10.6 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljReguli noi pentru ridicarea maşinilor parcate neregulamentar

Reguli noi pentru ridicarea maşinilor parcate neregulamentar

Potrivit noilor reglementări, mașinile parcate aiurea pot fi ridicate cu utilaje speciale, fiind exclusă deplasarea pe propriile roți a vehiculului ridicat (Foto: Arhiva GdS)
Potrivit noilor reglementări, mașinile parcate aiurea pot fi ridicate cu utilaje speciale, fiind exclusă deplasarea pe propriile roți a vehiculului ridicat (Foto: Arhiva GdS)

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a publicat varianta îmbunătățită a proiectului de hotărâre pentru modificarea și completarea Regulamentului de aplicare a Codului Rutier, care vine cu mai multe noutăți. Este vorba de ridicarea autovehiculelor parcate neregulamentar, de oprirea și staționarea pe trotuare, dar și de modul în care primăriile pot amenaja locuri de parcare pe trotuare.

Autovehiculele parcate neregulamentar nu se mai pot ridica din mai 2015, după ce Curtea Supremă a dat o hotărâre prin care a stabilit că procedura de ridicare a vehiculelor staţionate/oprite neregulamentar, care nu era prevăzută de Regulamentul de aplicare a Codului Rutier, nu poate fi reglementată prin hotărâri ale consiliilor locale, așa cum se întâmpla și la Craiova. Efectul acestei decizii a fost „sufocarea“ orașelor de mașinile parcate aiurea. Spre exemplu, în municipiul Craiova, după decizia Curții Supreme, polițiștii au trecut la amendarea șoferilor care parchează neregulamentar, însă s-au lovit de altă problemă: procedura greoaie de sancționare a șoferilor care nu sunt găsiți la mașină.
Ulterior, în iunie, anul acesta, pe pagina de internet a MAI a fost pusă în dezbatere o hotărâre pentru modificarea Regulamentului de aplicare a Codului Rutier cu regulile pentru ridicarea vehiculelor staționate neregulamentar. Între timp, MAI a completat această hotărâre cu propunerile primite în cadrul consultării publice.

Ridicarea mașinilor oprite sau staționate neregulamentar

Încă de la început, MAI menționează în hotărâre că ridicarea vehiculelor reprezintă o măsură administrativă pe care polițistul o poate dispune când vehiculul staționează neregulamentar pe partea carosabilă.
Ridicarea vehiculelor se realizează pe o durată de 24 de ore, de către administrația publică locală. În varianta inițială a acestei hotărâri nu era prevăzut termenul de 24 de ore. Mai departe, hotărârea elaborată de MAI prevede că ridicarea vehiculelor nu se poate dispune dacă în mașină se află o persoană, iar autovehiculele poliției, pompierilor, jandarmeriei ori ambulanțele, mașinile de medicină legală și cele ale penitenciarelor nu pot fi ridicate când sunt într-o acţiune de intervenţie sau misiune urgentă.
Ridicarea vehiculului se dispune, în scris, prin dis­poziție de ridicare, document care trebuie să conțină următoarele informații: data, ora şi locul ridicării vehiculului, gradul, numele şi prenumele polițistului rutier care dispune măsura, precum şi unitatea din care acesta face parte, indicarea normei încălcate, menţiuni privind înregistrarea foto sau video a staţionării vehiculului, mențiuni privind avarii vizibile pe vehicul, dar și date privind numărul de înmatriculare/ înregistrare şi marca vehiculului.
Dispoziția de ridicare se încheie în trei exemplare, cu următoarea destinație: primul exemplar pentru emitent, al doilea exemplar pentru administratorul drumului public, iar al treilea exemplar pentru persoana care solicită restituirea vehiculului.
Operațiunile executate pentru ridicarea vehiculului constau în ridicarea, transportul şi depozitarea vehiculului. Transportul la locul de depozitare se realizează în condiții care exclud deplasarea pe propriile roți a vehiculului ridicat, adică pe platforme.
Depozitarea mașinilor ridicate se face numai în spaţii special amenajate, iar administrația publică locală răspunde pentru avariile cauzate vehiculului ca urmare a efectuării operaţiunilor de ridicare, transport şi depozitare. Vehiculul ridicat se restituie după ce se face dovada achitării tarifului aferent operațiunii/operațiunilor efectuate. Programul de restituire a vehiculelor depozitate în spaţiile special amenajate se asigură prin serviciu continuu, pe durata a 24 de ore.

Parcarea pe trotuar este interzisă

Până la decizia Curții Supreme de anul trecut, mașinile staționate neregulamentar erau ridicate de angajații RAT Craiova (Foto: Arhiva GdS)
Până la decizia Curții Supreme de anul trecut, mașinile staționate neregulamentar erau ridicate de angajații RAT Craiova (Foto: Arhiva GdS)

Altă modificare importantă vizează parcarea autovehiculelor pe trotuare, care este interzisă. În prezent, Regulamentul de aplicare a Codului Rutier prevede că este interzisă parcarea pe trotuar dacă nu se asigură un spaţiu de cel puţin 1 metru pentru circulaţia pietonilor. Dacă se asigură acest spațiu, şi nu este interzisă prin indicatoare, parcarea pe trotuar este permisă.
Hotărârea elaborată de MAI a modificat această prevedere și a interzis parcarea autovehiculelor pe trotuar, „cu excepția situației în care administratorul drumului public a executat amenajări“. Aceste amenajări sau locuri de parcare pe trotuare pot fi făcute însă cu respectarea unor condiții. Administratorul drumului public poate amenaja pe anumite zone ale trotuarului, cu avizul Poliției Rutiere, spații destinate opririi sau staționării vehiculelor, marcate și semnalizate corespunzător. Amenajările se pot executa numai în cazul în care culoarul destinat circulației pietonilor este de cel puțin un metru, dacă accesul vehiculelor în parcare se realizează din partea carosabilă și dacă poziționarea vehiculelor în parcare nu stânjenește circulația pe prima bandă. Nu se pot amenaja parcări pe trotuare la mai puțin de zece metri de intersecții, stații de autobuz sau treceri pentru pietoni.
Mai trebuie spus că acest proiect prevede că procedura privind ridicarea autovehiculelor parcate neregulamentar se poate aplica și de către polițiștii locali. Prezenta hotărâre intră în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial.

Ce spun autoritățile locale

După intrarea în vigoare a modificărilor aduse Regulamentului de aplicare a Codului Rutier, Consiliul Local Craiova trebuie să dea o hotărâre prin care să autorizeze un operator economic să execute, în numele său, operațiunile de ridicare, transport și depozitare a autovehiculelor ridicate. Până în mai 2015, de această activitate se ocupau angajații SC RAT Craiova. Problema este că RAT nu are decât două autovehicule care suspendă de partea față și tractează mașinile ridicate, or noile modificări legislative prevăd transportul mașinilor ridicate pe platforme.
Întrebat despre această situație, directorul RAT Craiova, Sorin Manda, a explicat că, în cazul în care Consiliul Local Craiova va desemna RAT ca operator pentru ridicarea, transportul și depozitarea autovehiculelor parcate neregulamentar, se vor face investiții pentru achiziționarea unor platforme care să respecte prevederile legale. De partea cealaltă, reprezentanții Poliției Locale Craiova au precizat pentru GdS că reglementarea ridicării autovehiculelor staționate neregulamentar este foarte necesară, mai ales că a trecut un an și jumătate de la hotărârea Curții Supreme prin care această măsură administrativă a fost suspendată.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS