Strada Râului, bătaie de joc pe bani europeni

Pe strada Râului, recent recepționată, s-au lăsat mai multe guri de canal, iar șoferii sunt nevoiți să facă slalom printre balizele de avertizare (Foto: Lucian Anghel)
Pe strada Râului, recent recepționată, s-au lăsat mai multe guri de canal, iar șoferii sunt nevoiți să facă slalom printre balizele de avertizare (Foto: Lucian Anghel)

Pe lângă o serie de deficiențe la care primăria a închis ochii în momentul recepției, pe strada Râului din Craiova se face mai nou slalom printre balizele amplasate pentru a semnaliza gurile de canal care s-au lăsat cu tot cu asfaltul. Compania de Apă Oltenia (CAO) susține că, exceptând un canal unde a avut loc o avarie la conducte, restul gurilor de canal care s-au lăsat sunt „o problemă a firmei care a reabilitat strada“. Tot o problemă a firmei care a lucrat aici ar fi și plombările care s-au făcut pe strada Râului înainte de recepție, fisurile în asfalt astupate cu mastic sau marcajele care s-au șters după nici două luni de la trasare. Dacă mai ții cont și de asfaltul lăsat pe anumite porțiuni, care nu a mai fost remediat, sau de buruienile care au invadat spațiul dintre cele două sensuri de mers, unde ar fi trebuit să existe gazon (conform caietului de sarcini), poți trage o singură concluzie: modernizarea străzii Râului a fost mai mult o bătaie de joc pe banii UE. 

Reabilitată cu fonduri europene și recepționată cu ochii închiși de comisia de specialitate din cadrul primăriei, la sfârșitul lunii iunie, strada Râului din Craiova continuă să-i surprindă pe șoferi. Pe lângă nenumăratele deficiențe constatate de craioveni, prezentate în ultima perioadă și de Gazeta de Sud, strada mai oferă în prezent o imagine a modului în care s-a lucrat aici. Pe sensul de mers dinspre Brestei către Popoveni, până la intersecția cu strada Tabaci au apărut din loc în loc balize care semnalizează gurile de canal care s-au lăsat o dată cu asfaltul.

Tot pe Râului, altă baliză de avertizare care semnalează că o gură de canal este sub nivelul străzii (Foto: Lucian Anghel)

Tot pe Râului, altă baliză de avertizare care semnalează că o gură de canal este sub nivelul străzii (Foto: Lucian Anghel)

Pe o distanță de circa un kilometru erau și vineri patru zone în care s-a lăsat asfaltul în jurul canalizărilor, iar șoferii se vedeau nevoiți să facă slalom printre balizele de avertizare. Una dintre balize, amplasată la intersecția cu strada Căprioarei, a fost pusă pentru că aici s-a produs o avarie la rețeaua de canalizare, care a și fost remediată, potrivit Companiei de Apă Oltenia. CAO nu a precizat însă și cine ar trebui să refacă asfaltul deteriorat. În schimb, compania a menționat că „restul gurilor de canal care s-au lăsat pe Râului nu sunt rezultatul vreunei avarii a sistemului de canalizare, ci o problemă a constructorului care a reabilitat strada“.

Tot pe Râului, altă baliză de avertizare care semnalează că o gură de canal este sub nivelul străzii (Foto: Lucian Anghel)

Tot pe Râului, altă baliză de avertizare care semnalează că o gură de canal este sub nivelul străzii (Foto: Lucian Anghel)

Probleme pe strada Râului sunt însă mult mai multe, iar ele au mai fost relatate în această vară de GdS, începând cu plombările care s-au făcut chiar înainte de recepție, până la fisurile apărute în asfalt și astupate cu mastic sau marcajele care s-au șters după nici două luni de la trasare. Pe anumite porțiuni de pe stradă s-a lăsat și asfaltul, dar nici aceste deficiențe nu au fost luate în seamă la recepția lucrărilor. Agenția de Dezvoltare Regională (ADR) Oltenia, responsabilă cu proiectele europene din această regiune, era cea care preciza în vară, într-un răspuns oferit GdS, că recepția străzii Râului s-a făcut pe 24 iunie, fără obiecții din partea beneficiarului, în speță Primăria Craiova. Majoritatea deficiențelor menționate mai sus au apărut pe sensul de mers către Brestei, pornind de la intersecția cu strada Tabaci, sector unde proiectantul a prevăzut doar „lucrări de reparații și apoi așternerea unui strat de mixtură asfaltică stabilizată cu fibre în grosime de 4 cm“. Pe restul străzii, conform proiectului, s-a refăcut complet sistemul rutier (cu fundație de balast de 30 cm, strat de piatră spartă de 20 cm, strat de bază din mixtură asfaltică de 8 cm, strat de legătură de 6 cm și strat de uzură de 4 cm). Dar și așa au apărut probleme, pentru că gurile de canal care s-au lăsat sunt pe sectorul de drum unde s-a refăcut complet sistemul rutier.

Primăria a ținut de fiecare dată partea constructorului

Ce a recepționat Primăria Craiova, fără obiecții? O stradă cârpită. Și de fiecare dată când GdS a ridicat problema deficiențelor de pe strada Râului, reprezentanții primăriei găseau câte o explicație. Când se lucra de zor la turnarea de plombe, oficialii primăriei susțineau că „nu este vorba de plombe, ci de acele ridicări de geigere, de canale și de cămine la care tehnologia este aceea de a decupa și a reface ulterior asfaltul“. Când s-a pus problema crăpăturilor longitudinale și transversale apărute în corpul drumului, pe care constructorul le-a astupat cu mastic, primăria a avut o altă părere.

„Pe strada Râului a început recepția de pe 9 mai. Comisia de recepție s-a aflat pe teren, se lucrează la recepție, iar intervențiile făcute de constructor sunt, de fapt, observații ale comisiei pe care firma a început să le remedieze“, spunea la acea vreme viceprimarul Mihail Genoiu.

Și, totuși, primăria a avut obiecții, „chiar o întreagă anexă“, dar legat de spațiul verde de pe zona care separă cele două sensuri de mers. „Au fost obiecții, cum să nu fie, legat de spațiul verde. Acolo ar trebui să fie gazon, nu bălării“, spunea la începutul lunii iulie același viceprimar Genoiu. Nici vorbă însă de starea drumului. Într-adevăr, peste generosul spaţiu care separă cele două sensuri de mers ar fi trebuit să existe gazon, potrivit caietului de sarcini asumat de constructor. Cum arăta acel spațiu verde în iulie? Cu buruieni și cu câteva fire de gazon răsărite din loc în loc. Cum arată în prezent? Mult mai rău. Gazonul care încolțea în vară nu se mai zărește, în schimb toată zona a fost invadată de buruieni, unele depășind o jumătate de metru. Pe unele porțiuni, bălăriile acoperă până și pista de biciclete. Și nimeni nu a mișcat vreun deget pentru îndepărtarea acestor buruieni. De spațiile verzi din oraș se ocupă RAADPFL Craiova.

Ce spune contractul dintre primărie și constructor

Strada Râului face parte dintr-un proiect european de reabilitare a trei mari artere de circulație din Craiova, alături de Caracal și Bariera Vâlcii, un proiect în valoare de 40 de milioane de lei (fără TVA) câștigat de o asociere de patru firme, cu Tel Drum ca lider de asociere.

Potrivit clauzelor prevăzute în contractul încheiat între Primăria Craiova și firma Tel Drum, „executantul răs­pun­de pentru viciile ascunse ale construcţiei, ivite într-un interval de zece ani de la recepţia lucrării, şi, după împlinirea acestui termen, pe toată durata de existenţă a construcţiei, pentru viciile structurii de rezistenţă, ca urmare a nerespectării proiectelor şi detaliilor de execuţie aferente execuţiei lucrării“.

„În cazul în care admiterea recepţiei se face cu obiecţii, în procesul-verbal de recepţie se vor indica, în mod expres, acele lipsuri care trebuie remediate.

Termenele de remediere ale obiecțiunilor nu pot depăşi 90 de zile. În perioada de garanţie, executantul are obligaţia, în urma dispoziţiei date de achizitor, să execute toate lucrările de modificare, reconstrucţie şi remediere a viciilor şi altor defecte a căror cauză este nerespectarea clauzelor contractuale, pe cheltuiala proprie“, se mai arată în contractul dintre municipalitate și Tel Drum.

Perioada de garanție a lucrărilor din cadrul proiectului european menționat mai sus este de cinci ani de la data recepției.


Autori

Comenteaza acum

Alte stiri

Sumarul ediției de luni, 19 septembrie 2016

Actualitate

» ANCSI a făcut publică lista cu propunerile pentru Consiliul Naţional de Etică a Cercetării Ştiinţifice
» Merkel admite că au existat erori în materie de imigraţie ce au generat înfrângerea electorală
» Oprea nu poate fi urmărit penal pentru ucidere din culpă, a decis plenul Senatului
» Presupusul autor al atacurilor de la New York şi New Jersey a fost prins
» Siria: Armata anunţă sfârşitul armistiţiului
» Drumul spre Oscar trece prin Craiova
» Ministrul Învăţământului, la Craiova
» Grădina Botanică – inaugurată
» Craiova: Volumul “Donbas”, scris de Jacques Săndulescu, va fi lansat mâine la Biblioteca “Aman”
» Corpul de control al ministrului Sănătății, la Spitalul Județean Ilfov
» The Guardian: Companiile auto intenţionează să îşi mute centrele de dezvoltare în România, Bulgaria şi Ungaria
» Premierul Cioloş, la raportul despre starea economiei: Nu intenţionăm să creştem nicio taxă, niciun impozit
» Creștere de aproape 15% a înmatriculărilor de autoturisme noi
» Gorj: Un portret de mari dimensiuni al sculptorului Constantin Brâncuşi, expus la Poarta Sărutului
» Lansare de carte la Biblioteca Judeţeană „Alexandru şi Aristia Aman”
» “Salonul Naţional de Restaurare 2016 – Gala Restaurării Româneşti”- expoziţie cu obiecte de patrimoniu
» Surse: PNL vrea să depună plângere penală şi retrimiterea Legii Educaţiei la comisie, după scandalul privind amânarea concursurilor de directori din şcoli
» Şapte migranţi, prinşi în timp ce încercau să intre ilegal, pe jos, din Serbia în România
» ANAF rambursează în septembrie TVA de peste 850 milioane de lei
» Gorj: Un tânăr din Cărbuneşti, mort la un mall din Berlin
» Premierul Cioloș pleacă la New York, unde va participa la Adunarea Generală ONU
» Premiile Emmy 2016: ”Game of Thrones” a luat 12 statuete și a intrat în istoria ”Emmy Awards”
» Gorj: Dosar penal pentru furtul unui cazan de ţuică
» Craiova: Program recreativ și educațional pentru copiii Centrului social „Aripi de Lumină”
» Filmul „Câini”, nominalizat la trofeul European Discovery 2016
» Biroul Permanent va decide ziua votului în plen pentru Gabriel Oprea
» Consulatul General al României la New York: printre victime nu se află și cetățeni români
» Vasile Blaga, audiat la DNA
» Încă unul dintre răniții în incendiul de la Petromidia a murit
» ANM: Informare de ploi și răcire accentuată în majoritatea regiunilor
» Victorie zdrobitoare pentru partidul președintelui Putin

Publireportaj

» Spiritul organizatoric completează entuziasmul la UNIC Imobiliare

Dolj

» ANM: Vremea relativ rece şi ploile se vor menţine până pe 2 octombrie
» Tamponare între două autoturisme în apropierea Spitalului de Urgenţă Craiova
» Dolj: Zeci de incendii de vegetaţie în numai două zile
» Cod galben şi cod portocaliu de ploi, grindină şi descărcări electrice în Oltenia, până marți seară
» Craiova: Pieton accidentat mortal de un șofer neatent
» Dolj: Autovehiculele înmatriculate în străinătate verificate de polițiștii rutieri

Gorj

» Gorj: Bursa locurilor de muncă pentru absolvenţi
» Gorj: Marin Condescu, în faţa judecătorilor de la Tribunalul Olt
» Organigrama CEO a fost redusă cu 970 de posturi
» Gorj: Trei femei, depistate în tip ce munceau „la negru”
» Gorj: Accident cu doi răniţi la Târgu Jiu

Olt

» Olt: Criză de medici la Spitalul Orăşenesc Corabia
» Olt: Trafic blocat în Slatina din cauza unei ploi torenţiale
» Olt: Măsuri de prevenire a inundaţiilor

Mehedinţi

» Mehedinţi: Trei permise reţinute pe oră este bilanţul unei acţiuni a poliţiştilor rutieri

Sport

» Baschet (m): SCM-U Craiova a debutat cu o înfrângere în noul sezon
» Fotbal / Daum a convocat 27 de jucători pentru partidele cu Kazahstan și Armenia
» Craiova SportFest, în imagini

Top