6.7 C
Craiova
joi, 18 aprilie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriAtenție! CEZ facturează în continuare în avans

Atenție! CEZ facturează în continuare în avans

În cazul celor care nu dau lunar indexul contorului autocitit, CEZ le va factura energia în avans, contrar prevederilor ANRE. Furnizorul de energie schimbă contractele cu consumatorii casnici, obligat fiind de lege (FOTO: GdS)
În cazul celor care nu dau lunar indexul contorului autocitit, CEZ le va factura energia în avans, contrar prevederilor ANRE. Furnizorul de energie schimbă contractele cu consumatorii casnici, obligat fiind de lege (FOTO: GdS)

Deși a fost amendată de ANRE tocmai pentru facturarea energiei electrice în avans către consumatorii casnici și i s-a pus în vedere furnizorului să înceteze această practică, CEZ continuă să factureze în avans în Craiova, încălcând dispozițiile Ordinului președintelui ANRE nr. 64/2014. Furnizorul de electricitate este obligat de lege să modifice contractele cu clienți casnici și noncasnici. Potrivit legislației ANRE, contractele sunt negociabile, iar consumatorii finali au dreptul să refuze anumite clauze și să introducă altele, precum și să își negocieze contractul cu operatorul de electricitate. Iată ce spune legea în ambele cazuri.

Un craiovean ne-a sesizat la redacție, acuzând că furnizorul de energie electrică CEZ i-a facturat în avans energie electrică pe luna februarie, deși persoana respectivă nu a solicitat așa ceva. Factura emisă pe 1 februarie 2016 de CEZ craioveanului arată că omului i se percepe suma de 42,5 lei pentru perioada 27.01.2016 – 23.02.2016, reprezentând „energie electrică estimată“, inclusiv Certificate verzi, componenta de piață concurențială, acciză etc. Deci și aceste taxe se percep în avans clientului. „Deși au fost amendați pentru această practică, cei de la CEZ încă au tupeul să factureze în avans. Eu nu consum nimic la adresa respectivă pentru că nu locuiesc acolo. De ce să le plătesc lor în avans, când legea spune altceva? Cum e posibil să ne ceară banii în avans?“, întreabă craioveanul.

Furnizorul poate factura în avans numai dacă asta cere clientul

Un Ordin al președintelui ANRE din 2014, respectiv Ordinul nr. 64/2014, stipulează că furnizorul nu poate factura energia electrică în avans decât la cererea expresă a clientului sau dacă acest lucru se stabilește prin contractele de furnizare. Potrivit art. 77 din Ordinul nr. 64/2014, „se admite facturarea în avans, înainte de încheierea perioadei pentru care se emite factura, dar cu respectarea perioadei de maximum șase luni pentru citirea și emiterea facturii de regularizare, numai la solicitarea scrisă a clientului final sau în condițiile stabilite prin contractele de furnizare a energiei electrice; solicitarea scrisă a clientului final privind facturarea în avans trebuie să conțină cel puțin perioada pentru care se solicită facturarea în avans și consumul de energie electrică estimat“.
Cum în noile contracte nu se prevede că se poate factura energie în avans, furnizorul local nu va putea să mai facă acest lucru decât dacă îi cere expres clientul acest lucru.
Și Legea nr. 123/2012, numită legea energiei, este destul de clară în acest sens, obligând furnizorii să factureze energia conform reglementărilor ANRE. Actul normativ prevede la articolul 52, aliniatul (2) că „energia electrică furnizată clientului se facturează de către furnizor, conform reglementărilor ANRE şi prevederilor legale în vigoare“. Cu alte cuvinte, toți furnizorii de energie trebuie să țină seama de prevederile Ordinului ANRE 64/2014 în ceea ce privește facturarea energiei, care nu poate fi făcută în avans fără să existe cererea expresă a clientului în acest sens.
Articolul 74 al aceluiași Ordin nr. 64/2014 precizează că, dacă clientul nu poate da indexul autocitit, atunci se poate factura cantitatea estimată de energie, în funcție de cum se înțelege furnizorul cu clientul, dar nu se precizează nicăieri că se poate factura în avans energia estimată. Deci furnizorul de energie poate factura o cantitate de energie estimată, dar pe luna care s-a scurs, și nu în avans. Regularizarea se face în momentul în care se citește indexul, adică din trei în trei luni.

CEZ a fost amendată de ANRE pentru că a facturat în avans

Paradoxal, factura în avans emisă de CEZ pe 1 februarie vine la mai puțin de două săptămâni după ce ANRE i-a interzis operatorului această practică. CEZ a fost controlată de ANRE și amendată pe 18 ianuarie cu 500.000 de lei pentru facturare în avans. ANRE a dispus ca operatorul care furnizează energie electrică în Sudul țării să nu mai factureze energia în avans. CEZ a confirmat amenda, dar a anunțat printr-un comunicat transmis mass-media centrale că va contesta contravenția aplicată de ANRE. „Confirmăm faptul că ANRE a amendat CEZ Vânzare cu 500.000 de lei pentru încălcarea prevederilor articolului 77 din Regulamentul de Furnizare a Energiei Electrice la Clienţii Finali, conform procesului-verbal nr. 3052 emis de ANRE pe 18 ianuarie 2015. CEZ Vânzare susţine în continuare că sistemul de facturare este realizat în acord cu reglementările legale în vigoare, oferind clienţilor casnici, în lunile calendaristice în care operatorul de distribuţie nu realizează citirea aparatelor de măsură, posibilitatea de a alege dintre două metode de facturare: autocitirea şi estimarea consumului. Ambele forme de facturare sunt acceptate legal şi vizează confortul clienţilor care s-au obişnuit cu formatul facturii existente. Mai puţin de 1% dintre clienţii CEZ Vânzare au optat pentru autocitire până în prezent. Astfel, CEZ Vânzare va contesta amenda în zilele următoare“, anunța în ianuarie CEZ.

CEZ recunoaște că va factura în continuare în avans energia craiovenilor

GdS a sunat la call-center-ul CEZ la care se fac reclamații și se anunță deranjamentele (numărul unic 929), întrebând în numele clientului care ne-a sesizat la redacție de ce s-a facturat în avans energia pe februarie la locul de consum respectiv din Craiova. Răspunsul operatoarei este halucinant: CEZ facturează în avans și va continua această practică. Singura modalitate de a scăpa de facturarea în avans este autocitirea indexului contorului și transmiterea acelui index către CEZ în timp util, conform unei convenții ce trebuie încheiată între companie și client. La întrebarea redactorului GdS de ce s-a facturat în avans, operatoarea serviciului respectiv a răspuns: „Deocamdată, acesta este sistemul de facturare al CEZ aprobat de Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei cu estimat în viitor, cu posibilitatea de transmitere index autocitit. Abonatul nu o achită dacă nu este de acord cu ea (cu factura în avans – n.r.) și poate să transmită indexul în intervalele respective și vom emite altă factură pe indexul comunicat de client“. Întrebată ce ordin al ANRE prevede facturarea în avans, operatoarea CEZ a precizat că, dacă dorim mai multe informații, să ne adresăm în scris către departamentele abilitate ale CEZ. GdS a întrebat cum de s-a facturat în avans la adresa respectivă din Craiova din moment ce clientul nu a făcut cerere în acest sens, iar potrivit Ordinului nr. 64/2014 doar la solicitarea scrisă a clientului se poate factura în avans. Răspunsul a fost acela că se va continua facturarea în avans pentru toți acei clienți care nu își autocitesc indexul contorului: „Deci v-am spus că acesta este sistemul pe care îl aplicăm la toți clienții noștri. Dumneavoastră puteți solicita printr-o convenție de consum, veți solicita estimat – zero și atunci vom emite factura doar pentru citire de contor. Aceasta este emisă în avans pentru că așa emitem noi facturi. Acesta este sistemul de emitere a facturilor până când se va stabili alt sistem. Cu alte probleme vă rugăm să vă adresați altor departamente, la adresa de e-mail [email protected]“. Cu alte cuvinte, persoanele care se află în altă localitate față de cea în care au locul de consum a energiei sau sunt plecate din țară și nu vor putea da indexul autocitit se vor trezi cu facturi emise în avans.

Tăcere… de la CEZ

GdS a solicitat încă de marți un punct de vedere oficial de la CEZ în legătură cu facturarea în avans, în Craiova, dar până aseară, la închiderea ediției, compania nu ne-a furnizat un răspuns.
CEZ fusese somată de către ANRE, în octombrie, să înceteze cu practica facturării în avans a consumului de energie. Compania avea la dispoziţie, din 18 octombrie, 30 de zile pentru a răspunde acestei somaţii, potrivit Economica.net.

Se schimbă contractele furnizorului de energie

Ordinul nr. 88/2015 al Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) spune că până în iulie 2017 furnizorii de electricitate trebuie să schimbe contractele pe care le au cu clienții finali casnici și noncasnici, ca urmare a schimbării unor termeni, dar și a faptului că trebuie să dispară termenii de clienți ai pieței reglementate (existenți în prezent), ca urmare a liberalizării pieței energiei. În noua accepțiune a legislației veți vedea în noile contracte exprimarea FUI, reprezentând furnizor de ultimă instanță. Prin noile contracte, furnizorul stipulează tariful reglementat pe care îl va plăti clientul (de exemplu „Monom cu rezervare“), durata contractului, modul de facturare, modalitățile prin care i se restituie clientului banii încasați în plus de către FUI. În acest sens, furnizorul de ultimă instanță este obligat să îi ofere consumatorului cel puțin o modalitate de a intra în posesia banilor încasați în plus de operator fără costuri suplimentare. De exemplu, dacă ridică banii de la casieriile CEZ sau dacă indică un cont bancar, atunci să nu i se perceapă clientului bani în plus.

Ce prevederi sunt în noul contract

Potrivit noilor contracte transmise craiovenilor, CEZ a introdus un articol privind facturarea din trei în trei luni a consumului, dar exprimarea este lacunară. Astfel, la articolul 4 din contract se arată: „Factura pentru energia electrică consumată se emite de către FUI pentru fiecare perioadă de facturare de trei luni în intervalul de timp 25 și 28 din lunile de facturare“. Din această exprimare reiese că se facturează pe ultimele trei luni consumul efectiv al clientului pentru că este vorba de „energie consumată“. Astfel, furnizorul nu ar avea posibilitatea să mai factureze în avans. Formularea din contract legată de facturarea energiei consumate există chiar în Ordinul președintelui ANRE nr. 88, care stabilește ce trebuie să conțină noile contracte, respectiv la art. 4 se arată: „Factura pentru energia electrică consumată se emite de către FUI pentru fiecare perioadă de facturare, . . . . . . . . . . (număr de luni, nu mai mult de trei luni) în intervalul de timp . . . . . . . . . . .“, ceea ce înseamnă că trebuie facturată energia ce s-a consumat, timp de câte luni vrea furnizorul, dar nu mai mult de trei.
În noile contracte, CEZ mai stipulează că periodicitatea de citire a indexului contorului „în vederea facturării pe baza consumului real de energie electrică măsurat este de trei luni“, iar intervalul de comunicare a indexului autocitit este de cel puțin cinci zile. În lipsa autocitirii, facturarea se va face pe baza consumului estimat de furnizor sau pe baza cantităților de energie din Convenția de consum, care se semnează de client ca o anexă a contractului. Dar nu se prevede nici în noile contracte că părțile ar conveni să factureze în avans. Contractele semnate intră în vigoare din luna următoare celei în care s-au încheiat.

Clientul poate să refuze semnarea contractului

Potrivit aceluiași Ordin ANRE nr. 88/2015, clientul poate să ceară furnizorului de electricitate modificarea clauzelor contractuale, completarea celor existente sau poate să refuze semnarea contractului în condițiile prezentate de furnizor. La art. 5 „(5) Contractele de furnizare a energiei electrice comunicate de furnizorii de ultimă instanţă conform prevederilor alin. (3) şi (4) se consideră încheiate începând cu data de 1 a lunii care urmează după 30 de zile de la comunicare, cu excepţia situaţiei în care clientul final comunică furnizorului de ultimă instanţă, în acest interval de timp, o solicitare de modificare/completare a clauzelor contractuale negociabile sau refuzul de semnare a contractului“.
Furnizorul nu are voie să condiționeze clientul de semnarea contractului, iar dacă acesta din urmă refuză să semneze noile contracte, atunci furnizorul nu are voie să îi întrerupă furnizarea energiei electrice. Ordinul ANRE este clar în acest sens, potrivit art. 6 alin (4): „(4) Neîncheierea convenţiilor de consum comunicate de furnizorul de ultimă instanţă conform prevederilor alin. (2) nu constituie motiv de solicitare a întreruperii alimentării cu energie electrică la locurile de consum ale clienţilor respectivi“.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS