16.7 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljAngajaţii şi clienţii firmelor din bloc, trecuţi la întreţinere

Angajaţii şi clienţii firmelor din bloc, trecuţi la întreţinere

Fie că sunt cabinete medicale sau de avocatură, saloane de cosmetică sau magazine comerciale care au sediul într-un bloc de locuinţe, toate au aceleaşi îndatoriri, dar şi obligaţii ca şi ceilalţi proprietari şi trebuie să plătească întreţinere. Pe listele lunare de plată trebuie să apară şi spaţiile cu altă destinaţie decât aceea de locuit. Firmele nu scapă nici de plata fondului de reparaţii, a cheltuielilor administrative, a salariilor angajaţilor asociaţiei şi plata consumului de energie electrică pe părţile comune. Dar cine ar trebui trecut la plată, patronul firmei, angajaţii, persoanele care tranzitează acel spaţiu?

Numărul de persoane care trebuie trecute la întreținere este stabilit de reprezentanţii asociaţiei şi firma în cauză printr-o convenţie în care poate fi trecut doar numărul angajaţilor fără să fie menţionat şi un număr estimativ de persoane care vin, de exemplu, la un cabinet medical sau la un salon. Cadrul legal în domeniu, în speţă HG nr. 1.588/2007, art. 37, spune: „Cheltuielile care sunt determinate de numărul persoanelor ce locuiesc în condominiu şi nu pot fi individualizate pe fiecare proprietar pe baza unor dispozitive de măsură se repartizează proporţional cu numărul de persoane care locuiesc sau desfăşoară activităţi în clădire în luna pentru care se calculează lista de plată şi reprezintă cheltuielile asociaţiei pentru apă şi canalizare; combustibil pentru prepararea apei calde menajere şi a hranei; energia electrică utilizată pentru funcţionarea instalaţiilor comune; colectarea deşeurilor menajere; vidanjare. Modul de repartizare a acestor cheltuieli se stabileşte printr-o convenţie aprobată de comitetul executiv al asociaţiei de proprietari“. În H.G. nr. 1.588/2007 se mai precizează: „Convenţia prevăzută are durată nedeterminată, fiind valabilă pe toată perioada activităţii desfăşurate de deţinători şi se actualizează periodic, în funcţie de elementele noi care intervin, în funcţie de numărul persoanelor ce desfăşoară zilnic activităţi în spaţiul sau apartamentul respectiv, de numărul mediu zilnic de clienţi şi de obiectul de activitate. Numărul acestora se stabileşte de deţinătorul spaţiului şi se certifică de comitetul executiv al asociaţiei de proprietari. Acest număr se utilizează pentru calculul cheltuielilor pe persoană aferente spaţiului respectiv“, art. 37, alin. 2.
Drept urmare, cu câte persoane este trecută o firmă dintr-un bloc la plata întreținerii este la latitudinea asociaţiei şi a reprezentantului societăţii. „Avem firmele care îşi desfăşoară activitatea în spaţii amenajate în acest scop din construcţia blocului. Şi avem firmele care au sediul într-un apartament căruia i-au schimbat destinaţia. Din momentul în care își schimbă destinația intră la altă categorie de spații și de facturare, conform legii. De exemplu, pentru apa meteorică, doar locuințele sunt scutite de la plată, spațiile cu altă destinație, inclusiv sediul social, sunt trecute cu o cotă parte la plata apei meteorice. La întreținere, în legătură cu numărul de persoane care sunt trecute, fiecare asociație hotărăște printr-o conveție pe care o încheie cu societatea respectivă. Noi am hotărât ca la întreținere, la o societate să fie trecut numărul angajaților. Nu stabilim întreținerea în funcție de fluxul de persoane care ajung la aceste firme. Nu vorbim aici de firmele care au contracte cu furnizorii“, a precizat Petru Becheru, preşedintele Asociaţiei de proprietari Bloc Romarta.

Comitetul stabilește numărul de persoane trecute la întreţinere

Altă variantă este că în acea convenţie se trece atât personalul angajat, cât şi un număr estimativ al persoanelor care ajung în sediul acelei firme. „Să spunem că avem un cabinet de avocatură, un cabinet stomatologic, o frizerie, un coafor, conform HG nr. 1.588, art. 37, încheiem o convenţie în care la numărul de persoane trecut la întreţinere apare numărul angajaţilor, iar pentru cei care vin în calitate de clienţi, de pacienţi se trece un număr estimativ. Aceştia plătesc la fel ca şi ceilalţi proprietari cheltuielile pe persoană. În concluzie, Comitetul stabilește în funcție de specificul activității numărul de persoane trecute la întreţinere. Legat de fluxul care este în acel spațiu, depinde de cum convin părțile, asociațiile şi societățile. De exemplu, într-un bloc avem un cabinet medical, unde medicul respectiv a recunoscut că se deschide mereu ușa, se aprind becurile pe casa scării, este folosit interfonul atunci când vin pacienţii și a convenit să plătească în funcţie de media numărului de pacienţi“, a explicat Ion Pătrulescu, preşedintele Uniunii Asociaţiilor de Proprietari Craiova. Trebuie adăugat că societăţile comerciale plătesc alte preţuri pentru energie termică, apă, gunoi, comparativ cu locatarii.
Totodată, trebuie făcută distincţia între sediul social al unei firme şi societatea care are punctul de lucru într-un apartament. Prima plăteşte întreţinerea normal, în funcţie de numărul de persoane ce locuiesc permanent, iar firmei care are punct de lucru în apartament i se aplică prevederile convenţiei prevăzute în Normele de punere în aplicare a Legii nr. 230/2007.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS