16.4 C
Craiova
miercuri, 24 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDolj„Mălaiul Electoral“ - umflat cu o paranghelie de 65.000 de euro

„Mălaiul Electoral“ – umflat cu o paranghelie de 65.000 de euro

După Operațiunea „Mălaiul Electoral“ din perioada 28 aprilie – 12 mai când a distribuit gratuit alimente către 17.000 de persoane aflate în situații de risc social, Primăria Craiova declanșează peste două săptămâni acțiunea „Micul și dansul electoral“ în plină campanie electorală, acțiune ambalată sub denumirea Zilele Municipiului Craiova. Micii și cârnații vor sfârâi pe grătare în centrul orașului, pe ritmul muzicii care se va revărsa de pe scena montată în Piața „Mihai Viteazul“. Spre deosebire de anii trecuți, când primăria a transferat costurile către firmele organizatoare, anul acesta municipalitatea scoate din buget peste 65.000 de euro.

Data sărbătoririi Zilelor Craiovei a fost mutată strategic în 2013 de fostul primar, Olguța Vasilescu, din luna octombrie în perioada mai-iunie. Oficial, motivul invocat a fost unul istoric și avea legătură cu prima atestare documentară a orașului. Devansarea evenimentelor aducea însă avantaj primarului în funcție, deoarece Zilele Craiovei cad în plină campanie electorală. Așa s-a întâmplat anul trecut, la fel se întâmplă și acum. Există însă o mare diferență între anii trecuți și 2017. Din analiza GdS, în anii 2013, 2015 și 2016 primăria nu a plătit nici un leu pentru organizarea evenimentului, ci s-a asociat cu câte o firmă care a suportat onorariile artiștilor și costurile de scenă. Firma și-a acoperit cheltuielile din sponsorizări. Anul acesta, primăria a procedat invers fără să ofere un motiv plauzibil. A organizat o licitație pentru desemnarea unei firme care se va ocupa de aducerea artiștilor pe scenă, iar pentru acest lucru a pus la bătaie 247.000 de lei fără TVA. Șase firme s-au înscris în cursă, iar primăria tot evaluează ofertele, deși de la deschiderea lor au trecut 12 zile.

Istoric vorbind, Zilele Craiovei au ajuns agent electoral

2013 a fost primul an în care primăria a decis să organizeze Zilele Craiovei în perioada mai-iunie. Evenimentul s-a derulat între 27 mai și 2 iunie, iar municipalitatea nu a cheltuit nici un leu, deoarece s-a asociat cu firma Band Contact Agency din București. Societatea se obliga „să asigure resursele umane și financiare necesare organizării și desfășurării evenimentelor“ și „să nu implice financiar primăria în ceea ce privește costurile evenimentului“. În 2014, Zilele Craiovei s-au desfășurat în perioada 26 mai – 1 iunie, dar nu există date despre modul de organizare. În 2015, primăria s-a asociat cu Band Contact Entertainment, iar evenimentul s-a derulat în perioada 1 iunie – 7 iunie. Potrivit hotărârii de consiliu din acel an, spectacolele au fost susținute financiar de firmă, iar primăria a pus la dispoziție spațiul cu titlu gratuit. De asemenea, nu s-a plătit nici un leu din bugetul local. „Precizăm faptul că Municipiul Craiova nu va suporta niciun fel de cheltuieli pentru organizarea evenimentului“, se arată în raportul care însoțește proiectul de hotărâre de consiliu prin care s-a aprobat asocierea cu Band Contact Entertainment.
În 2016, an electoral, Zilele Craiovei au căzut în plină campanie electorală, în perioada 23-29 mai, dar și atunci o firmă a suportat costurile de organizare a evenimentului. Este vorba de Asociația Palmyra Fest din Târgoviște. Potrivit hotărârii de consiliu prin care s-a aprobat asocierea, Palmyra Fest se obliga să „suporte exclusiv costurile florilor, materialelor de promovare a evenimentului, să suporte exclusiv costurile ocazionate de organizarea evenimentului și să nu implice financiar Municipiul Craiova în ceea ce privește costurile evenimentului“.

Distracție de 65.000 de euro

2017 este tot an electoral. Pe 11 iunie, craiovenii sunt chemați la urne să-și aleagă primarul pentru următorii trei ani, iar Zilele Craiovei se desfășoară în perioada 29 mai – 4 iunie, adică în prima din cele două săptămâni de campanie electorală (la alegeri parțiale, campania electorală se înjumătățește). Spre deosebire de ceilalți ani, Primăria Craiova cheltuiește acum bani pentru aducerea artiștilor pe scenă. Pe 27 aprilie, municipalitatea a publicat pe site-ul propriu o invitație pentru firme de a participa la o procedură simplificată proprie prin care se atribuie organizarea Zilelor Craiovei pe baza celui mai scăzut preț. Suma estimată pe care primăria vrea să o cheltuiască pentru „paranghelie“ este de 247.000 de lei fără TVA (circa 65.000 de euro cu TVA). De acești bani, una dintre cele șase firme care au depus oferte va trebui să plătească onorariile artiștilor și să monteze mai multe scene în cartiere, inclusiv scena mare din Piața „Mihai Viteazul“. Concret, este vorba despre montarea scenelor în cartierele Valea Roșie, Rovine, Brazda lui Novac și Craiovița Nouă în perioada 29 mai – 1 iunie. Între 2 și 4 iunie, firma câștigătoare va trebui să aducă pe scena din centrul orașului minimum doi artiști precum Damian Drăghici, Taraful din Clejani sau Ovidiu Lipan Țăndărică. Dacă nu se poate, se aduc artiști „similari genului“, adică Balkan Party, și cu notorietate similară. O altă tematică este Hit Radio, unde artiștii emblemă sunt Delia, Andra, Inna sau Smiley, iar în lipsa lor trebuie aduși minimum alți doi cântăreți cu notorietate similară. Aceeași cerință este și în privința concertului din ultima zi, cu tematică Special Projects. Etalon sunt Bere Gratis & Gheorghe Zamfir, Iris & Felicia Filip, dar „merg“ și alții similari, tot minimum doi. La final, firma trebuie să asigure un foc de artificii profesional de minimum cinci minute. Potrivit reprezentanților primăriei, în acest moment, comisia de licitație evaluează ofertele și a cerut clarificări firmelor participante.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS