22 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljArată că îţi pasă! Copiii cu autism au nevoie de terapie de recuperare

Arată că îţi pasă! Copiii cu autism au nevoie de terapie de recuperare

ANCAAR, filiala Craiova, a organizat în Piaţa „Mihai Viteazul“ evenimentul de conştientizare „Arată că îţi pasă! Fii albastru pentru Autism!“ (Foto: Bogdan Grosu)
ANCAAR, filiala Craiova, a organizat în Piaţa „Mihai Viteazul“ evenimentul de conştientizare „Arată că îţi pasă! Fii albastru pentru Autism!“ 

În judeţul Dolj, sute de copii suferă de autism, iar numărul adulţilor cu aceste tulburări nici măcar nu este cunoscut. Părinţii se zbat de cele mai multe ori singuri, sprijiniţi însă doar de câteva ONG-uri. Ieri a fost sărbătorită Ziua Internaţională de Conştientizare a Autismului. Cu acest prilej, Asociaţia Naţională pentru Copii şi Adulţi cu Autism din România (ANCAAR), filiala Craiova, membră a Federaţiei pentru Drepturi şi Resurse pentru Persoanele cu Tulburări în Spectrul Autist (FEDRA) a atras atenţia întregii comunităţi asupra problemelor de discriminare cu care se confruntă zi de zi persoanele cu autism şi familiile lor. Datele statistice sunt alarmante, în 2014, la nivel global, 1 din 68 de copii dezvolta tulburări din spectrul autist, faţă de 1 la 166 de copii în anii 1990.

Copii cu autism, pe liste de aşteptare pentru terapie

În judeţul Dolj, atât în şcolile de masă, cât şi în învăţământul special învaţă aproximativ 1.600 de copii cu cerinţe educative speciale. Numărul profesorilor de sprijin este foarte mic raportat la numărul de copii, iar norma de lucru este insuficientă pentru a putea lucra individual cu copiii cu autism, spun părinţii. În Dolj, sunt 30 de profesori itineranţi. La nivel naţional, dar și în Dolj, nu există nici măcar o statistică exactă a copiilor şi adulţilor cu autism. Există doar cea publicată de Ministerul Sănătăţii în urmă cu cinci ani care arăta că 7.179 de persoane erau diagnosticate cu autism. Specialiştii sunt de părere că în realitate numărul este chiar de două, trei ori mai mare. „Anual apar cazuri noi. Doar la ACAAR Craiova, de exemplu, în prezent avem 26 de beneficiari, zece dintre ei sunt copii cu vârste cuprinse între un an şi două luni şi zece ani, ai căror părinţi au apelat recent la noi. Aceşti copii au nevoie de terapie individuală, însă nu le putem oferi decât trei zile de terapie pe săptămână, din lipsa specialiştilor, implicit a banilor. Avem doar patru terapeuţi la ANCAAR, însă există liste de aşteptare cu copii care au nevoie de terapie. Este o familie, de exemplu, de la peste 40 de kilometri distanţă de Craiova, care are gemeni cu tulburări din spectrul autist şi care face naveta la Craiova pentru terapia copiilor de câteva ori pe săptămână. Este foarte greu, însă diagnosticarea timpurie este esenţială, la fel şi terapia pentru recuperarea copiilor. Foarte utile ar fi evaluările intermediare, aplicarea unor teste de evaluare iniţială mult mai complexe pentru a determina nivelul, aşteptările, metodele şi procedeele specifice prin care se poate realiza recuperarea copilului cu autism şi integrarea acestuia într-un sistem de învăţământ“, a povestit Georgeta Frunză, membru în consiliul director ANCAAR Craiova.
Aproape 20% dintre copiii cu autism nu sunt prinşi în învăţământ

Părinţii copiilor cu autism susţin că în continuare există o serie de factori care limitează integrarea şcolară a copiilor cu autism şi accesul lor la o educaţie de calitate adaptată nevoilor de dezvoltare. Mai mult decât atât, potrivit acestora, nu există ateliere protejate sau centre specializate de zi pentru cei care împlinesc 18 ani. „Am semnalat acest lucru în nenumărate rânduri. Insuficienţa resurselor materiale şi a serviciilor de sprijin adaptate, caracterul încă neintegrat al serviciilor sociale, de sănătate şi educaţie, ignoranţa, stereotipurile manifestate de cadrele didactice sau de părinţii copiilor tipici faţă de copiii cu dizabilităţi ridică în continuare probleme. FEDRA a realizat în 2015 o anchetă privind situaţia acestor copii pe un eşantion de beneficiari ai centrelor de consiliere şi asistenţă pentru persoanele cu tulburări din spectrul autist ale Direcţiilor Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului din 12 judeţe, printre care şi DGASPC Dolj. A reieşit atunci faptul că aproximativ 18% dintre copiii cu autism de vârstă școlară nu erau deloc prinşi în învăţământ. Cursurile de formare profesională pentru cadrele didactice sunt extrem de necesare în cazul în care aceştia au în clasă elevi cu (tulburări de spectru autist) TSA. Ar trebui înfiinţate clase specifice pentru elevii diagnosticaţi TSA, unde programa să fie adaptată pe nevoile specifice copiilor, iar colectivul clasei să fie mai mic“, a adăugat reprezentantul ANCAAR.

„Discriminarea şi lipsa de înţelegere – cele mai importante probleme“

Anul acesta, cu ocazia zilei de 2 aprilie, Ziua Internaţională de Conştientizare a Autismului, ANCAAR, filiala Craiova, a organizat în Piaţa „Mihai Viteazul“, evenimentul de conştientizare „Arată că îţi pasă! Fii albastru pentru Autism!“. „În zilele noastre, mulţi oameni ştiu câte ceva despre autism, dar foarte puţini înţeleg exact ce înseamnă viaţa de zi cu zi a unei persoane cu autism. Discriminarea şi lipsa de înţelegere cu care se confruntă zilnic sunt unele dintre cele mai importante probleme. Înţelegerea acestor persoane ar fi primul pas în crearea unei societăţi mai incluzive şi mai accesibilă-tolerantă“, a spus Luminiţa Sandu, vicepreşedinte ANCAAR. Mai mult decât atât, potrivit părinţilor copiilor cu autism, în România nu există o legislaţie clară, unitară, care să reglementeze drepturile persoanelor cu autism, nu există o infrastructură solidă de servicii şi intervenţii specializate care să le ajute să-şi crească abilităţile pentru a fi autonome şi nu există nici disponibilitatea alocării fondurilor necesare dezvoltării acestor servicii.
Pentru a veni în sprijinul copiilor cu autism, ANCAAR va organiza pe 26 aprilie un eveniment de strângere de fonduri. Cei care doresc să participe la eveniment pot cumpăra bilete de la sediul ANCAAR, strada Dimitrie Gerota nr. 3, Craiova. Banii strânși vor fi folosiți pentru terapia copiilor cu autism.

Cum se manifestă TSA

Copiii cu TSA manifestă deficienţe de socializare, de comunicare verbală sau nonverbală şi comportamente repetitive şi stereotipe. Fiecare dintre aceste simptome se manifestă în grade şi prin comportamente diferite la fiecare copil/persoană cu autism. Este extrem de important ca părintele, imediat ce simte că este ceva în neregulă cu copilul, să consulte un specialist: neuropsihiatru sau psiholog specializat în tulburări de dezvoltare pentru că, dacă suspiciunea de TSA se confirmă, intervenţia să fie începută imediat.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS