8 C
Craiova
vineri, 19 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljGuvernul vrea să plafoneze tarifele la RCA

Guvernul vrea să plafoneze tarifele la RCA

Asigurătorii nu vor mai putea să majoreze primele RCA peste nivelul maxim propus de guvern, dacă se adoptă în forma actuală un proiect de hotărâre aflat de joi în dezbatere publică. Primele cele mai mari le vor plăti tinerii sub 25 de ani, indiferent de capacitatea cilindrică a mașinii. La valoare primei RCA se vor aplica acei coeficienți de daună sau de bonusare prin sistemul Bonus/Malus. Acești coeficienți vor face diferența între RCA plătită de șoferii care nu au accidente și cei care au o rată mare de daune. 

Ca urmare a scumpirilor nejustificate a polițelor de răspundere civilă auto (RCA) și a faptului că transportatorii au acuzat în mod constant că firmele de asigurare nu au formule clare de calcul a primelor de asigurare și că scumpesc polițele RCA după bunul plac, guvernul propune primele maximale ale RCA pe care pot să le stabilească asigurătorii. Executivul a introdus în dezbatere publică, pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice (www.mfinante.ro), un proiect de act normativ care prevede limitarea primelor la niște plafoane maximale, în funcție de capacitatea cilindrică a mașinilor și de vârsta conducătorilor auto care sunt proprietari ai vehiculelor, respectiv în funcție de masa mijloacelor de transport de mărfuri, în cazul mașinilor aflate în proprietatea persoanelor juridice. „Tarifele de primă maxime pe categorii de vehicule au fost stabilite de către Autoritatea de Supraveghere Financiară conform Normei nr. 37/2016 privind metodologia de calcul de către Autoritatea de Supraveghere Financiară al tarifelor de primă maxime pentru asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru pagube produse terților prin accidente de vehicule“, se arată în proiectul de act normativ. Asigurătorii pot practica orice sumă, orice valoare a primei de asigurare, dar aceasta trebuie să fie sub pragurile maximale din grila care se va aproba prin hotărâre de guvern.

Cea mai mare primă de asigurare este de 3.087 de lei

ropunerile de tarife maximale care pot fi aplicate de firmele de asigurare. Datele sunt preluate din anexa la proiectul de HG publicat de Ministerul Finanțelor.
Propunerile de tarife maximale care pot fi aplicate de firmele de asigurare. Datele sunt preluate din anexa la proiectul de HG publicat de Ministerul Finanțelor.

Pentru persoanele fizice, polițele RCA se calculează în funcție de capacitatea cilindrică a mașinii, de vârsta conducătorului auto, după care se ajustează cu bonusurile (se fac reduceri) și cu daunele (se adaugă la prețul RCA) stabilite de ASF, prin sistemul Bonus/Malus.
O persoană care are sub 25 de ani și asigură cu RCA o mașină cu o capacitate cilindrică de peste 2.500 centimetri cubi (cmc) plătește cea mai mare poliță RCA calculată pentru persoanele fizice, care ar putea fi de maximum 3.087 de lei pe an, conform anexei la proiectul de hotărâre de guvern. O persoană sub 25 de ani care cumpără RCA pentru o mașină cu o capacitate cilindrică între 1.801-2.000 de cmc ar plăti o primă de risc maximă de 1.516 lei. La o mașină din aceeași categorie, o persoană cu vârsta între 31 și 40 de ani poate avea în calcul o primă de risc maximă de 909 lei pe an pentru polița RCA.
În cazul posesorilor de mașini cu o capacitate cilindrică între 1.401-1.600 de cmc, care au vârsta între 41 și 50 de ani, va plăti o primă de până la maximum 721 de lei. Dacă nu a avut accidente și dacă are mașina de mult timp, atunci va avea o bonificație bună și va plăti mai puțin decât suma din grilă. La ora actuală, o persoană care are vârsta între aceleași limite și o mașină de capacitate similară plătește circa 650 de lei pe an (în acest calcul s-a adăugat bonificația B12).
O persoană care are între 41-50 de ani și deține o mașină cu o capacitate între 1.601-1.800 de cmc ar putea plăti la anul maximum 794 de lei, fără a lua în calcul bonusul. În 2016, cu un bonus adăugat, persoana respectivă (fără incidente, deci cu bonus adăugat) a plătit un RCA de 550 de lei.
Pentru mașinile cu o capacitate mai mică de 1.200 cmc, o persoană între 31-40 de ani ar plăti maximum 617 lei pentru o poliță RCA, iar dacă are peste 60 de ani, ar achita maximum 541 de lei. Pe anul în curs, această persoană a plătit RCA de 340 de lei (fără să fi avut accidente).

Cei cu accidente multe pot plăti RCA mai scumpă și cu 200%

Prețurile finale ale polițelor RCA plătite efectiv asigurătorilor pot varia destul de mult față de prețurile maximale, anexate la proiectul de hotărâre de guvern, din cauza faptului că firmele de asigurare vor introduce în formula de calcul și bonificația sau sistemul Bonus/Malus. Acest sistem aplicat în funcție de istoricul de daună al asiguratului face diferență mare între polițe RCA plătite pentru aceleași tipuri de mașini. Adică dacă conducătorul auto nu a avut incidente auto în activitatea sa, atunci primește bonusuri de la asigurător sub forma unor reduceri la tarifele primelor de asigurare, în funcție de categoria de bonus stabilită pentru el, și va achita prețuri finale mai mici decât în grilă. De exemplu, la categoria B14, conducătorul auto plătește doar 50% din valoarea primei de asigurare, iar la B0, reducerea poate fi chiar de 100%.
În cazul în care a avut accidente repetate, conducătorului auto i se adaugă chiar și 200% la valoarea poliței, în cazul unei grupe malus M8. De exemplu, un tânăr sub 25 de ani care are deja multe accidente la activ din vina lui și are și o rată a daunei destul de mare pentru o mașină de peste 2.500 cmc ar putea plăti chiar și mai mult cu 100% sau chiar cu 200% decât polița de risc maximă, lui aplicându-i-se un coeficient din gama M1-M8.
Tarifele cu toate clasele de Bonus/Malus sunt publicate pe site-ul ASF (www.asfromania.ro/publicații). ASF a publicat și formula de calcul pe care sunt obligați să o aplice asigurătorii, doar că este dificil ca fiecare deținător de autovehicul să poată să își calculeze cu aproximație suma de plată maximă pentru RCA care i s-ar putea aplica, dacă știe categoria de bonus (B) în care se încadrează sau de daună suplimentară (M) care i se adaugă.
În noua formulă de calcul a poliței RCA, afișată pe internet, pe site-ul ASF, sunt trecute și cheltuielile fixe ale asigurătorilor (circa 75% din totalul cheltuielilor), cheltuielile variabile prilejuite de intermedierea polițelor RCA, precum și profitul firmelor care practică această activitate în sfera RCA. Formula de calcul este una alambicată, care pornește de la prima de risc. De aceea, persoanele fizice nu își pot stabili cu exactitate suma de plată pe care ar avea-o pentru o poliță RCA, ci se poate afla din calcule doar o primă aproximativă. În calculul costului cu RCA-ul se mai pot adăuga și costurile cu salariile, cu chiriile, care nu pot fi mai mari „de 70 de lei pe unitate de expunere, atât pentru persoanele fizice, cât și pentru persoanele juridice“, se arată în raportul ASF privind tarifele RCA.
Transportatorii au fost tot timpul nemulțumiți de faptul că nu știau exact cum se calculează prima RCA în cazul persoanelor juridice sau fizice, calculul fiind mai mult la îndemâna firmelor de asigurare. Firmele care se ocupă de transport susțin că anul acesta le-au crescut de patru-șapte ori sumele cerute de asigurători pe polițe RCA. Tocmai de aceea, guvernul intenționează să stabilească niște plafoane maxime până la care se pot ridica polițele RCA (primele de asigurare).

Amenda minimă aplicabilă asigurătorilor este derizorie

Legiuitorul propune ca societățile de asigurare care practică asigurarea RCA și depășesc plafonul maximal al primelor de asigurare stabilite prin actul normativ să fie sancționate cu amendă între 1.000 și 50.000 de lei. Chiar dacă amenda minimă este mai mult simbolică pentru asigurători, care o pot „recupera“ din vânzarea unei singure polițe RCA, guvernul mai propune completarea amenzilor din proiectul de HG cu altele care pot fi aplicate de Consiliul ASF, în funcție de gravitatea faptei asigurătorului.

 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS