8.7 C
Craiova
marți, 19 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalAproape 2.750 de absolvenți de gimnaziu, în focurile examenului, în Olt

Aproape 2.750 de absolvenți de gimnaziu, în focurile examenului, în Olt

Evaluarea Națională începe luni, 19 iunie 2017, cu proba scrisă la limba și literatura română, în județul Olt fiind așteptați în sălile de examen 2.743 de candidați.

În județul Olt sunt organizate 82 de centre de examen, aproape toate școlile gimnaziale fiind deschise pentru proaspeții absolvenți de gimnaziu, câteva excepții înregistrându-se în mediul rural, unde în anumite școli cu număr mic de elevi s-au organizat centre la care sunt arondate mai multe școli.
Numărul candidaților înscriși pentru susținerea examenului este cu aproape 700 mai mic decât al elevilor înscriși în clasa a VIII-a, diferența fiind explicată prin faptul că nu toți elevii au mediile încheiate, în timp ce alții, deși au promovat clasa a VIII-a, optează pentru școlile profesionale, caz în care se înscriu direct la respectivele școli, nemaitrecând prin canoanele examenului.

Sfaturi pentru o bună concentrare

Chiar dacă elevii s-au pregătit și școlile în care învață organizând, până în săptămâna dinaintea examenului, ședințe de pregătire cu profesorii clasei, reușita la probele primului examen serios din viața lor ține foarte mult și de cum vor reuși aceștia să-și stăpânească emoțiile, spun psihologii.
Astfel, părinții au rol deosebit de important, fiind cei care le pot da copiilor încrederea necesară în forțele proprii. Psihologul școlar Lucia Drăghiceanu le recomandă părinților să-i încurajeze, să le reamintească faptul că se bucură în continuare de sprijinul lor indiferent de rezultat și, foarte important, să nu sporească presiunea, prin amenințări, șantaj etc.
„Dacă un copil are eșec la un examen, eu consider că mai mut de 50% din vină le aparține părinților, pentru că ei sunt cei care trebuie să-i pregătească pe copii din punct de vedere afectiv, să le acorde încredere, să-i încurajeze în așa fel încât copiii să reușească să se concentreze atunci când au un examen. Dacă părintele le prezintă copiilor un examen ca pe o perspectivă sumbră – «Vezi, că dacă nu iei examenul, nu știu ce fac cu tine!» – cu siguranță că un astfel de copil va greși, garantez că așa se va întâmpla. Atunci când așteptările sunt foarte mari, din dorința de a nu-l supăra pe părinte, copilul nu va reuși să-și stăpânească emoțiile și va greși. Trebuie să-i ajutăm să se autocunoască, să atingă acel echilibru dintre posibilități și aspirații, este acel optimum motivațional. Și acest lucru se poate realiza atunci când îți cunoști foarte bine copilul și când nu ai așteptări mult mai mari decât potențialul lui intelectual. (…) Este o utopie să pornim de la premisa că există un copil de nota 10. Acolo unde avem un copil cu media generală 10 înseamnă că unii profesori au fost permisivi, adică din dorința de a nu le strica media, chiar dacă elevul nu performează la materia lor, îi dau media 10. Trebuie să-l evaluăm pe copil în funcție de potențialul lui și la justa valoare“, spune psihologul.
Plimbările, activitățile relaxante ar trebui să ocupe programul copiiilor în prag de examen, o noapte solicitantă chiar înainte de susținerea probei nefiind cea mai bună alegere, spune psihologul Lucia Drăghiceanu, indicând și câteva tehnici prin care copiii pot să se concentreze pe ceea ce au de făcut imediat după primirea subiectelor.
„Există tehnici de relaxare pe care nu toată lumea le stăpânește. Chiar și în sala de examen sunt posibile. De exemplu, stai pe scaun, rezemat, și-ți repeți în gând: «Sunt calm! Sunt relaxat! Sunt liniștit!». Dar repeți ca și cum îi dai creierului această comandă. Se numește tratament autogen Schultz în psihologie. Tragi aer în piept, nu te interesează ce se întâmplă în stânga, în dreapta, în față, în spate, ești numai tu cu propria persoană.
Sau, o altă comandă pe care putem să o dăm creierului: «Am învățat! Pot! Voi reuși!». E nevoie să eliminăm acel „trebuie“ și am să explic și de ce. În psihologie vorbim de convingeri, raționale și iraționale. Un exemplu de convingere irațională este acest «Trebuie!». Trebuie să iei examenul, trebuie să mergi la școală, trebuie să faci ceva în viață… Acest «Trebuie!» poate să-i demotiveze pe elevi. Le spuneam și colegilor: vom avea elevi motivați atunci când acest «trebuie» irațional va fi înlocuit cu «vreau» rațional. «Vreau să iau acest examen, dar vreau pentru că am învățat, pentru că pot și pentru că vreau să reușesc în viață. Și voi reuși, mă cunosc, știu de ce sunt în stare și voi reuși!»“, a mai spus psihologul școlar Lucia Drăghiceanu.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS