10.6 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljCălătorie în trecut în autogările craiovene

Călătorie în trecut în autogările craiovene

În toate cele trei autogări autorizate din Craiova ajung, în fiecare zi, sute de călători, însă lipsurile de care se lovesc sunt destul de mari. Cele mai mari probleme se găsesc în Autogara Craiova Nord, care aparţine firmei SC Pelendava SA, şi Autogara Sud II, care este a Asociaţiei Cărăuşilor şi Operatorilor de Transport Persoane. În cea de-a treia autogară, Neagtovo, din incinta Bracrizului, situaţia este bună, însă de aici nu pleacă foarte multe mijloace de transport.

DSC_0938

Autogara Craiova Nord este cea mai mare din oraş, iar la orele dimineţii traficul de aici este foarte aglomerat. Încă de la intrarea în aceasta, pare că te întorci în timp. Oamenii care călătoresc spre destinaţii din ţară sau din străinătate şi care au punctul de plecare în această autogară sunt nemulţumiţi de condiţiile pe care le găsesc aici. Scaune rupte, puţine la număr, multă mizerie, pavele lipsă şi multe gropi în trotuarele şi pe peroanele pe care ar trebui să meargă pietonii. Întregul peisaj din autograră este degradant şi insalubru, mai ales din cauza chioşcurilor care oferă mâncare la grătar, pregătită în condiţii proaste. Nici şoferii care ajung în Autogara Craiova Nord nu sunt mulţumiţi de situaţie. Multe dintre microbuzele aflate ieri în autogară erau parcate pe pietre, iar peroanele din jurul lor arată ca după bombardament. Cu toate acestea, patronii profită de faptul că este un teren privat și nimeni nu are competenţa să le impună să ofere condiţii optime.
„Autogara e foarte mizerabilă. Nici nu prea se face curăţenie, dar nici oamenii nu au bun-simţ. Îşi fac chiar şi nevoile în incinta acesteia. Nu sunt mulţumit deloc de condiţiile de aici. Nici măcar nu poţi să mergi pe trotuare sau pe peroane. Bordurile, pavelele şi cimentul sunt distruse şi nimeni nu le-a refăcut“, a declarat un bărbat care merge des în Autogara de Nord.

Pavelele lipsesc, iar scaunele sunt rupte în Autogara Nord Craiova (FOTO: Claudiu Tudor)
Pavelele lipsesc, iar scaunele sunt rupte în Autogara Nord Craiova (FOTO: Claudiu Tudor)

„Ar trebui să fie condiţii mai bune aici pentru că noi plătim biletele şi cei care ne transportă achită taxe aici“, a declarat o femeie din Braşov, care a poposit în autogara craioveană. „Noi plătim ca să putem transporta oameni de aici. Chiar dacă s-a mai refăcut câte ceva s-a făcut cu materiale proaste şi s-a distrus la loc“, a declarat un şofer de microbuz. Gazeta de Sud a scris şi în luna octombrie a anului trecut despre situaţia proastă a Autogării de Nord, iar pe atunci Ion Boceanu, managerul general al SC Pelendava SA, firma care administrează Autogara Craiova Nord, promitea modernizarea acesteia. „Avem depuse acte la primărie pentru autorizația de modernizare, în special pentru zona în care se află peroanele“, declara Ion Boceanu. Însă, până acum, nimic nu s-a schimbat.

Autogara Sud II nu mai are asfalt (FOTO: Claudiu Tudor)
Autogara Sud II nu mai are asfalt (FOTO: Claudiu Tudor)

Autogara Sud II, nici o şansă de modernizare până în 2019

Nici Autogara Sud II nu pare una din aceste timpuri. Cu o sală de aşteptare ce seamănă cu o căsuţă veche şi neîngrijită de la ţară, care are două bănci de lemn în faţă, autogara nu oferă condiţii decente oamenilor care călătoresc din acest punct. În plus, asfaltul turnat în urmă cu peste 16 ani s-a distrus, iar din el au mai rămas doar nişte denivelări, care mai mult încurcă.
„E foarte urât aici, nu e deloc amenajat cum ar trebui. Când o să vină iarna nici nu ştiu unde o să ne băgăm pe aici. Toaleta este contra cost. Dacă nu ai bani în buzunar, stai aşa până acasă“, a declarat Georgeta Dolof, o călătoare.
Cu toate că autogara arată dezolant, până în anul 2019 nu există posibilitatea ca aici să se schimbe ceva. „În 2019 expiră şi programul de transport, dar ne expiră şi contractul de închiriere pe acest spaţiu. Aşa că noi nu vom face nici o modernizare dacă în 2019 nu reuşim să prelungim pentru încă zece ani. Într-adevăr sunt multe de făcut, dar până atunci nu avem cum să facem“, a declarat Gheorghe Neagra, preşedintele Asociaţiei Cărăuşilor şi Operatorilor de Transport Dolj, care administrează Autogara Sud II.
Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier, instituţia care se ocupă de controlul autogrăilor, a amendat Autogara Sud II cu 9.000 de lei, în luna iunie a acestui an, pentru că a funcţionat o perioadă fără licenţă. Însă, această instituţie nu poate da sancţiuni şi pentru mizeria din aceste spaţii.

Autogara Sud II nu a mai fost modernizată de ani de zile (FOTO: Claudiu Tudor)
Autogara Sud II nu a mai fost modernizată de ani de zile (FOTO: Claudiu Tudor)

Curăţenia din autogări, după bunul plac al administratorilor

Autogările primesc licenţă de funcţionare de la Autoritatea Rutieră Română (ARR). Potrivit Ordinului nr. 980/2011, emis de Ministerul Transporturilor, baza materială pe care trebuie să o asigure o autogară pentru obţinerea licenţei pentru activităţi conexe transportului rutier este compusă din: casă de bilete şi abonamente, birou de mişcare şi informaţii, minimum două peroane pentru autobuzele care pleacă/sosesc în/din cursă, grup sanitar propriu cu minimum două cabine, sală de aşteptare pentru publicul călător, cu cel puţin 20 de locuri pe scaune şi o suprafaţă echivalentă de minimum un metru pentru fiecare loc pe scaun, spaţiu pentru depozitarea bagajelor publicului călător, dotat cu rafturi pentru depozitarea în mod corespunzător şi suficient a bagajelor, afişaj pentru informarea publicului călător, inclusiv la fiecare peron, calculator şi conexiune la internet. De asemenea, altă condiţie pentru acordarea licenţei de funcţionare este aceea ca operatorul economic să aibă angajat un manager de transport, care conduce activitatea desfăşurată de autogară, trebuind să fie posesor al unui certificat de competenţă profesională prevăzut în Regulamentul (CE) nr. 1071/2009, valabil pentru transportul de persoane, eliberat de Autoritatea Rutieră Română. Însă, în acest ordin nu se specifică nimic despre condiţiile de curăţenie pe care ar trebui să le ofere o autogară. „Când aparţineam de Ministerul Transporturilor, existau acolo direcţii care se ocupau de controlul curăţeniei şi al condiţiilor, însă s-au desfiinţat. Practic, rămâne doar la latitudinea administratorilor de autogări dacă vor să facă sau nu curăţenie“, a spus Gheorghe Neagra.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS