16.7 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljService-urile auto din Craiova, sub lupa inspectorilor RAR

Service-urile auto din Craiova, sub lupa inspectorilor RAR

Inspectorii Registrului Auto Român din șapte județe desfășoară, săptămâna aceasta, o acțiune de verificare a service-urilor auto din Dolj, fie că dețin sau nu autorizație tehnică de funcționare. Ieri, până la ora 14.00, au fost verificați 16 operatori economici din municipiul Craiova, pentru șase dintre aceștia fiind dispusă suspendarea temporară a activităţii.

Inspectorii RAR au verificat, ieri, mai multe ateliere auto neautorizate
Inspectorii RAR au verificat, ieri, mai multe ateliere auto neautorizate

Registrul Auto Român (RAR) a început, luni, controlarea service-urile auto care își desfățoară activitatea în județul Dolj. Potrivit reprezentanților RAR, cele șase echipe de control, formate din câte doi inspectori din Arad (2), Timiș (1), Brașov (2), Covasna (1), Teleorman (1), Dolj (2) și Argeș (3), urmează să verifice aproximativ 60 de operatori economici autorizați și neautorizați.
În cursul zilei de ieri, până la ora 14.00, inspectorii RAR au verificat 16 service-uri din municipiul Craiova, șase dintre ele neavând autorizație tehnică. Au fost aplicate șapte amenzi în valoare totală de 2.700 de lei și, în plus, s-a dispus suspendarea temporară a activității pentru cele șase ateliere de reparații auto care nu aveau autorizații.
În cazul atelierelor de reparații care au autorizație, RAR verifică, printre altele, dacă au fost înregistrate și menținute rezultatele inspecțiilor finale, dacă au personal calificat, dacă respectă prevederile legale privind acordarea garanției la lucrările efectuate, dar și dacă au menținut condițiile inițiale de autorizare.
Inspectorii RAR le recomandă clienților să se informeze dacă service-ul la care urmează să își repare mașina este autorizat, condiție în care pot primi garanție pentru lucrările efectuate și componentele înlocuite. „Clienții trebuie să se informeze înainte să meargă la un service dacă acel operator economic deține o astfel de autorizație, pentru a putea beneficia de garanție. În cazul în care operatorul economic nu deține autorizație tehnică, clientul nu beneficiază de garanție“, a precizat inspector Adrian Vucan din cadrul RAR Argeș.
Pentru a evita atelierele de reparații auto care nu dețin autorizații, reprezentanții RAR le recomandă clienților să consulte lista service-urilor autorizate, care se poate găsi pe pagina de internet rarom.ro. În județul Dolj, aproximativ 200 de operatori economici sunt autorizați să execute diverse tipuri de activități de reparații. Acțiunea de control a inspectorilor RAR se va încheia vineri, urmând ca în perioada următoare să înceapă în alt județ.

Ce spune legea

Ordonanţa privind autorizarea operatorilor economici care desfăşoară activităţi de reparaţii prevede că activitatea de reparaţii, întreţinere şi reglări funcţionale ale vehiculelor rutiere, dar și cele de montări, verificări şi etalonări ale componentelor şi echipamentelor vehiculelor rutiere se pot desfășura numai în ateliere specializate, în baza autorizaţiei tehnice.
Autorizaţia tehnică se acordă operatorilor economici care îndeplinesc condiţiile de dotare, documentaţie tehnică, tehnologii corespunzătoare și au angajat personal calificat.
Funcționarea fără auto-rizație constituie contravenție și se sancționează cu amendă între 4.000 și 10.000 de lei. Când se constată că un atelier de reparații auto funcționează, deși autorizația tehnică a fost suspendată ori nu au fost menţinute condiţiile de autorizare, amenda este de la 5.000 la 10.000 de lei. În funcție de gravitatea faptelor, inspectorii RAR pot dispune şi oprirea/suspendarea temporară a activităţii sau anularea autorizaţiei tehnice, cum a fost cazul celor șase operatori economici din Craiova a căror activitate a fost suspendată ieri.

Clientul are dreptul să vadă cum îi este reparată mașina

Legea mai prevede că operatorul economic asigură posibilitatea ca beneficiarul să asiste, într-un spaţiu special amenajat (direct sau
printr-un sistem video), la reparația mașinii (modul în care sunt utilizate piesele, ansamblele şi materialele şi felul în care este efectuată manopera).
De asemenea, operatorii economici sunt obligaţi să înregistreze rezultatele verificărilor executate și să păstreze dovezile care să demonstreze conformitatea reparației. Nerespectarea acestor condiții dă dreptul clientului să refuze motivat, în scris, recepţia reparațiilor prevăzute în devizul de lucrări, inclusiv plata acestora. Acest refuz se înregistrează în registrul contestaţiilor al operatorului economic, iar dacă un client își menține punctul de vedere, operatorul economic poate chema un inspector RAR. Acesta din urmă va dispune măsurile legale în temen de cel mult șapte zile lucrătoare. Dacă nici măsurile RAR nu rezolvă situația, clientul se poate adresa instanței de judecată.
Mai trebuie spus că, atunci când un service cumulează cinci astfel de contestații confirmate, RAR poate dispune efectuarea unui audit de supraveghere. Realizarea a două audituri de supraveghere suplimentare în decurs de 12 luni, în urma cărora se constată abateri de la prevederile legale, atrage suspendarea autorizaţiei tehnice pentru 30 de zile.
De asemenea, la repararea, modificarea constructivă sau reconstrucţia vehiculelor rutiere, atelierele de reparații auto pot utiliza numai echipamente, componente și piese de schimb de origine sau omologate/certificate conform legislaţiei în vigoare.
Este obligatorie eliberarea unui certificat de garanţie pentru lucrările executate, care să includă, dacă este cazul, şi duratele de garanţie pentru componentele noi ori recondiţionate utilizate. Nerespectarea acestor prevederi se sancționează cu amendă de la 3.000 la 6.000 de lei.

Ultima acțiune

Ultima astfel de acțiune de control a fost organizată de inspectorii RAR, anul acesta, în municipiul București. În total, au fost aplicate 82 de sancțiuni pentru neregulile descoperite, valoarea totală a amenzilor fiind de peste 200.000 de lei.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS