12 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljPrejudiciu uriaş la Primăria Craiova, salvat de Curtea de Conturi

Prejudiciu uriaş la Primăria Craiova, salvat de Curtea de Conturi

„Statul e un mai bun administrator“, spunea acum două săptămâni premierul Mihai Tudose. Primăria Craiova condusă în perioada 2012 – 2016 de Olguța Vasilescu, acum ministru în guvernul său, îl contrazice însă flagrant. Un raport de control devastator al Camerei de Conturi Dolj despre activitatea primăriei scoate la iveală situații incredibile, pe care GdS le va prezenta începând de astăzi. De exemplu, municipalitatea a acceptat să plătească nu mai puțin de 800.000 de euro pentru repararea unor străzi din Craiova în 2016, an electoral, lucrări efectuate de firma Delta și Regia de Administrare a Domeniului Public din subordinea sa. Lucrările erau însă fictive. Din fericire, banii au fost recuperați la bugetul local, dar ei ar fi intrat în buzunare străine dacă nu ar fi fost Camera de Conturi Dolj.

Știți străzile acelea din Craiova unde crăpăturile din asfalt sunt lipite cu mastic bituminos? Ei bine, Primăria Craiova și firma Delta erau pe punctul de a da o lovitură serioasă bugetului local: peste jumătate de milion de euro. Și nu pentru lucrări efectuate, ci pentru unele fictive, pe care angajații primăriei (din neglijență, prostie, altele) le-au aprobat senini la plată. Dacă s-ar fi deplasat pe teren, așa cum au făcut-o atunci când i-au luat la întrebări auditorii Camerei de Conturi Dolj, ar fi descoperit că utilajele despre care Delta susținea că au lucrat (mașină de tăiat cu discuri abrazive) nu puteau să facă acest lucru dintr-un motiv foarte simplu: crăpăturile nu erau în linie dreaptă, ci aveau formă neregulată, iar utilajul respectiv nu este folosit în această situație.
Contractul pentru repararea străzilor și trotuarelor din Craiova a fost câștigat de SC Delta ACM Craiova, client vechi al primăriei încă de pe vremea fostului primar Antonie Solomon. Concret, primăria și Delta au încheiat un acord-cadru pe patru ani (2014-2018) în valoare de 135 de milioane de lei (circa 30 de milioane de euro), lucrările având asigurate resurse de finanțare din bugetul local. După cum arată Camera de Conturi Dolj, cei doi parteneri au semnat în 2016 mai multe contracte subsecvente aferente acordului-cadru: unul în 15.02.2016 – 24,9 milioane de lei, altul în 5.10.2016 – 8,3 milioane de lei și celălalt în 25.11.2016 – 4,8 milioane de lei, sume fără TVA.

Delta facturează, primăria sare cu banul

Prima problemă descoperită de auditori a fost la tariful de reparare a străzilor, care conținea un procent mult mai mare la capitolul „contribuție socială“. „Pentru perioada 2014-2016, decontarea lucrărilor executate cu întreținerea și repararea s-a făcut având în vedere prețurile/tarifele adjudecate la nivelul celor ofertate de executant, respectiv prețurile/tarifele de materiale, manoperă, utilaje și mijloace de transport. La stabilirea tarifelor de utilaje și mijloace de transport s-au avut în vedere costurile de întreținere și reparații, amortismentul, cheltuielile cu carburanții și lubrifianții, manopera personalului deservent și alte elemente de cheltuieli, iar la stabilirea prețurilor/tona de preparate (mixturi asfaltice, betoane asfaltice, betoane, mortar) s-a ținut seama de valoarea materialelor necesare preparării, a manoperei și a cheltuielilor cu utilajele utilizate. De menționat că, în cazul tuturor tarifelor de utilaje și mijloace de transport și al prețurilor tuturor preparatelor, s-a avut în vedere manopera de 8,31 lei/oră, determinată prin aplicarea cotei de 20,8% CAS (…) Deși, începând cu 1.10.2014, cota de contribuții sociale s-a redus de la 20,8% la 15,8%, la stabilirea valorii situațiilor de lucrări întocmite pe perioada 2014 – 2016 s-au luat în calcul tarifele de utilaje și mijloace de transport și prețurile/tona de preparate, stabilite pe baza cotei de 20,8%“, se arată în raportul de audit al Camerei de Conturi Dolj.
Prinși asupra faptului, primăria și Delta nu au comentat și au recalculat prețurile pe baza cotei reduse a CAS. Primăria „a constatat“, astfel, că decontase nejustificat către Delta peste 190.000 de lei și că încălcase mai multe articole din vreo două legi „banale“: Codul Fiscal și Finanțele Publice Locale. La această sumă, primăria a calculat și penalități de întârziere de 24.210 lei. Delta s-a conformat și a ștornat imediat întreaga sumă, mai ales că avea de încasat de la primărie circa 3,3 milioane de lei în contul lucrărilor deja efectuate și neachitate încă. Cât de reală este această sumă ar putea stabili alt control de fond al Camerei de Conturi.

„Specialiștii“ primăriei, făcuți de râs de auditorii Camerei de Conturi

Mergând mai departe, auditorii Camerei, oameni specializați în cifre și execuții bugetare, au descoperit un lucru care le scăpase specialiștilor primăriei în ale asfaltărilor și reparațiilor, oameni tehnici la bază: Primăria Craiova acceptase la plată funcționarea unui utilaj pentru repararea străzilor care nu se putea folosi la lipirea cu mastic bituminos, iar asta se întâmplase pe jumătate din lungimea de 20 de kilometri a străzilor incluse în deviz. Metodic, Camera de Conturi explică cum au stat lucrurile. „Din examinarea centralizatoarelor situațiilor de lucrări întocmite pentru anul 2016 a reieșit cuprinderea în acestea în vederea decontării a valorii lucrărilor din categoria «reparații fisuri și crăpături cu mastic bituminos» determinată prin luarea în calcul a cantităților de lucrări executate (metri liniari) și prețul unitar de 28,58 de lei/ml, calculat prin modificarea prețului de 28,76 de lei/ml, adjudecat la atribuirea acordului-cadru din 2014, ca urmare a influențelor determinate de reducerea contribuției angajatorului la asigurările sociale de stat de la 20,8% la 15,8%“. Camera continuă demonstrația: „În «Centralizatorul Situațiilor de Lucrări Nr. 7» s-a cuprins categoria de lucrări «Reparații fisuri și crăpături cu mastic bituminos» pentru lucrări executate pe lungimea de 22.165 ml, având la bază listele cu cantitățile de lucrări pe categorii de lucrări. Conform listei cu cantitățile anexată la oferta executantului, la stabilirea prețului de 28,7 lei/ml și, implicit, a celui modificat de 28,58 lei/ml s-au avut în vedere în principal articole cu deviz:
– tăierea cu mașina cu disc diamantat rosturi contracție și dilatație beton uzură piste autoportuare. Realizarea acestei operațiuni presupune trasarea rosturilor de contracție și tăierea rosturilor, fiind necesare mașină de tăiat rosturi de beton cu discuri abrazive și autocisternă cu dispozitiv de stropire;
– întreținere rost și colmat.
Această operațiune cuprinde scoaterea din rosturi și crăpături cu unelte potrivite a masticului degradat și a murdăriei, curățare cu peria de sârmă a rosturilor și crăpăturilor, amorsarea lor cu bitum, turnarea masticului. La decontarea lucrărilor s-au luat în calcul în toate cazurile și operațiunea de tăiere a rosturilor cu mașina de tăiat, pentru care s-ar fi folosit utilajele de mai sus (mașină de tăiat cu discuri abrazive – n.r.)“. Culmea este că, prin caietul de sarcini, se stabilise că la această categorie de lucrări se folosesc dispozitive mecanice sau scoabe, târnăcopul etc., lucru care reiese și din metodologia pentru executarea contractului întocmită și transmisă de Delta. „Operațiunea de tăiere a rosturilor a fost decontată în toate cazurile, în condițiile în care, conform procedurii tehnice de execuție, crăpăturile trebuia să fie tăiate numai dacă era cazul“, spune Camera. Și acum vine constatarea care le-a scăpat „specialiștilor“ din primărie. „De menționat că fisurile și crăpăturile la îmbrăcămințile străzilor pe care s-au executat asemenea lucrări au, în principal, o formă neregulată și nu de linie dreaptă, operațiunea de tăiere cu mașina de tăiat cu disc abraziv putându-se efectua numai în linie dreaptă“, spune Camera de Conturi. Primăria și Delta s-au dus împreună pe teren să vadă și ele minunăția. Nu au avut ce face și au consemnat adevărul în procesul-verbal din 3.07.2017, din care reieșea că funcționarea utilajului fusese facturată pentru 100.311 metri liniari din cei 220.000. Evident, au refăcut calculele și a reieșit o diferență uriașă: 2.462.835 de lei. La aceasta s-a calculat o majorare de întârziere de 147.000 de lei. Delta a întocmit imediat factura ștorno și, dintr-un foc, primăria nu mai avea să-i achite 3,3 milioane de lei, ci o sumă redusă cu 2,6 milioane de lei. Camera a trasat sarcină primăriei să extindă verificările pentru a stabili întregul prejudiciu. Așa spune procedura, dar e ca și cum ai pune lupul paznic la oi.

RAADPFL, decont pentru lucrări fictive

La fel de vigilentă a fost primăria, tot în 2016, și în cazul Regiei de Administrare a Domeniului Public din subordinea sa. După modelul Delta, regia a facturat câteva sute de mii de lei, circa 200.000 de euro, pentru ore de lucru neefectuate în realitate. În ianuarie – februarie 2017, echipa de audit a Camerei a constatat că în situațiile de lucrări au fost incluși și facturați către primărie timpi de lucru – ore care nu au fost efectiv prestați de utilajele închiriate, respectiv un autogreder cu șofer și un cilindru compactor. Dintr-un foc, regia a încasat de la primărie 289.853 de lei, sumă calculată pe un eșantion de trei luni. La îndemnul Camerei, Direcția Servicii Publice a primăriei a extins verificările și a constatat că prejudiciul era mult mai mare. De exemplu, pentru cilindrul compactor fuseseră facturate către primărie 6.707 ore, cu 5.729 de ore mai multe față de numărul de 978 de ore, câte fuseseră înscrise în rapoartele zilnice de lucru. Diferența totală în bani: 730.000 de lei fără TVA, adică 916.489 cu TVA. Bani pentru lucrări fictive. În luna mai 2017, RAADPFL a ștornat contravaloarea lucrărilor. În total, bugetul Craiovei ar fi fost păgubit cu 800.000 de euro dacă auditorii Camerei de Conturi nu descopereau prejudiciul produs chiar de oameni din interiorul primăriei.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS