16.2 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljAutostrada Craiova - Pitești, doar studiu și proiect până în 2020

Autostrada Craiova – Pitești, doar studiu și proiect până în 2020

Până în 2020, pentru autostrada Craiova - Pitești nu ar fi prevăzuți bani decât pentru studiul de fezabilitate și proiectul tehnic, pentru care există o licitație în derulare (Foto: arhiva GdS)
Până în 2020, pentru autostrada Craiova – Pitești nu ar fi prevăzuți bani decât pentru studiul de fezabilitate și proiectul tehnic, pentru care există o licitație în derulare (Foto: arhiva GdS)

Într-un răspuns transmis GdS, Ministerul Finanțelor Publice (MFP) susține că ar exista în bugetul pe anul 2017 bani pentru demararea proiectului privind autostrada Craiova – Pitești, dar că aceștia nu sunt prevăzuți explicit pentru acest obiectiv, ci ca o sumă globală pentru mai multe investiții. Cum autostrada se află în faza de licitație pentru revizuirea Studiului de Fezabilitate și Elaborarea Proiectului Tehnic, ministerul spune că banii s-ar regăsi la capitolul „Alte cheltuieli de investiţii – cheltuieli pentru elaborarea studiilor de prefezabilitate şi fezabilitate şi alte studii“, unde apare suma de 184.618.000 de lei, credite bugetare. Până în 2020 însă, autostrada ar rămâne doar cu studiul și proiectul, MFP precizând că „pentru acest obiectiv de investiţii nu sunt prevăzute sume ca şi estimări pentru perioada 2018-2020“.

După ce Ministerul Transporturilor (MT) nu a reușit să lămurească problema finanțării obiectivului „Autostrada Craiova – Pitești“, înaintând mai multe sume care reprezentau, de fapt, propuneri din partea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) pentru bugetul de stat pentru anul 2017, nici Ministerul Finanțelor Publice (MFP) nu a elucidat pe deplin situația acestei investiții. Forul care elaborează bugetul de stat a explicat, într-un răspuns transmis GdS, că în banii pentru studiile de fezabilitate prevăzuți în bugetul Ministerului Transporturilor ar intra și sumele necesare în acest moment pentru autostrada Craiova – Pitești. În prezent, acest obiectiv se află în faza de licitație pentru revizuirea Studiului de Fezabilitate și Elaborarea Proiectului Tehnic, valoarea estimată de CNAIR, beneficiara proiectului, fiind de minimum 39,4 milioane de lei și maximum 46,5 milioane de lei, sume fără TVA. Licitația este în derulare, a fost deja contestată, iar ultimul termen de depunere a ofertelor, 30 martie, va fi cel mai probabil prelungit din nou.
Deși este vorba de bugetul său, MT nu a știut să răspundă concret la întrebarea „unde se regăsesc în buget banii pentru autostradă?“, însă Ministerul Finanțelor susține că ei ar exista la capitolul „cheltuieli pentru elaborarea studiilor de prefezabilitate şi fezabilitate şi alte studii“. Numai că aici este trecută o sumă globală, de 184.618.000 de lei, credite bugetare, fără nici o referire concretă la autostradă. „Referitor la solicitarea dumneavoastră (unde sunt prevăzuți, în bugetul pe anul 2017, banii pentru autostrada Craiova – Pitești – n.r.), vă transmitem că în programul de investiţii publice, anexă la bugetul Ministerului Transporturilor, aprobat prin Legea bugetului de stat pe anul 2017 nr. 6/2017, cheltuielile pentru studiile de fezabilitate sunt incluse în sumă globală în cadrul poziţiei C – «Alte cheltuieli de investiţii» categoria «c) cheltuieli pentru elaborarea studiilor de prefezabilitate şi fezabilitate şi alte studii», iar pentru anul 2017, la această poziţie sunt prevăzute credite bugetare în sumă totală de 184.618.000 de lei, dintre care 30.000.000 de lei la alineatul 55.01.12 «Investiţii ale agenţilor economici cu capital de stat»“, se precizează în răspunsul Ministerului Finanțelor Publice. Forul a mai menționat că „aceste cheltuieli se detaliază prin liste separate de către ordonatorul principal de credite“, în cazul de față fiind vorba de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere.
CNAIR a trecut în propunerea sa de buget, la „Programul de dezvoltare a Infrastructurii de transport rutier (autostrăzi, variante ocolire localități)“, și autostrada Craiova – Pitești (la programe FEDR – Titlul 58), cu sumele de 18.759.000 de lei (Credite Bugetare) și 46.898.000 de lei (Credite de Angajament) – pentru autostradă fără varianta de ocolire Slatina – Balș, și 17.131.000 de lei (Credite Bugetare) și 48.946.000 de lei (Credite de Angajament) – pentru varianta de ocolire Slatina – Balș. Sumele respective nu se regăsesc însă sub această formă și în buget, Ministerul Transporturilor înaintând legat de autostradă tot sume globale: 86.962.000 de lei credite bugetare și 421.559.000 de lei credite de angajament (în cadrul Programelor din Fondul European de Dezvoltare Regională).

Ministerul Finanțelor ia de bună și suma de 161.000 de lei

Dacă analizăm răspunsul primit de GdS de la Finanțe cu cel primit de la Transporturi, observăm că sunt indicate capitole diferite de finanțare în 2017 a proiectului privind autostrada Craiova – Pitești. MT vorbește de fonduri europene, MFP de „Alte cheltuieli de investiţii – cheltuieli pentru elaborarea studiilor de prefezabilitate şi fezabilitate şi alte studii“, evidențiind suma de 30.000.000 de lei – „Investiţii ale agenţilor economici cu capital de stat“, categorie în care intră și CNAIR. Ministerul Finanțelor ia însă de bună suma de 161.000 de lei, trecută în bugetul Ministerului Transporturilor în singurul loc unde se menționează autostrada, la fișa obiectivului. GdS a lămurit însă, în articolul „Autostrada Craiova – Pitești, pierdută sau abandonată?“, publicat în ediția din 14 martie, ce reprezintă această sumă: o eroare. MT a explicat atunci că acei bani erau prevăzuți „pentru a analiza posibilitatea realizării obiectivului Craiova – Pitești în regim de concesiune“, că procedura respectivă a fost anulată și că „suma de 161.000 de lei urmează a fi redistribuită la alte obiective de investiții“.
Ministerul Finanțelor Publice nu avea însă cunoștință de acest aspect, iar în răspunsul transmis GdS menţionează și acești bani: „Totodată, în programul de investiţii publice al Ministerului Transportului figurează, la Cap. 84.01 – Transporturi, obiectivul de investiţii nou «Drum expres Craiova – Piteşti şi legăturile la drumurile existente», cu fişa cod obiectiv 1188, ca având alocată pentru anul în curs suma de 161.000 de lei, integral de la bugetul de stat, titlul 55 «Alte transferuri», articolul 55.01 «Transferuri interne» – alineatul 55.01.12 «Investiţii ale agenţilor economici cu capital de stat»“. În rest, MFP a înțeles același lucru ca și GdS din bugetul Ministerului Transporturilor: pentru autostrada Craiova – Pitești nu sunt estimări de fonduri pentru perioada 2018 – 2020. Asta ar însemna că, până în 2021, singurii bani alocați pentru autostradă ar fi cei pentru revizuirea studiului de fezabilitate și, eventual, pentru proiectul tehnic. „Pentru acest obiectiv de investiţii nu sunt prevăzute sume ca şi estimări pentru perioada 2018 – 2020, iar pentru anii ulteriori este prevăzută suma de 3.871.880.000 de lei“, se arată în răspunsul Ministerului Finanțelor. De altfel, în bugetul MT, la fișa obiectivului Craiova – Pitești se precizează că „data începerii investiției (lună/an) este 04/2021, iar data programată a terminării lucrărilor este 04/2023“. Valoarea de finanțat anunțată de MT (3.872.041.000 lei) diferă însă de cea precizată de MFP (3.871.880.000 lei). Cu cât? Cu exact 161.000 de lei, banii de la autostradă care ar trebui redistribuiți către alte investiții, potrivit oficialilor de la Ministerul Transporturilor.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS