50 de persoane. Noi suntem în școală 148 de persoane care ne ocupăm cu activitățile curente. Sunt 100 de profesori și restul personal auxiliar și TESA. Noi nu avem o sală de festivități în acest moment și nici la nivelul orașului nu sunt așa niște săli funcționale. Sperăm să se definitiveze acest proiect. Este un proiect care s-a născut cu mult timp înainte ca idee, acum, să zicem, 15 ani. Abia acum s-a creat oportunitatea să se poată definitiva. Proiectul este și în planul de investiții aprobat de către Consiliul Local de la începutul anului. Proiectul tehnic s-a realizat în timpul acestui an. S-au urmat procedurile și în acest moment trebuie să se realizeze efectiv sala. Lucrarea a fost demarată începând cu 12 sau 13 octombrie. Este o firmă care lucrează“, a spus managerul. Muncitori nu erau în locul respectiv, iar în acest moment se vede doar o structură metalică a respectivei construcții. Contractul prevede ca lucrările să se termine în luna decembrie a acestui an.
În faza actuală, managerul apreciază că lucrarea este realizată în proporție de 30-40%. „Eu după proiect consider că s-a realizat 35%, pentru că se așteaptă să se și acopere. Nu e mare lucru să se acopere cu izopan. Este făcut din material foarte ușor. Lucrările sunt în termen. Profesorii și elevii ar trebui să se bucure de realizare pe 4 – 5 decembrie anul acesta. În situația în care nu se va întâmpla asta vom vedea ce măsuri se vor mai lua. Deci, deocamdată sunt doar 40%, având în vedere că sunt comandate și materialele cu care ar trebui acoperit“, a precizat Ioana Bebu. Terasa respectivă oferă însă priveliște spre curtea școlii, cu porțiuni mari de asfalt crăpat, printre care și-au făcut loc iarba, dar și buruieni înalte cât gardul. Pentru spațiul respectiv s-a făcut un contract de 6.000 de lei care a vizat realizarea unui studiu de fezabilitate pentru a face o bază sportivă. Managerul spune că studiul este gata, iar că faza următoare este realizarea proiectului tehnic, fără să se pronunțe când va începe amenajarea.

Reparații în laboratorul de chimie

Cea mai recentă achiziție o reprezintă lucrarea de reparații interioare la laboratorul de chimie și în anticameră. Lucrarea are o valoare de 31.026 de lei, contractul fiind dat unei firme din Filiași, Gidea Construct SRL, pe 7 noiembrie. La acest obiectiv, muncitorii lucrau la anticameră, la văruit, laboratorul de chimie fiind închis, pentru că nu este funcțional. „Clădirea în care funcționează acest liceu este din 1982, iar la acest laborator nu s-au mai făcut investiții din 1989. Instalațiile sanitare nu mai funcționează, nici terminalele electrice. Acest proiect este de anul trecut și am primit finanțare acum. Facem aceste reparații pentru că am considerat că și elevii noștri merită să învețe în condiții mai bune. Dacă aveți în vedere cifra de școlarizare, avem peste 1.400 de elevi, cei mai mulți la învățământul de zi. Avem toate domeniile specifice învățământului tehnic. Și la învățământul profesional avem 11 clase din 50, câte sunt la nivelul județului“, a mai spus managerul Liceului din Filiași. Reparațiile de la laboratorul de chimie ar trebui terminate tot în luna decembrie, dar și în cazul acestei lucrări managerul a apreciat că ar putea să apară întârzieri.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS