27.3 C
Craiova
marți, 16 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljCând începe ridicarea mașinilor parcate neregulamentar

Când începe ridicarea mașinilor parcate neregulamentar

Potrivit noilor reglementări, autovehiculele parcate neregulamentar pot fi ridicate numai pe platforme
Potrivit noilor reglementări, autovehiculele parcate neregulamentar pot fi ridicate numai pe platforme

Guvernul a publicat în Monitorul Oficial Hotărârea nr. 965/2016, cea care reglementează modul în care pot fi ridicate autovehiculele parcate neregulamentar, urmând ca noile reglementări să intre în vigoare după data de 20 ianuarie. Dacă polițiștii susțin că depinde de primărie când va începe ridicarea mașinilor oprite și staționate neregulamentar, autoritățile locale din Craiova spun că la începutul lunii ianuarie vor începe demersurile pentru punerea în aplicare a prevederilor HG nr. 965/2016.

Să vedem, mai întâi, ce prevede HG nr. 965/2016 în legătură cu ridicarea mașinilor parcate neregulamentar.
Ridicarea vehiculului care staţionează neregulamentar pe partea carosabilă este un serviciu public realizat pe durata a 24 de ore, de către administraţia publică locală (primărie). Mașinile nu pot fi ridicate dacă în acestea se află una sau mai multe persoane, însă șoferul este răspunzător în situația în care prezența unor persoane în vehicul nu este vizibilă atunci când se dispune ridicarea mașinii.
De asemenea, ridicarea vehiculului se dispune în scris, iar dispoziția de ridicare trebuie să cuprindă cel puțin următoarele informaţii: data, ora şi locul ridicării mașinii, gradul, numele şi prenumele poliţistului care dispune această măsură, precum şi unitatea din care acesta face parte, norma încălcată, menţiuni privind avarii vizibile pe vehicul, date privind numărul de înmatriculare şi marca vehiculului. Dispoziţia de ridicare se încheie în trei exemplare. Unul rămâne la polițist, unul este trimis primăriei, iar al treilea exemplar ajunge la persoana care solicită restituirea vehiculului.
În ceea ce privește ridicarea, transportul şi depozitarea vehiculului, au fost aduse o serie de lămuriri. Astfel, transportul la locul de depozitare se face numai pe platforme, iar depozitarea mașinilor se face numai în spaţii special amenajate de către primărie. Pe întreaga perioadă a depozitării, vehiculele ridicate se află în paza primăriei, care răspunde pentru avariile produse cu ocazia ridicării, transportului şi depozitării.
Mai trebuie spus că transportul nu se mai execută dacă, între timp, proprietarul mașinii se întoarce și achită cheltuielile efectuate până în acel moment. Vehiculul ridicat se restituie după ce se face dovada achitării tarifului pentru operaţiunilor efectuate.
Dacă ridicarea mașinilor se va face pe durata a 24 de ore, atunci și programul de restituire a vehiculelor depozitate în spaţiile special amenajate va fi asigurat prin serviciu continuu, tot pe durata a 24 de ore.

Este interzisă parcarea pe trotuare

Prin HG nr. 965/2016 a fost modificată litera n) art. 141, din Regulamentul de aplicare a Codului Rutier, cel care prevede cazurile în care este interzisă oprirea. Astfel, dacă până acum oprirea mașinii pe trotuar era interzisă dacă nu se asigura un spațiu de cel puțin un metru pentru circulația pietonilor, odată cu intrarea în vigoare a HG nr. 965/2016, oprirea este interzisă pe troatuare cu o singură excepție: când primăria amenajează pe trotuar, cu avizul Poliţiei Rutiere, spaţii destinate opririi sau staţionării vehiculelor, marcate şi semnalizate corespunzător. Totuși, aceste amenajări pot fi făcute numai dacă se respectă culoarul destinat circulaţiei pietonilor, accesul vehiculelor în parcare se face din partea carosabilă, iar poziția mașinilor în parcare nu încurcă circulaţia pe prima bandă sau pe pistele amenajate. Nu se pot amenaja parcări pe trotuare la mai puţin de zece metri de intersecţii, de staţiile mijloacelor de transport în comun sau de trecerile pentru pietoni.
În aceste condiții, mașinile pot fi ridicate și de pe trotuare dacă nu sunt parcate în spații marcate și semnalizate.

Ce spun Poliția Rutieră și Primăria Craiova

Reprezentanții Inspectoratului de Poliție al Județului (IPJ) Dolj spun că, până pe 20 ianuarie, polițiștii de la Rutieră vor pune la punct procedura privind ridicarea mașinilor parcate neregulamentar. „În perioada următoare, până la intrarea în vigoare a HG nr. 965/2016, polițiștii rutieri vor stabili procedura de lucru pentru punerea în aplicare a acestor norme. După data de 4 ianuarie, polițiștii vor participa la mai multe întâlniri, urmând ca autoritățile locale să stabilească locul de depozitare al vehiculelor pentru care a fost dispusă măsura tehnico-administrativă de ridicare, operatorul și tarifele“, au explicat polițiștii doljeni.
Dacă autorizarea unui operator să execute operațiunile de ridicare, transport și depozitare a autovehiculelor ridicate se poate face printr-o dispoziție a primarului, tarifele sau programul de ridicări se stabilesc printr-o hotărâre a Consiliului Local. Până în mai 2015, de această activitate se ocupau angajații SC RAT Craiova. De altfel, viceprimarul Mihai Genoiu a lăsat să se înțeleagă că de aceste operațiuni se va ocupa tot RAT Craiova.
Întrebat când estimează că va începe municipalitatea ridicarea mașinilor oprite și staționate neregulamentar, același Mihai Genoiu a explicat pentru GdS că la începutul lunii ianuarie se va discuta acest subiect. „Pe 4 ianuarie vom avea o discuție cu mai multe Direcții pentru a dezbate această problemă“, a fost răspunsul viceprimarului Genoiu.
Mai trebuie spus că RAT Craiova nu are decât două autovehicule care suspendă de partea față și tractează mașinile ridicate, or noile modificări legislative prevăd transportul mașinilor ridicate pe platforme. Dacă RAT va fi desemnat ca operator pentru ridicarea, transportul și depozitarea autovehiculelor parcate neregulamentar, societatea trebuie să achiziționeze platforme care să respecte prevederile legale.

Aproape doi ani fără ridicări 

Autovehiculele parcate neregulamentar nu mai pot fi ridicate din mai 2015, după ce Curtea Supremă a dat o hotărâre prin care a stabilit că procedura de ridicare a vehiculelor staţionate/oprite neregulamentar (care nu era prevăzută de Regulamentul de aplicare a Codului Rutier) nu putea fi reglementată prin hotărâri ale consiliilor locale, așa cum se întâmpla și la Craiova. Efectul acestei hotărâri a fost aglomerarea orașelor din cauza mașinilor parcate în stații de autobuz, pe trecerile pentru pietoni ori pe primele benzi ale străzilor. Prin HG nr. 965/2016 a fost introdusă în Regulamentul de aplicare a Codului Rutier procedura privind ridicarea mașinilor oprite neregulamentar.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS