11.7 C
Craiova
marți, 23 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljVii cu avionul, pleci cu RAT-ul de la marginea drumului

Vii cu avionul, pleci cu RAT-ul de la marginea drumului

Stația de la aeroport, la marginea DN 65 (FOTO: Claudiu Tudor)
Stația de la aeroport, la marginea DN 65 (FOTO: Claudiu Tudor)

Călătorii care vin și pleacă de pe Aeroportul Internațional Craiova și folosesc, din lipsa unui mijloc de transport, autobuzele RAT nu au decât să aștepte în frig sau în arșiță pe marginea DN 65. În prezent, un singur traseu ajunge în apropierea aeroportului, venind dinspre cartierul Craioviţa Nouă cu destinaţia Metro. Stațiile sunt situate undeva pe marginea drumului naţional, fără vreo amenajare specială, cu alveole pentru staţionarea autobuzelor. Municipalitatea şi Consiliul Judeţean (CJ) Dolj spun că nu pot să investească pe o arteră de circulație pe care nu o administrează şi aşteaptă soluţii de la CNAIR, administratorul drumului. Totuşi primăria, în urma realizării unui studiu privind fluxul de călători, promite, în viitorul apropiat, introducerea unui circuit care să plece şi să vină cât mai aproape de terminalul de zbor şi care să lege aeroportul cu gara și centrul orașului.

Călătorii care vin și pleacă de pe Aeroportul Internațional Craiova și vor să ajungă în centru sau în alte zone ale orașului și invers, dacă nu sunt aşteptaţi de cineva sau nu au maşina în parcarea aeroportului, au două variante: să meargă cu taxiurile sau cu autobuzele RAT. Ultima variantă este, ce-i drept, mai puţin costisitoare, dar dă dureri de cap oricui se încumetă să ajungă în oraş. Indiferent că vin sau pleacă, localnici sau străini, au la dispoziţie un singur traseu, care trece prin apropierea aeroportului. Este vorba despre linia 9, un circuit Metro – Craioviţa Nouă, ale cărei staţii se află pe marginea DN 65. După un zbor cu avionul, călătorii nu au decât să părăsească aeroportul, să parcurgă zeci de metri şi să aştepte la marginea drumului autobuzul care trece o dată la 30 de minute. În aceeaşi situaţie sunt şi cei care vin dinspre oraş spre aeroport, care după ce au coborât din autobuz trebuie să traverseze un drum nemarcat, cu trafic intens, pentru a ajunge în aeroport. Unde mai pui că după ora 21.30, aceştia sunt nevoiți să ia un taxi, fiindcă transportul în comun în Craiova nu funcționează pe timp de noapte.
Toate aceste probleme aduc un deserviciu Aeroportului Internațional Craiova, care a ajuns să aibă un flux de 1.500 de persoane zilnic și 34 de zboruri pe săptămână. Între hățișul proiectelor și lipsa fondurilor administraţiei locale, judeţene şi CNADR, reprezentanții aeroportului susțin că, până la punerea în practică a oricărui proiect, ar fi necesar să se amenajeze măcar două alveole pentru autobuzele RAT și o trecere de pietoni. Numai că aceste amenajări nu pot fi făcute nici de autoritățile locale, nici de cele judeţene pe un drum pe care îl administrează Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). „Sunt călători care ajung și pleacă de la aeroport cu autobuzul sau minibuzul, deci mijloacele de transport în comun sunt necesare. Există în prezent un traseu RAT, Metro – Craiovița, cu staţii în afara aeroportului. Nu este nimic amenajat. Oamenii se trezesc direct în stradă, pe marginea drumului național, unde este un trafic intens, traversarea este un adevărat pericol pentru că şoseaua nu are marcaje pentru pietoni. Răspunsul de la primărie a fost că nu poate să investească, să facă aici alveolele necesare staţionării autobuzelor, pentru că drumul este în administrarea CNAIR. La rândul lor, aceştia din urmă spun că nu-i privește pe ei, fiindcă este o problemă locală. Există însă alte proiecte, şi aici cei de la Consiliul Local s-au mișcat foarte repede, au făcut un studiu de trafic în care se arată necesitatea unui nou traseu care să facă legătura dintre aeroport și oraş. Știu că mai sunt şi alte discuţii și un studiu de fezabilitate cu privire la amplasarea unui sens giratoriu în fața terminalului de sosiri la aeroport, caz în care s-ar simplifica foarte mult circulaţia, pentru că sunt o mulțime de accidente care se întâmplă aici. Este făcut SF-ul, are toate avizele. Conform acestuia, ar urma să se facă separarea sensurilor de mers, de la intersecția cu Hanul Doctorului până la aeroport, de aici până la drumul spre Cârcea și până la celălalt giratoriu, la Peugeot, dar nu sunt fonduri. Proiectul acesta este al CNAIR“, a precizat directorul Aeroportului Internațional Craiova, Mircea Dumitru.
La capitolul investiții și proiecte, reprezentanții Consiliului Județean Dolj spun că soluțiile pentru infrastructura rutieră sunt tot la CNAIR. Consiliul Județean poate investi doar în obiective care îi aparțin. „Știu că este un proiect al CNAIR care vizează infrastructura. Ei trebuie să vină cu soluțiile, fie că va fi o semaforizare, un sens giratoriu, marcaje rutiere care să înlesnească circulația rutieră. Noi putem investi cel mult în amenajarea spațiilor destinate așteptării călătorilor sau alte amenajări din incinta aeroportului. De exemplu, acum vom face investiții în extinderea parcării de la aeroport, dar vorbim despre un teren aflat în administrarea CJ Dolj“, a declarat vicepreşedintele CJ Dolj, Cosmin Vasile.
Administratorul DN 65 a precizat că nici unul dintre proiectele mai sus amintite nu se va realiza. „Acolo nu se va face nici un giratoriu. Acum analizăm posibilitatea înființării unei treceri de pietoni și atât“, a spus Bogdan Bratu, directorul Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Craiova.

Primăria promite un traseu nou

Reprezentanții adminis-trației locale Craiova vorbesc despre un studiu privind fluxul de călători în municipiul Craiova din care reiese că ar fi optim să existe o legătură directă aeroport – centrul orașului – gară, iar plecările și sosirile să fie în concordanță cu zborurile de pe Aeroportul Internațional Craiova.
„Începând de anul trecut, Primăria Craiova a demarat o procedură care a fost câștigată de Universitatea din Craiova pentru redefinirea întregului plan al traseelor din municipiul Craiova. Din draftul pe care ni l-au pus la dispoziție cei de la Universitate, până în prezent, reiese că este necesară o linie directă care să includă Aeroportul Internațional Craiova, gara și centrul orașului. Am avut discuții și cu reprezentanții aeroportului și cu cei de la Parcul Industrial, iar cei de la Universitate au realizat acest traseu și în funcție de necesitățile lor. Noi încercăm să optimizăm transportul în comun către acest pol de dezvoltare. Totuşi, programul nu este predictibil ca să putem face un orar exact în fiecare zi, după orarul zborurilor aeriene. Trebuie menţionat că sunt și curse de noapte și transportul în comun din Craiova nu funcţionează pe timpul nopţii. Eu cred că în maximum o lună va fi recepționat acest studiu, va trece prin Consiliul Local și în noul contract de delegare de servicii între primărie și RAT, care va avea loc la începutul anului viitor, se va materializa acest traseu. La acest moment există traseul 9, care face legătura Metro – Craiovița, la care pot să acceadă și angajații aeroportului, și călătorii care vin pe Aeroportul Internațional Craiova“, a precizat Sorin Manda, administratorul Municipiului Craiova.

Comparaţie

Pentru călătorii care ajung pe Aeroportul Luton din Londra, cursă care pleacă și de pe Aeroportul din Craiova, există mai multe modalităţi de a ajunge în centrul Londrei. Cea mai rapidă dintre acestea este trenul. Cum nu este gară în aeroport, acesta pune la dispoziţie pasagerilor un autobuz spre cea mai apropiată staţie de tren. Trenurile circulă la 10-15 minute, iar distanţa de 57 de kilometri, Luton – Londra, este parcursă în 30 de minute.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS