11.7 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljCrăpături și plombe în asfaltul de pe Râului, înainte de recepție

Crăpături și plombe în asfaltul de pe Râului, înainte de recepție

Primăria Craiova pregătește recepția străzii Râului, arteră care a fost reabilitată printr-un proiect cu fonduri europene care a mai cuprins modernizarea și a altor două străzi importante din Bănie, Caracal și Bariera Vâlcii. Numai că un tronson de pe Râului, mai exact cel dintre Brestei și intersecția cu bulevardul Știrbei Vodă (partea stângă), este plin de crăpături, iar din loc în loc în asfalt au apărut și plombe, majoritatea turnate săptămâna trecută. Vor fi trecute cu vederea aceste deficiențe de către comisia de recepție? Este vorba de o eroare de execuție? Sunt întrebări la care municipalitatea nu a oferit un răspuns. Interesant este însă faptul că acest tronson de drum este singurul pentru care proiectantul a prevăzut doar lucrări de reparații și așternerea unui strat de mixtură asfaltică de 4 cm, pe restul străzii fiind impusă o refacere completă a sistemului rutier.

După doi ani și două luni de la începerea lucrărilor de reabilitare a străzii Râului, obiectivul care ar fi trebuit finalizat într-un an și jumătate, conform contractului, este foarte aproape de a fi recepționat. Potrivit reprezentanților Primăriei Craiova, comisia de recepție a început de săptămâna trecută inspecția lucrărilor, făcând deja și unele observații privind deficiențele care ar trebui remediate. „Pe Râului a început recepția de pe 9 mai. Comisia de recepție s-a aflat pe teren, se lucrează la recepție, iar intervențiile făcute de constructor sunt, de fapt, observații ale comisiei pe care firma a început să le remedieze“, afirma zilele trecute viceprimarul Craiovei, Mihail Genoiu. Gazeta de Sud a și relatat, de altfel, în ediția de joi, 12 mai, faptul că pe strada Râului au început să apară plombele, chiar înainte ca artera să fie recepționată de primărie, prezentând și imagini cu echipele de muncitori care întindeau și nivelau de zor asfaltul proaspăt turnat. Până vineri, toate suprafețele decopertate, mai exact zece la număr, erau deja astupate, iar oficialii primăriei încercau să explice că „nu este vorba de plombe, ci de acele ridicări de geigere, de canale și de cămine, la care tehnologia este aceea de a decupa și a reface ulterior asfaltul“, după cum s-a exprimat „vicele“ Mihail Genoiu.
Ieri, pe strada Râului nu se mai zărea nici o urmă de muncitor și nici vreo comisie de recepție, semn că n-ar mai exista și alte obiecțiuni în afară de cele deja remediate și că recepția este ca și făcută. Doar că un tronson al acestei artere de circulație arată ca un drum reabilitat cu multă vreme în urmă, care între timp a cedat și a trebuit cârpit, nu ca o stradă renovată, care nu a fost încă recepționată. Este vorba de sectorul cuprins între intersecția cu strada Tabaci și Brestei, pe sensul de mers către Brestei, unde din loc în loc, pe lângă plombe, au apărut și crăpături. Iar de la intersecția cu bulevardul Știrbei Vodă și până în capătul străzii, asfaltul este plin de crăpături longitudinale și transversale, pe care constructorul le-a astupat cu mastic.

Eroare de execuție sau de proiectare?

Tronsonul în cauză are o lungime de 1.740 de metri, iar pe toată această distanță asfaltul prezintă urme vizibile de degradare. Vor fi trecute cu vederea aceste deficiențe de către comisia de recepție? Este vorba de o eroare de execuție? Sunt întrebări la care municipalitatea nu a oferit vreun răspuns. Un lucru atrage însă atenția. Acest tronson de drum dintre strada Brestei și bulevardul Știrbei Vodă, partea stângă, este singurul pentru care proiectantul, SC Proiect SA Craiova, a prevăzut doar lucrări de reparații și așternerea unui strat de mixtură asfaltică, pe restul străzii fiind impusă o refacere completă a sistemului rutier.
În memoriul tehnic întocmit de SC Proiect SA Craiova se precizează că starea tehnică a străzii Râului este în cea mai mare parte nesatisfăcătoare, dar că tronsonul dintre strada Brestei și bulevardul Știrbei Vodă, partea stângă, are o stare mai bună decât celelalte tronsoane. Proiectantul a specificat aici, la defecte, dezlipiri ale stratului de uzură, borduri degradate și denivelări apărute din cauza necompactării umpluturii în urma traversărilor de conducte. „Între intersecția cu strada Știrbei Vodă și intersecția cu strada Tabaci, partea stângă, drumul prezintă tasări mai mari, în timp ce restul tronsoanelor au degradări mari, constând în gropi, tasări pe suprafețe mari și trotuare deteriorate“, se mai menționează în memoriul tehnic.
În concluzie, proiectantul a prevăzut ca reabilitarea străzii Râului să presupună înlocuirea în totalitate a bordurilor și refacerea completă a structurii rutiere cu fundație de balast de 30 cm, strat de piatră spartă de 20 cm, strat de bază din mixtură asfaltică de 8 cm, strat de legătură de 6 cm și strat de uzură de 4 cm. Un singur tronson nu era însă prevăzut să fie reabilitat în aceeași manieră. Exact cel care acum este plin de crăpături și plombe: cel dintre Brestei și intersecția cu strada Tabaci, partea stângă. „Între strada Brestei și bulevardul Știrbei Vodă, tronson în lungime de 1.740 metri, pe partea stângă sunt prevăzute lucrări de reparații și apoi așternerea unui strat de mixtură asfaltică stabilizată cu fibre în grosime de 4 cm. Pe tronsonul doi, între bulevardul Știrbei Vodă și strada Tabaci, pe partea stângă, sunt prevăzute tot lucrări de reparații și apoi așternerea unui strat de mixtură asfaltică stabilizată cu fibre în grosime de 4 cm, cu mențiunea că în zonele cu tasări se reface complet structura rutieră“, se precizează în memoriul tehnic întocmit de SC Proiect SA Craiova. Este vorba, în acest caz, de o eroare de execuție sau de una de proiectare? Iată o întrebare la care tot Primăria Craiova trebuie să ofere răspunsul.

Ce spune specialistul

Un specialist în construc­ții, contactat de GdS, a precizat că proiectul depinde de modul în care a acționat proiectantul. „Totul este la latitudinea proiectantului, însă deciziile acestuia trebuie luate în baza unor investigații temeinice privind starea de degradare a drumului. Trebuie văzut dacă proiectantul a făcut o expertiză tehnică atunci când a luat decizia cu acel tronson sau după doar o simplă vizualizare a obiectivului a constatat că sectorul respectiv nu necesită o refacere în totalitate a sistemului rutier. Eventualele vicii pot fi erori de proiectare sau erori de execuție. Dacă lucrarea este în garanție și sunt erori de execuție, atunci e treaba constructorului să le remedieze, pe cheltuiala lui, dar dacă viciile sunt de proiectare atunci este mai grav, pentru că beneficiarul trebuie să se întoarcă împotriva proiectantului“, a explicat specialistul în construcții.
Strada Râului face parte dintr-un proiect european de reabilitare a trei mari artere de circulație din Craiova, alături de Caracal și Bariera Vâlcii, un proiect în valoare de 40 de milioane de lei (fără TVA) câștigat de o asociere de patru firme, cu Tel Drum ca lider de asociere. Dintre cele trei străzi, doar Caracal a fost recepționată (la sfârșitul anului 2014), în timp Bariera Vâlcii, unde se lucrează de mai bine de doi ani, ar putea fi recepționată în această lună.
Potrivit clauzelor contractuale, „executantul răs­pun­de pentru viciile ascunse ale construcţiei, ivite într-un interval de zece ani de la recepţia lucrării şi, după împlinirea acestui termen, pe toată durata de existenţă a construcţiei, pentru viciile structurii de rezistenţă, ca urmare a nerespectării proiectelor şi detaliilor de execuţie aferente execuţiei lucrării“. „În cazul în care admiterea recepţiei se face cu obiecţii, în procesul-verbal de recepţie se vor indica, în mod expres, acele lipsuri care trebuie remediate. Termenele de remediere ale obiecțiunilor nu pot depăşi 90 de zile. În perioada de garanţie, executantul are obligaţia, în urma dispoziţiei date de achizitor, de a executa toate lucrările de modificare, reconstrucţie şi remediere a viciilor şi altor defecte a căror cauză este nerespectarea clauzelor contractuale, pe cheltuiala proprie“, se mai arată în contractul dintre municipalitate și firma Tel Drum. Perioada de garanție a lucrărilor din cadrul proiectului european menționat mai sus este de cinci ani de la data recepției.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS