6.7 C
Craiova
marți, 19 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljConsiliul Judeţean investeşte în învăţământul special

Consiliul Judeţean investeşte în învăţământul special

Şcoala Specială „Sfântul Vasile“ din Craiova poate fi considerată o unitate etalon în ceea ce priveşte învăţământul special. Cu o tradiţie de peste o jumătate de secol în genul acesta de servicii educaţionale, școala îmbină această tradiţie cu abordările cele mai noi în domeniu. După cum declara Florentina Cornea, directoarea şcolii, unitatea de învăţământ şcolarizează copii cu deficienţe senzoriale, surdo-cecitate, şi are trei nivele de şcolarizare: preşcolar, primar şi gimnazial. În prezent, există trei grupe de preşcolari, dintre care una de copii cu deficienţe senzoriale de auz şi două grupe cu deficienţe senzoriale multiple, deficienţe grave. Cât priveşte învăţământul primar, aici există şapte clase pentru copii cu deficienţe senzoriale de auz, iar la învăţământul gimnazial sunt nouă clase.
Fiind o unitate şcolară specială, baza materială este adaptată şi personalizată atât pentru fiecare tip de clasă, cât şi pentru fiecare copil. „Dacă o să mergeţi în sălile noastre de clasă, o să vedeţi că mobilierul este aşezat în formă de semicerc. Efectivele de elevi sunt mici, tocmai pentru a-i permite cadrului didactic să lucreze eficient şi particularizând pentru fiecare copil. Avem între patru şi 12 copii pentru clasele de surzi, iar la clasele unde sunt copii cu deficienţe grave avem maximum patru. Se foloseşte acest tip de aşezare faţă în faţă pentru ca profesorul să poată comunica vizual mereu cu cei mici, deoarece se foloseşte limbajul mimico-gestual. Deoarece copilul surd nu are o reprezentare a ceea ce înseamnă un cuvânt auzit, este nevoie de o conexiune concretă cu verbalul“, a declarat Florentina Cornea.
Având în vedere aceste necesităţi, cabinetele au fost dotate fiecare cu aparatura necesară unor activităţi specifice. Astfel, au fost achiziţionate atât calculatoare, cât şi programe informatice de logopedie. De asemenea, sălile de kinetoterapie sunt dotate cu aparatura necesară pentru recuperarea copiilor, întrucât aceştia au şi probleme fizice medicale de care trebuie să se ocupe profesorul kinetoterapeut.
Şcoala Specială „Sfântul Vasile“ din Craiova a fost susținută în întreaga activitate de Consiliul Judeţean Dolj, după cum mărturisește directoarea unităţii. „Consiliul Judeţean ne-a fost mereu alături. În fiecare an, noi prezentăm o proiecţie bugetară pentru activităţile pe care le pregătim şi trebuie să recunoaştem că de fiecare dată am găsit înţelegere la consiliu şi tot ce ne-am propus am realizat“.
Ca urmare a sprijinului oferit de Consiliul Judeţean Dolj, conducerea unităţii a încercat în toată această perioadă să creeze un spaţiu educaţional adaptat nevoilor speciale ale copiilor. „Deoarece avem şi clase pregătitoare, cu norme metodologice speciale, o atenţie deosebită a fost acordată dotării cabinetelor de stimulare cu terapii specifice compensatorii. Avem o investiţie foarte importantă, unică în Craiova şi chiar Oltenia. Este vorba de o sală de stimulare polisenzorială şi motrică, ce oferă compensare şi învăţare concretă pe fiecare stimul, în funcţie de nevoile specifice fiecărui copil, fie din spectrul autist sau ADHD“, a mai adăugat directoarea şcolii.
O altă destinație a investiţiilor a fost internatul. „Am ţinut cont de faptul că majoritatea timpului copiii îl petrec aici, deoarece peste 70% dintre ei stau la internat, având în vedere că provin atât din Dolj, cât şi din restul judeţelor Olteniei. De aceea au nevoie de un internat cald şi primitor. Am amenajat şi personalizat spaţiile pentru cazarea copiilor în funcţie de vârsta acestora. Cei de la clasele V-VIII au dormitoare separate şi sunt cazaţi pe paliere diferite pentru băieţi şi pentru fete, iar acolo au camerele lor, cu patru paturi. Asta deoarece au nevoie de intimitate, având în vedere că ajung la vârsta adolescenţei, iar camerele cu șase sau opt paturi nu ofereau mediul propice vârstei lor. În schimb, dormitoarele pentru preşcolari au un număr mai mare de paturi, pentru a putea să-i supraveghem“, a precizat Florentina Cornea.
O problemă pe care a încercat să o rezolve conducerea şcolii este legată de viitorul acestor copii şi de integrarea lor în societate. În prezent, copiii sunt şcolarizaţi doar până la clasa a VIII-a. După aceea, fie merg la Liceul Tehnologic Special, fie rămân acasă, și atunci şansele de a se integra pe piaţa muncii sunt foarte mai reduse. Pentru a rezolva această situaţie, directoarea şcolii spune că a pus la punct o „serie de ateliere vocaţionale prin care să le oferim o pre-profesionalizare într-un atelier de tipografie, să le creem nişte deprinderi şi nişte achiziţii cognitive care să le ofere o pregătire profesională pe mai departe. Printr-un proiect cu finanţare europeană obţinem dotarea acestui atelier de tipografie. De asemenea, cadrele didactice vor fi pregătite pentru a desfăşura activităţi în aceste ateliere. Este o colaborare pe care o avem de câţiva ani, mai ales de când oferta noastră educaţională a crescut şi se adresează nu doar copiilor cu deficienţe senzoriale auditive, ci şi celor cu deficienţe senzoriale multiple“.
Majoritatea acestor proiecte, fie că au fost investiţii materiale, fie că au fost programe sau proiecte educaţionale, au fost desfăşurate prin colaborarea dintre şcoală şi Consiliul Judeţean Dolj. „Consiliul Judeţean este un partener în care am văzut responsabilitate, profesionalism, eficienţă. Am avut parte de fiecare dată de înţelegere şi consiliere. Anual, unităţile speciale, deci şi a noastră, sunt supuse unei auditări din partea biroului Consiliului Judeţean, care este preocupat de modul în care sunt cheltuiţi banii alocaţi. În Consiliul de Administraţie sunt doi reprezentanţi ai Consiliului Judeţean şi, cel puţin o dată pe lună, ei sunt prezenţi aici. De asemenea, anul trecut, în decembrie, au fost alături de noi şi ne-au susținut atunci când am avut evaluarea pentru acreditarea ARACIP“, a încheiat Florentina Cornea, directoarea Şcolii Speciale „Sfântul Vasile“ din Craiova.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS