21.7 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljAdministratorii asociațiilor de proprietari trebuie să aibă atestat

Administratorii asociațiilor de proprietari trebuie să aibă atestat

În Craiova, 65 de persoane și-au pierdut certificatele de atestare în funcția de administrator de imobile, 19 asociații de proprietari funcționează fără, iar patru au administratori fără atestat.

Este bine de știut pentru craiovenii care stau la bloc că administratorul care le calculează întreținerea și face încasările trebuie să aibă un atestat care îi dă dreptul să profeseze. Totodată, asociația din care fac parte nu poate funcționa fără un administrator, persoană fizică sau juridică, care deține respectivul certificat. În mod legal, actele de la asociație pe care le semnează din momentul în care ei nu mai au calitate de administrator sunt lovite de nulitate. În cazul în care se produce un prejudiciu, preşedintele şi comitetul, care cu bună ştiinţă păstrează acel administrator care nu mai are calitatea cerută de lege, sunt răspunzători. În Craiova, în ultimii trei ani 65 de administratori au rămas fără atestat fie pentru că au fost respinşi la examinarea susţinută la primărie, fie pentru că li s-a retras atestatul din diferite motive. „Au fost retrase certificatele de atestare în funcția de administrator de imobile pentru 65 de administratori. De-a lungul timpului au mai fost retrase certificatele de atestare și altor persoane fizice, dar ulterior acestea au participat la examenele de atestare, pe care le-au promovat“, se spune într-un răspuns dat GdS de Primăria Craiova. Problema este că, în ciuda acestui fapt, sunt asociații care au păstrat în funcție acești angajați sau i-au trecut pe postul de casier sau contabil, altele au ales să funcționeze fără administrator. „19 asociații de proprietari funcționează fără administrator de imobil, dintre care patru asociații mențin în funcție administratori fără atestat. Asociațiile care mențin în funcție administratori fără certificat de atestare sunt: Asociația de Proprietari nr. 5 Rovine, Asociația de Proprietari nr. 7 Valea Roșie, Asociația de proprietari bloc T8 Temerarii și Asociația bloc T9 Lăpuș.

Au fost amendați și tot n-au renunțat la administratorii fără atestat

În cazul în care proprietarii le atrag atenția celor de la asociație să găsească alt administrator care deține un astfel de atestat și aceștia refuză, doar inspectorii de la primărie pot lua măsuri împotriva lor. Inițial, îi atenționează pe cei de la asociație că menținerea în funcție a unui administrator neatestat atrage după sine aplicarea de sancțiuni contravenționale. „Au fost aplicate sancțiuni contravenționale atât persoanelor fizice care au exercitat funcția de administrator, fără a avea certificat de atestare, cât și reprezentanților asociațiilor de proprietari pentru neangajarea unui administrator atestat sau persoană juridică specializată. Sunt în această situație Asociația de proprietari nr. 1și nr. 5 Nicolae Titulescu, Asociația de Proprietari nr. 7 Valea Roșie, Asociația de Proprietari T7 și T9 Lăpuș, precum și Asociația de Proprietari T8 Temerarii“, se arată în răspunsul Primăriei Craiova. Tot inspectorii de la primărie spun că reprezentanții asociațiilor nu se pot prevala de condiția că nu le pot desface contractul de muncă, pentru că administratorul rămas fără atestat i-ar acționa în instanță. „În conformitate cu prevederile articolului 56 m alin (1), lit. g din Legea nr. 53/2003 privind Codul Muncii, contractul individual de muncă existent încetează de drept de la data retragerii de către autoritățile sau organismele competente a avizelor autorizațiilor ori atestărilor necesare pentru exercitarea profesiei“, se precizează în adresa primăriei.

Ce spune legea

În articolele 34 şi 35 din Legea nr. 230/2007 se prevede că: „Asociaţia de proprietari angajează persoane fizice atestate pentru funcţia de administrator sau încheie contracte cu persoane juridice specializate şi autorizate pentru realizarea, respectiv furnizarea serviciilor necesare administrării, întreţinerii investiţiilor şi reparaţiilor asupra proprietăţii comune. (…) Pentru activitatea de administrare care include activităţi de administrare tehnică, de contabilitate şi casierie, asociaţia de proprietari poate angaja fie persoane fizice atestate pentru funcţia de administrator de imobile, fie poate încheia contract de administrare cu persoane juridice specializate şi autorizate, care au ca obiect de activitate numai domeniul asociaţiilor de proprietari ori care au ca activitate principală administrarea imobilelor pe bază de tarife sau contract. (…) Candidaţii pentru funcţia de administrator de imobile trebuie să prezinte comitetului executiv al asociaţiei de proprietari documentele solicitate, garanţiile profesionale şi materiale prevăzute de lege şi trebuie să nu fi suferit nici o condamnare“.

 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS