10.3 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljSemaforizare „inteligentă“ în Balș și Filiași

Semaforizare „inteligentă“ în Balș și Filiași

Traficul rutier din Filiași este îngreunat și din cauza autovehiculelor parcate neregulamentar pe prima bandă de circulație
Traficul rutier din Filiași este îngreunat și din cauza autovehiculelor parcate neregulamentar pe prima bandă de circulație

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a găsit soluția pentru a descongestiona traficul de pe DN 65 Craiova – Pitești și DN 6 Craiova – Timișoara, pe raza localităților Balș, respectiv Filiași. Tranzitarea celor două orașe se face cu mare greutate, potrivit unui recensământ de trafic întocmit de CESTRIN, una dintre cauze fiind și „numărul mare de pietoni care traversează drumul întrerupând libera circulație“, motiv pentru care s-a luat decizia instalării unui sistem de semaforizare „inteligentă“ la fiecare trecere de pietoni. 

Localitățile Balș (Olt) și Filiași (Dolj), străbătute de două drumuri naționale importante din România, DN 65 Craiova – Pitești, respectiv DN 6 Alexandria – Craiova – Timișoara, sunt tranzitate în fiecare zi de mii de autovehicule, iar acest lucru face ca traficul rutier prin cele două orașe să se desfășoare cu mare dificultate. Recensământul de trafic pe anul 2015 realizat de Centrul de Studii Tehnice Rutiere şi Informatică (CESTRIN) arată că media zilnică anuală de vehicule (de la căruțe până la tiruri) este de 11.669/24 de ore pe DN 65, respectiv 11.742 vehicule/24 de ore pe DN 6, iar orașele Balș și Filiași ar fi printre cele mai afectate. Aici șoferii sunt nevoiți uneori să circule bară la bară, din cauza cozilor care se formează și care le pun nervii la încercare. Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) se pare că a găsit însă soluția pentru a descongestiona traficul din cele două localități, urmând să scoată la licitație, prin Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) Craiova, lucrările de executare a unui sistem de semaforizare la toate cele 12 treceri de pietoni din Balș și la zece treceri de pietoni din Filiași.
Varianta aleasă în urma proiectului tehnic a fost cea privind semaforizarea în mod inteligent a trecerilor de pietoni din ambele orașe. Potrivit proiectului, funcționarea acestui sistem este adaptată traficului rutier și a cererii de către pietoni – „verde tot timpul“, pe baza detectorilor intruzivi și nonintruzivi care vor adapta timpii de semaforizare la condițiile de trafic, luând în calcul parametri ca lungimea cozilor de așteptare, viteza, fluxul de vehicule, detecția, cererea, interspațiul de timp între vehicule etc. Tot proiectul tehnic a stabilit și costurile pentru soluția aleasă: 414.390 de euro (inclusiv TVA), dintre care 352.505 euro construcții + montaj pentru semaforizarea din Balș, respectiv 458.199 de euro (inclusiv TVA), dintre care 393.124 de euro construcții + montaj pentru semaforizarea de la Filiași.

La Filiași, și mașinile parcate ilegal îngreunează traficul

Legat de situația actuală din Balș, proiectul tehnic menționează că aici mai mult de o treime din lungimea totală a drumului care tranzitează localitatea implică o viteză de circulație redusă din cauza restricțiilor și a trecerilor de pietoni, pentru că „se acordă prioritate pietonilor care traversează într-un număr considerabil, întrerupând libera circulație prin oraș“.

La cele 12 treceri de pietoni din Balș se vor instala semafoare care se vor adapta la traficul rutier și la cererea de pietoni (Foto: Marian Apipie)
La cele 12 treceri de pietoni din Balș se vor instala semafoare care se vor adapta la traficul rutier și la cererea de pietoni (Foto: Marian Apipie)

La fel stau lucrurile și la Filiași, unde proiectantul susține că mai mult de o pătrime din lungimea totală a drumului care tranzitează localitatea implică o viteză de circulație redusă din cauza restricțiilor de viteză și a trecerilor de pietoni, respectiv intersecțiilor existente pe sectorul de drum din localitate. „Acest lucru poate produce efecte negative, cum ar fi congestie în trafic, blocaje și cozi pe o distanță ce poate depăși 100 de metri“, a fost concluzia proiectantului.
Conform proiectului tehnic, la Filiași sunt însă probleme și cu mașinile parcate neregulamentar pe prima bandă de circulație, fapt ce duce la blocaje în trafic: „Numărul de parcări legale, dar și ilegale existente pe artera principală care tranzitează localitatea Filiași, respectiv DN 6, ținând cont de faptul că avem două benzi de circulație, face ca autovehiculele parcate pe prima bandă să îngreuneze fluidizarea plutonului, să reducă gradul de vizibilitate (unele sunt parcate în apropierea trecerilor de pietoni), conducând la blocaje și congestie în trafic“. De asemenea, „calitatea bună a drumului care îi tentează pe șoferi să mărească viteza de deplasare pe raza localității Filiași“ ar constitui, în opinia proiectantului, un factor decisiv în producerea de accidente de circulație, din cauza neacordării de prioritate pietonilor, la trecerile de pietoni. Prin urmare, semaforizarea inteligentă ar rezolva toate aceste probleme.
Orașul Filiași poate fi considerat un pol rutier, pentru că este străbătut de DN 6, drum care leagă opt județe (Ilfov, Giurgiu, Teleorman, Olt, Dolj, Mehedinți, Caraș- Severin și Timiș), dar și de drumul de importanță europeană E 79, care pornește de la Miskolc (Ungaria) și se oprește la Salonic (Grecia), trecând și prin orașele Oradea, Deva, Petroșani, Târgu Jiu, Craiova, Calafat, Vidin și Sofia.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS