8.9 C
Craiova
sâmbătă, 20 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljCum se înregistrează firmele ca plătitoare de TVA

Cum se înregistrează firmele ca plătitoare de TVA

Formularul 088 a pus piedici unei părți a firmelor private să desfășoare afaceri așa cum doreau pe piață
Formularul 088 a pus piedici unei părți a firmelor private să desfășoare afaceri așa cum doreau pe piață

După ce Formularul 088 a dispărut, de la 1 februarie 2017 s-a schimbat procedura prin care o firmă poate deveni legal plătitoare de taxă pe valoarea adăugată. Iată cum trebuie să procedeze firmele de acum înainte, ca să primească un cod valid de TVA. 

Celebrul formular care a creat probleme majore firmelor care doreau să se înregistreze la Fisc drept plătitoare de TVA a fost eliminat de la 1 februarie 2017. Formularele 088 depuse înainte de această dată la Fisc vor fi procesate de instituție și se urmează procedura legală existentă înainte de 1 februarie. De acum înainte, „Firmele au două modalități prin care pot să ceară cod valid de TVA. Fie optează să devină plătitoare de TVA încă de la înființare, la Registrul Comerțului, fie trec automat în categoria plătitorilor de TVA imediat după ce depășesc plafonul de 65.000 de euro al cifrei de afaceri. Această procedură a fost și înainte de apariția Formularului 088“, a explicat, pentru GdS, directorul Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice (DGRFP) Craiova, Mihai Antonescu.
Chiar și după retragerea Formularului 088, firmele care vor să devină plătitoare de TVA tot trebuie să îndeplinească o serie de condiții, în general, legate de capacitatea acelor entități economice de a desfășura activitățile CAEN din statut în condiții legale, fără să existe riscuri mari de evaziune.

Firmele cu risc evazionist nu trec de „sita“ ANAF

Pe 1 februarie s-a publicat în Monitorul Oficial ordinul președintelui ANAF nr. 605/2017 privind aprobarea procedurii de înregistrare în scopuri de TVA. Potrivit actului normativ, firmele „care nu justifică intenția și capacitatea de a desfășura activități economice care implică operațiuni în sfera de aplicare a TVA“ se vor trezi cu o procedură de anulare, din oficiu, a înregistrării în scopuri de taxă pe valoarea adăugată. Condițiile pe care trebuie să le îndeplinească o firmă ca să primească un cod valid de TVA se regăsesc la articolul 316 din Codul fiscal în vigoare. Ca și până acum, administratorii care au mai avut firme pe care le-au lăsat cu datorii și/sau inactive fiscal vor avea dificultăți în a putea emite facturi cu TVA. Vor avea dificultăți și cei care nu au un sediu social sau care nu au capacitatea tehnică să desfășoare activitatea economică pentru care se autorizează. În cazul în care firmele cu probleme au un grad mare de risc de evaziune, atunci ele vor fi controlate mai întâi de inspectorii de la Direcția Antifraudă Fiscală, iar abia după control, Antifrauda face un raport către ANAF din care rezultă dacă firma respectivă care a cerut să fie plătitoare de TVA poate sau nu să desfășoare activitatea economică pe care și-a propus-o.

Un sfert din firme, refuzate de Fisc pe baza formularului 088

După ce s-a introdus obligativitatea ca administratorii sau asociații unei firme (persoanele legale) să depună Formularul 088, aproximativ un sfert din firmele din Oltenia care și-au cerut intrarea în sfera plătitorilor de TVA au fost respinse de către Fisc, conform unor date furnizate mai demult de DGRFP Craiova.
Cele mai multe firme respinse, care nu puteau să emită facturi cu TVA, au fost din rândul celor care avuseseră risc mare de evaziune, respectiv asociații mai deținuseră în trecut firme pe care le lăsaseră cu datorii sau societăți care au intrat în insolvență. După ce formularul a fost simplificat anul trecut a crescut numărul firmelor din Oltenia care au primit cod valid de TVA, dar tot au mai rămas firme care nu s-au încadrat în condiții.
Potrivit directorului Antonescu, una din cinci firme nu obținea punctajul necesar pentru a fi plătitoare de TVA, caz în care administratorii erau chemați în audiențe ca să explice situația firmei. După discuții, ei încercau să îmbunătățească situația lor de a face afaceri în condiții optime.
Formularul respectiv conținea foarte multe întrebări pentru asociați și administratori, printre care: ce conturi au în țară și în străinătate, ce pregătire profesională au, ce persoane le recomandă pentru afaceri etc.
Inițial, Formularul 088 era tipărit pe zece pagini, iar după modificarea din 2016 au rămas șapte pagini.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS