11.7 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljPanoul a fost vandalizat, ghici care-i traseul RAT?

Panoul a fost vandalizat, ghici care-i traseul RAT?

Stația RAT de la Ciupercă (Foto: Lucian Anghel)
Stația RAT de la Ciupercă (Foto: Lucian Anghel)

Craiovenii se plâng că în unele stații de autobuz nu ai cum să afli care este programul traseelor Regiei Autonome de Transport (RAT) din cauză că afișajul cu orarul autobuzelor lipsește. Vechile indicatoare au fost vandalizate, iar panourile electronice, acolo unde există, sunt inactive. Oamenii mai susțin că nici datele de pe site-ul regiei nu sunt actualizate și, prin urmare, nu-i ajută să afle programul autobuzelor sau să vadă hărți cu traseele de care sunt interesați. Călătorii așteaptă în stațiile RAT pentru că știu programul din obișnuință, dar persoanele străine de oraș nu au decât să aștepte în stație până sosește mijlocul de transport în comun sau să întrebe localnicii.

Într-un e-mail trimis pe adresa redacției, craioveanul Mihai Enache ne-a scris: „Programul traseelor autobuzelor societății RAT Craiova nu este afişat în toate stațiile de transport deoarece indicatoarele au fost vandalizate ori furate. De asemenea, pagina web a societății nu este funcțională, nu sunt actualizate ştirile, programul sau hărțile traseelor. Am trimis mai multe e-mail-uri regiei, dar în zadar, nu s-a întâmplat nimic. Eu doresc să fie afişat programul autobuzelor şi stațiile măcar pe pagina de internet“.
Mergând pe unele dintre traseele RAT Craiova, am constatat și noi că sunt stații în care oricât ai vrea să afli ce autobuz oprește acolo și care este periodicitatea cu care acesta circulă, nu ai cum, pentru că nu există nici un afișaj. Pe bulevardul Nicolae Romanescu, stația de lângă fântâna veche, la capătul traseului 1b, o identifici doar după alveola destinată opririi autobuzelor și după stâlpul de metal văduvit de pancarta din plexiglas. Pornim în spatele unui autobuz care își urmează traseul firesc și observăm că în celelalte stații până la Parcul „Romanescu“ există un afișaj al traseelor și orarul de funcționare al acestora.

Stație din Valea Roșie (Foto: Lucian Anghel)
Stație din Valea Roșie (Foto: Lucian Anghel)

Continuăm pe traseul E1T până pe strada Caracal, la Spitalul Militar. Aici, pe celălalt sens de mers, panourile de afișaj lipsesc, a rămas doar scheletul metalic vopsit în albastru. Stația se reduce la o bancă și postamentul din metal. „Eu merg zilnic cu autobuzul și știu care este traseul și ora la care vine,
altfel nu am unde să mă interesez. Merg cu E-ul. Cred că ar fi bine dacă s-ar afișa orele și destinațiile autobuzelor. Așa, ne mai uităm la autobuz când oprește, că afișează prin ce stații oprește, dar numai la cele noi“, a spus o tânără aflată în stație.

Stația de la Liceul „Marin Sorescu“ (Foto: Lucian Anghel)
Stația de la Liceul „Marin Sorescu“ (Foto: Lucian Anghel)

La următoarea stație, prins de un stâlp de iluminat tronează un panou electronic care nu oferă nici o informație, fiindcă nu funcționează. În aceeași stare se află și panoul electronic din stația RAT de la Liceul „Marin Sorescu“, în schimb, călătorii au privilegiul să afle mersul autobuzelor de pe panoul de plexiglas, unde este inscripționat traseul și orarul de funcționare. „Eu cred că este necesară o hartă a mijloacelor de transport în comun, afișată în fiecare stație, așa știi cum să ajungi dintr-un cartier în altul, mai ales dacă trebuie să schimbi mai multe autobuze. Dacă vrei informații, întrebi în stație, nu ai de ales. Aici văd că este un panou, până de curând nu era“, a spus Valentin Grosu, un bărbat care aștepta joi în stația de la Liceul „Marin Sorescu“.
Nici în stația de la Ciupercă, de pe bulevardul 1 Mai, nu există un panou de informare, a rămas doar scheletul metalic pe care acesta era cândva. Călătorii puteau afla traseele de care erau interesați de pe autocolantele lipite pe copertina amplasată în stație și care a fost și ea ruptă.

Stație de pe strada Elena Teodorini (Foto: Lucian Anghel)
Stație de pe strada Elena Teodorini (Foto: Lucian Anghel)

În stațiile de pe strada Elena Teodorini, pe unde circulă autobuzul 10, au fost smulse până și postamentele metalice pe care erau prinse plăcuțele de afișaj. În schimb, în stația de la Facultatea de Agronomie se păstrează atât panoul electronic, cât și cel inscripționat pe plexiglas, numai că afișajul electronic indică o altă dată, altă oră și altă periodicitate de rulare a mijloacelor de transport în comun. „Aici, în stație la Agronomie, panoul electronic a luat-o razna de mult, eu cred că nu se pricep să-l regleze. În schimb, le avem pe cele de tablă sau din ce sunt făcute, din care aflăm măcar cine este primarul orașului. Mi se pare deplasat să treci lângă mersul unor mijloace de transport în comun numele primarului și directorului. Eu circul frecvent cu E1 și știu care este orarul de mers, dar pentru un străin, pentru cineva care este în trecere prin oraș, este mai dificil“, a afirmat Mirela Nicolae.

Vandalii și intemperiile distrug afișajele RAT

Ce spun reprezentanții RAT despre lipsa acestor afișaje care i-ar ajuta pe călători să afle mai ușor informații despre traseul și periodicitatea autobuzelor?
„Noi le tot înlocuim acolo unde lipsesc. În fiecare stație au existat panouri care afișau traseele RAT și programul de funcționare. Acestea au fost montate în urma unui proiect care s-a implementat în anul 2013, multe dintre ele s-au deteriorat, fie din cauze naturale, fie din cauza unor accidente, dar cel mai mult din cauza vandalismului sau sustragerii. Unele dintre ele sunt scoase din beton sau tăiate cu flexul. Și noi avem aceste informații și de fiecare dată când aflăm înlocuim panourile deteriorate. Cât despre panourile electronice, acestea sunt funcționale, dar sunt deconectate de la sistem deoarece pe traseele unde sunt montate circulă mijloace de transport marca Solaris care în acest moment nu pot comunica, nu sunt compatibile“, a declarat, pentru GdS, Sorin Manda, directorul RAT.

Panouri pe bani europeni

Prețul de achiziție al unui panou electronic de informare este de 6.612,92 lei. Panourile de afișare au fost achiziționate în 2010, prin proiectul-pilot ,,MODERN“ (Mobility, Development and Energy use Reduction – Mobilitate, Dezvoltare si Reducerea Consumului de Energie), un proiect cu finanțare directă de la Comisia Europeană.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS