8 C
Craiova
vineri, 19 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljMolozul de pe străzi, uitat de constructori pe trotuare

Molozul de pe străzi, uitat de constructori pe trotuare

După reabilitarea străzii Virgil Madgearu, constructorul a uitat să ridice și molozul rezultat, o parte din acesta fiind lăsat pe trotuar (Foto: Lucian Anghel)
După reabilitarea străzii Virgil Madgearu, constructorul a uitat să ridice și molozul rezultat, o parte din acesta fiind lăsat pe trotuar (Foto: Lucian Anghel)

Constructorii care se ocupă de reabilitarea străzilor din Craiova continuă să nu țină cont de prevederile din caietul de sarcini întocmit de primărie și asumat de aceștia în momentul în care le sunt atribuite lucrările. GdS a prezentat în ultima vreme situații cu constructori care uitau să evacueze toate resturile rezultate de pe străzile reabilitate, lăsând grămezi de moloz pe trotuare, cu asfaltări care se făceau pe ploaie sau cu parcări și alei asfaltate anapoda. Deși firmele de construcții au sarcina de a evacua din zona de lucru materialele rezultate din decapări sau cele rezultate în urma desfacerii bordurilor sau a refacerii trotuarelor, grămezi de moloz zăceau și ieri pe trotuarul de pe strada Virgil Madgearu sau pe trotuarul de pe strada Dumbrăveni, intersecția cu Ludwig van Beethoven.

Pentru constructorii care modernizează sau doar repară străzile, aleile și trotuarele din Craiova, să respecte caietul de sarcini sau normativele în vigoare pare o condiție greu de îndeplinit. Luna trecută, GdS a prezentat, în articolul „Asfaltările din Craiova, mai presus de lege“, modul în care Normativul privind mixturile asfaltice executate la cald și condițiile tehnice privind proiectarea, prepararea și punerea în operă, indicativ AND 605, nu era un act de luat în seamă de constructorii din Bănie. Deși normativul prevedea faptul că „aşternerea mixturilor asfaltice se face la temperaturi ale stratului suport de minimum 10 grade Celsius și pe o suprafaţă uscată, iar lucrările trebuie întrerupte pe vânt puternic sau ploaie“, într-o parcare din Craiovița Nouă se asfalta de zor, chiar dacă ploua și pe jos se formaseră bălți.
Caietele de sarcini nu par nici ele să fie cunoscute de „asfaltatori“, nici măcar atunci când obligația evacuării din zona de lucru a materialelor rezultate din decapări sau în urma desfacerii bordurilor sau a refacerii trotuarelor este una imperios necesară. În vară, mai mulți craioveni ne-au sesizat în legătură cu resturile rezultate în timpul lucrărilor de reabilitare a străzilor lăsate la voia întâmplării pe perioada execuției și apoi uitate la fața locului, după ce se termina lucrarea. Grămezile de moloz, lăsate de cele mai multe ori pe trotuare, îi făceau pe pietoni să circule pe partea carosabilă. Situații de acest gen au fost întâlnite pe strada Matei Millo, la intersecția străzii Arieș cu General Dragalina sau la intersecția străzii Bucovăț cu George Bibescu. Până la urmă, molozul de pe trotuare a fost ridicat, însă constructorii au avut atunci nevoie de aproape o lună, după finalizarea lucrărilor, să evacueze resturile. Iar obiceiul acestora se menține, exemplu oferit și de strada Virgil Madgearu.

O parte din molozul rezultat după asfaltarea străzii Beethoven a fost lăsat pe trotuarul de pe strada Dumbrăveni (Foto: Lucian Anghel)
O parte din molozul rezultat după asfaltarea străzii Beethoven a fost lăsat pe trotuarul de pe strada Dumbrăveni (Foto: Lucian Anghel)

Lucrările de aici s-au încheiat de ceva vreme, dar o grămadă de nisip, pietriș, mixtură răzuită și bucăți de asfalt a fost lăsată pe trotuarul de lângă Lidl. Nimeni nu a mai revenit să evacueze și aceste resturi, deși în sarcina constructorilor cade și obligația de a evacua din zona de lucru materialele rezultate de pe străzi. Între timp, trotuarul de pe strada Virgil Madgearu, unde a fost abandonat molozul, a devenit loc de joacă pentru copii. Miercuri, doi copii supravegheați de părinți se jucau în nisipul lăsat de constructor pe trotuar. „Așa l-au lăsat de când s-a terminat strada și nu cred că mai vin să-l ridice. Este bine, că se mai joacă și copiii în nisip. La iarnă poate facem derdeluș. Așa știu să lucreze constructorii de pe la noi. La avaria care a avut loc recent tot pe strada asta, s-au chinuit trei zile să caute fisura. Au spart într-o parte a străzii, apoi în alta, au scos și florile din grădina vecinului pentru a căuta țeava spartă. Ca la noi la nimeni…“, a spus unul dintre părinți. Molozul de pe strada Virgil Madgearu se afla și ieri la prânz în același loc.
O situație similară se întâlnea, ieri, și la intersecția străzilor Ludwig van Beethoven și Dumbrăveni. Strada Beethoven a fost asfaltată recent, dar constructorul nu a evacuat toate resturile, o grămadă de asfalt amestecat cu pietriș fiind lăsată pe trotuarul de la intersecția cu strada Dumbrăveni. În plus, pe strada Ludwig van Beethoven constructorul nu a ridicat la cotă nici gurile de canal, iar unele dintre acestea au început să se înfunde.

Gură de canal de pe strada Ludwig van Beethoven,  după asfaltare (Foto: Lucian Anghel)
Gură de canal de pe strada Ludwig van Beethoven, după asfaltare (Foto: Lucian Anghel)

Regulamentul spune una, firmele fac alta

Lucrările de reparații și întreținere străzi, alei, trotuare și parcări în municipiul Craiova au fost adjudecate, sub formă de acord-cadru pe patru ani, de SC Delta ACM 93 SRL, firma ocupându-se de reabilitarea majorității drumurilor din oraș. Numai că muncitorii nu prea țin cont de toate cerințele din caietul de sarcini însușit de societate în momentul în care a câștigat licitația. Pe lângă sarcina privind „evacuarea din zona de lucru a materialelor rezultate din decapări“, care, după cum se observă, nu prea este respectată, mai sunt și alte obligații pe care constructorii le mai trec cu vederea. „Decaparea suprafețelor se va face pe tronsoane, astfel încât acoperirea să se execute în cel mai scurt timp. Frezarea suprafețelor se va face pe tronsoane, astfel încât acoperirea să se execute în maximum 24 de ore. Materialul decapat/frezat se va încărca în mijloace de transport și va fi evacuat din șantier. După eliminarea deșeurilor se vor curăța suprafețele decapate/frezate cu peria mecanică“, sunt prevederi din caietul de sarcini care îi pun în dificultate pe constructorii care repară străzile Craiovei.
De asemenea, în modelul de contract subsecvent de lucrări întocmit de primărie se stipulează că „pe parcursul execuției lucrărilor executantul are obligația de a nu stânjeni inutil sau în mod abuziv confortul riveranilor sau căile de acces, prin folosirea și ocuparea drumurilor și căilor publice sau private care deservesc proprietățile aflate în posesia achizitorului (primăria – n.r.) sau a oricărei alte persoane, și de a evita, pe cât posibil, acumularea de obstacole inutile pe șantier“. Cât de mult a respectat Delta ACM toate aceste prevederi? Răspunsul stă în amenzile repetate primite în ultimii ani de firmă, de la ofiţerii Biroului Rutier Craiova, pentru modul cum a lucrat pe străzi precum Calea București („muncitorii au lăsat materiale şi obstacole nesemnalizate pe partea carosabilă, care au pus în pericol circulaţia rutieră“, după cum au notat polițiștii), Carol I, Potelu și chiar Ludwig van Beethoven.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS