17 C
Craiova
vineri, 19 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljSă leșini în RAT, nu alta!

Să leșini în RAT, nu alta!

În autobuzele RAT din Craiova, călătorii au condiții de saună. Se poate spune că, la doi lei, este cea mai ieftină saună din oraș. Acest lucru se întâmplă întrucât cele mai multe mijloace de transport în comun nu au aer condiționat, iar în cele noi, care au, șoferii îl opresc, spre disperare călătorilor care se sufocă.

Termometrul arată mai mult de 30 de grade Celsius. Zeci de craioveni stau în stația de la Piața Centrală și se topesc de căldură. Încearcă să se ascundă la umbra unui copac, pe lângă zidurile blocurilor din vecinătate, în căutare de umbră. Puțini se încumetă să aștepte în stație, în bătaia soarelui arzător. Autobuzele vin și pleacă, unele sunt noi și silențioase, altele, vechi, hurducăie din toate încheieturile încât ai impresia că o să se împrăștie pe carosabil șurub cu șurub. Craiovenii se plâng că se sufocă la propriu în autobuzele RAT de când a venit căldura. În plus, suportă zilnic mizeria și mirosul greu din mijloacele de transport cu care de voie, de nevoie merg zilnic.
În autobuzele vechi nici nu se pune problema de AC, singura variantă de răcorire sunt ferestrele deschise și trapa ridicată. În schimb, noile autobuze RAT, marca Solaris, care circulă, cele mai multe dintre ele, pe traseul E1 și E1R, dețin sistem de AC, dar e pus „la păstrare“, adică închis. Conducerea RAT susține că șoferii își cam „fac de cap“ în ceea ce privește pornirea și oprirea aerului condiționat. Parțial fals!
Am ales și noi să călătorim cu unul dintre cele mai vechi autobuze care circulă pe străzile orașului, pe traseul 2b, între Piața Centrală și periferia orașului. Un autobuz marca DAC trage în stație și oamenii ieșiți de la umbră se înghesuie să urce. Un aer fierbinte, irespirabil, te lovește în față când intri în el. Pui mâna pe bară să te susții și o simți lipicioasă din cauza mizeriei. Autobuzul se zguduie din toate încheieturile. Oamenii, așezați pe scaune sau în picioare, sunt transfigurați din cauza căldurii. Un bărbat își șterge fruntea cu o batistă. Altul încearcă să-și facă vânt cu mâna. Chiar dacă toate geamurile sunt deschise, aerul este fierbinte și greu de respirat. Nici nu a trecut de a doua stație și un domn cu cămașa descheiată arată ca și cum ar fi ieșit din saună. Miros greu de transpirație, praf și motorină domnește peste tot în încăperea autobuzului. Sunt, cu siguranță, peste 40 de grade Celsius. Oamenii vociferează și până la urmă încep să facă haz de necaz.
„E cald și frumos, dacă afară sunt 36 de grade Celsius, aici câte grade credeți că sunt? Peste 40!“, spune un cetățean care încearcă să-și facă vânt cu mâna. Călătorii se plâng atât de căldura care îi sufocă, cât și de condițiile de nedescris din autobuz. „E rău. E foarte cald. În autobuz sunt peste 40 de grade Celsius. Pe traseul ăsta, 2b, sunt autobuze așa de „frumoase“! Sunt cele mai rele autobuze pe el. Mai bagă și câte unul mai bun, dar așa, rar, ca să ne amăgească“, spune un bărbat mai în vârstă, care are fața aprinsă și plină de picături de sudoare. Plafonul din carton al autobuzului stă să se prăbușească. În partea din spate, în locul barelor de susținere, care au dispărut, sunt acum două găuri, iar prin podeaua roasă se vede asfaltul. Un tânăr stă tolănit pe un scaun și face mare haz de situația în care se găsesc ceilalți călători. Un domn din spate strigă în momentul în care autobuzul zbicește brusc, la frâna pusă de conducătorul auto. „Al nostru are și frâne!“, comentează ironic.
Un bărbat cu cămașa descheiată la piept și fleașcă de transpirație își spune și el părere: „Credeam că dacă dispar tramvaiele, dispar și autobuzele astea vechi, dar nu s-a întâmplat așa“.
Este din ce în ce mai cald și se respiră tot mai greu. La stația de la Obedeanu, coborâm împreună cu alți călători, în timp ce alții urcă.

Autobuzele noi, cele mai râvnite

Schimbăm autobuzul și traseul. A doua oară, alegem un autobuz nou și traseul despre care mulți craioveni vorbesc cu jind, când vine vorba de condiții și mai ales de aer condiționat, acum, când afară temperaturile sunt ridicate. Am urcat din stația de la Billa. „Altă viață!“, ar spune orice călător care ar trece prin această experiență, după ce a călătorit cu „o conservă metalică, fără aer condiționat, fără perdele, care să te apere de razele usturătoare“, după cum spune Dan Dumitrescu, un craiovean supărat pe RAT. De această dată, am nimerit un autobuz în care AC este pornit. Nu știm dacă este o coincidență sau nu, căci se întâmplă după ce am anunțat conducerea RAT că vrem să o întrebăm tocmai despre AC din autobuze. Temperatura nu trece de 20 de grade, poți să respiri și nu te sufoci. Nici un călător nu este asudat. „Este foarte bine în autobuzele noi. Este aer condiționat, este confortabil. Așa să fie în toate, să pună și pe alte trasee, unde sunt 50 de grade Celsius“, este de părere un bărbat. O femeie așezată pe scaunul de lângă ușă îl contrazice. „Văd că în acest autobuz a dat șoferul drumul la AC, dar în altele nu dau. Dau rar, mori în ele, îți dai duhul! Să vedeți pe traseul 3 ce nenorocire este“, spune aceasta. Vecinul de scaun o completează „În E este bine, dar să schimbe și pe alte trasee, că are doamna primar bani să ne ia altele noi. Astea sunt bune“, arată un bărbat.

RAT face economie de combustibil pe transpirația craiovenilor

Șoferii sunt de vină, spune directorul RAT, Sorin Manda, făcând referire la faptul că sunt craioveni care acuză că nici în autobuzele care au sistem de aer condiționat acesta nu este pornit. „În primul rând, să facem o diferențiere între categoriile de autobuze pe care le avem în exploatare. Sisteme de AC au doar autobuzele noi, Solaris, 24 dintre ele, care trebuie să aibă aerul condiționat pornit pe toată durata zilei, cât sunt în traseu. Iar celelalte autobuze nu au aer condiționat pentru că atunci când au fost achiziționate nu au fost dotate cu așa ceva. Noi am început cu achiziționarea și dotarea a 15 tramvaie cu AC. În cazul autobuzelor nu se pune această problemă, acestea vor fi scoase din uz prin achiziționarea de autobuze noi. Urmează ca anul acesta și anul viitor să mai achiziționăm alte 26 de autobuze Solaris“.
În realitate, RAT le-a trasat șoferilor sarcină să nu-i răsfețe mereu pe călători cu aer condiționat. Într-o adresă din data de 1 iunie 2016 intrată în vigoare în aceeași zi, semnată de directorul tehnic Marcel Tănăsescu, șoferii sunt obligați să nu facă risipă de freon ca să nu crească consumul de combustibil. Recomandarea a venit de la comisia de analiză a consumurilor de combustibil și lubrifianți a RAT Craiova SRL. „Ținând cont de temperaturile ridicate, comisia de analiză a consumurilor de combustibili și lubrifianți la nivel de regie a hotărât că mijloacele de transport în comun dotate cu aer condiționat vor utiliza instalația de aer condiționat începând cu data de 1.06.2016 între orele 11.00 – 17.00. Pentru tura 1, în intervalul 11.00 – 13.30, prin funcționarea alternativă, dar să nu depășească cumulat o oră. Pentru tura a doua, în intervalul 13.30 – 17.00, prin funcționarea alternativă, dar să nu depășească cumulat două ore“, se arată în adresa din 1 iunie. Ulterior, RAT s-a dovedit generoasă cu călătorii și a prelungit orarul de funcționare a aerului condiționat, de la 10.30 în prima tură până la 17.30 în a doua tură. De asemenea, șoferilor li s-a dat voie să folosească aerul condiționat timp de două ore cumulat în prima tură și trei ore în cea de-a doua. Noile instrucțiuni au intrat în vigoare pe 17 iunie. Un craiovean ne-a sesizat ieri că în jurul orei 9.45 aerul condiționat nu funcționa. Când a cerut explicații, șoferului acesta i-a arătat adresa cu orarul din 1 iunie, nu cel din 17 iunie. De ce nu-i lasă RAT pe șoferi să dea drumul la aerul condiționat mai devreme și fără întrerupere? Pentru economie și pentru că temperaturile nu sunt ridicate până în ora 10.30, răspunde conducerea societății. „Noi primim zilnic temperaturile de la INMH, iar până acum acestea au fost în jur de 22 de grade“, a spus directorul societății, Sorin Manda. Cu toate acestea, luna iunie a fost foarte călduroasă, temperaturile s-au apropiat și de 30 de grade în jurul orei 10.00, iar în autobuzele încărcate ea crește semnificativ. Cu cât? RAT nu știe, pentru că nu are termometre care să măsoare acest lucru.

Tramvaiele rămân fără aer condiționat

Nici o firmă nu s-a arătat interesată de licitația organizată de RAT Craiova pentru achiziționarea sistemelor de aer condiționat pentru tramvaie. Ieri a fost termenul-limită de depunere a ofertelor. În această situație, RAT va relua procedura. Transportatorul pusese la dispoziție 1,3 milioane de lei fără TVA pentru un acord-cadru pe 12 luni pentru dotarea a minimum 12 și maximum 15 tramvaie. 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS