11.2 C
Craiova
marți, 23 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljDrama unui craiovean din străinătate care nu se poate pensiona

Drama unui craiovean din străinătate care nu se poate pensiona

Un român cu dublă cetățenie, care locuiește în Franța, ne-a sesizat la redacție că nu se poate pensiona, deși a cotizat pentru toată perioada cerută de lege, din cauză că autoritățile române nu îi consideră vechime o perioadă pentru care omul a plătit banii.
Bărbatului nu îi este considerată drept stagiu de cotizare o perioadă de un an și patru luni, deși a plătit contribuțiile la pensii aferente acelei perioade. Cum s-a ajuns la o astfel de situație și ce poate face acea persoană pentru a obține toate documentele necesare pensionării și cum pot proceda alte persoane care se află în această situație veți afla în cele ce urmează.

Povestea craioveanului care vrea să se pensioneze

„Sunt născut în Craiova în anul 1959 și am făcut Liceul «Elena Cuza», anul de bac 1978. Actual locuiesc în Franța și am dublă cetățenie“, a început istorisirea Grigorie Mita. El dorește să își transfere în Franța drepturile de pensie, dar când a verificat în România datele sale a constatat că nu i se ia în calcul toată vechimea în muncă.
Cum s-a ajuns aici? În Craiova, Grigorie Mita a fost întreprinzător. Bărbatul a plecat apoi în Franța, declarându-și firma inactivă pe acea perioadă, apoi a vândut-o, prin cesionarea părților sociale.
„În România am fost patron. Societatea (SC Gregory Com SRL – n.r.) a fost înființată în 1992 (…). În anul 1997 am plecat în Franța și am avut declarată firma fără activitate. În anul 2002 eram, de asemenea, în Franța, firma exista și tot timpul declarată fără activitate. În 2002, am decis să vând firma, adică să cesionez părțile sociale. După vânzare, am vrut să ridic carnetul de muncă, dar, cum nu avusesem activitate, deci pentru perioada 1997 – octombrie 2002 nu erau mențiuni, deci apăream fără cotizație plătită. În urma unei cereri pentru închiderea carnetului de muncă în regim de urgență, mi s-a sugerat că pot să plătesc din urmă cotizațiile, bineînțeles, dacă le furnizez documentele necesare. Am plătit cotizațiile pentru perioada 1997 – octombrie 2002, am depus actele necesare pentru notificarea în carnetul de muncă, mi s-a făcut notificarea și am luat carnetul de muncă“, a spus Grigorie Mita, în sesizarea trimisă către GdS.
El a atașat și chitanțele cu care și-a plătit retroactiv contribuțiile pentru asigurări sociale pe perioada cât firma sa nu avusese activitate, pentru a avea vechimea necesară la pensii, până în octombrie 2002.
La ora actuală, firma nu mai există. Potrivit datelor de pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice, SC Gregory Com SRL a fost închisă prin „dizolvare cu lichidare (radiere) din 26 noiembrie 2012“.

Casa de Pensii nu îi ia în considerare suma plătită

Dar CJP Dolj nu îi ia în considerare întreaga perioadă cotizată de craioveanul care trăiește în Franța, ci omului nu i se consideră vechime un an și patru luni, din aprilie 2001 până în octombrie 2002, chiar dacă a plătit contribuția la CAS și pentru acea perioadă. Bărbatul este revoltat de faptul că „de 13 ani am plătit și Casa de Pensii se servește de banii mei“.
Răspunsul Casei de Pensii Dolj către persoana respectivă a fost următorul: „(…) vă facem cunoscut că în urma analizării documentelor anexate cererii, a rezultat că aveți realizat un stagiu total de cotizare de 21 de ani, 11 luni și șase zile (…). Totodată, vă înștiințăm că pentru perioada ulterioară datei de 1.04.2001, angajatorul unde v-ați desfășurat activitatea, respectiv SC Gregory COM SRL, nu a depus declarații nominale pentru confirmarea stagiului de cotizare, astfel că această perioadă nu constituie stagiu de cotizare (vechime în muncă)“.

Banii sunt într-un cont, la stat

În cadrul emisiunii „Economia Sudului“ de la Alege TV, directoarea Casei Județene de Pensii Dolj, Daniela Licu, a explicat care sunt prevederile legale în acest caz. Aceasta a spus că instituția nu poate lua în calcul acea perioadă ca vechime în muncă, din cauză că legislația prevede depunerea declarațiilor nominale pentru cei asigurați.
„Din punct de vedere al deschiderii drepturilor de pensie pentru perioada de după aprilie 2001 este relevantă depunerea acestor declarații nominale. Chiar dacă s-a efectuat plata de către acea persoană, banii sunt într-un cont unic și sunt nedistribuiți. Sunt într-un cont unic la Finanțe și pentru noi nu are relevanță și nici nu o vedem ca și vechime. Până în aprilie 2001 se lua în calcul înscrisul în carnetul de muncă. După aprilie 2001 este irelevant înscrisul în cartea de muncă dacă nu este însoțit de declarații nominale. Angajatorul la care persoana respectivă și-a desfășurat activitatea trebuie să depună declarații rectificative, dacă mai există firma. Dacă nu mai există, atunci arhivele firmei au fost preluate de un lichidator și, ulterior, de o societate autorizată de deținere de arhive și eliberare de documente“, a precizat directoarea CJP Dolj, Daniela Licu, în cadrul emisiunii „Economia Sudului“. Licu a mai spus că din sumele plătite de persoana în cauză nu reiese dacă s-a achitat contribuția pentru o persoană sau pentru mai mulți angajați ai firmei respective.
În accepțiunea CJP Dolj, nu este suficient ca persoana în cauză să plătească o sumă de bani ca fiind contribuție la pensie, pentru a i se lua în calcul vechimea, ci este neapărată nevoie ca angajatorul să depună declarație nominală la stat (acum se depune la Fisc), prin care să arate pentru ce persoane s-au plătit contribuțiile la asigurările sociale (CAS).
În replică, Grigorie Mita susține că pe chitanțele cu care s-a plătit contribuția sa la pensii scrie clar pentru cine sunt banii, cota de contribuție (procentul), destinatarul sumei, respectiv CJP Dolj, și contul în care s-au virat, special pentru contribuții sociale.

Firmele de arhivare pot depune declarații rectificative

Există multe persoane pentru care angajatorii nu au depus declarații nominale la CJP sau la Fisc prin care să se arate că angajații lor sunt plătitori de CAS și alte contribuții la stat. Problema este că unele dintre aceste firme nu mai există, au fost lichidate și radiate. Ce se poate face ca să se obțină vechimea în muncă? Persoana care ne-a sesizat la redacție și alții aflați în situații similare pot apela la firmele de arhivare a documentelor, care au posibilitatea să depună la Fisc declarații rectificative pe numele foștilor angajați. Aceasta ar fi soluția ca persoanelor care au fost angajate la diverse firme să le fie depuse declarațiile nominale la ANAF, chiar dacă este vorba de declarații rectificative.
„Există, cu siguranță, o societate autorizată care a preluat acele arhive ale societății radiate, iar acea societate care a preluat arhivele poate depune declarații rectificative (la Fisc – n.r.), în numele firmei radiate. Se pot depune aceste declarații rectificative în baza statelor de plată a ordinelor de atunci, a precizat directoarea CJP Dolj, în cadrul emisiunii „Economia Sudului“, de la Alege TV.
Pentru a afla ce firmă a preluat arhivele societăților care nu mai există, cei interesați pot apela la Arhivele Naționale. Dar atenție! Există firme de arhivare și eliberare de documente care nu au fost autorizate după noua legislație din 2014 încoace pentru a desfășura o astfel de activitate. În cazul în care firma de arhivare nu este autorizată potrivit legii, atunci Casa Județeană de Pensii Dolj nu va lua în calcul adeverința eliberată de acea firmă, chiar dacă omul a plătit pentru a-i fi eliberată. Licu a precizat că în prezent se acceptă documentele care atestă vechimea doljenilor în muncă eliberate de două firme de arhivare, pentru că doar acestea ar fi autorizate să desfășoare o astfel de activitate.
GdS s-a interesat la Arhivele Naționale din Dolj, dar nici una dintre firmele autorizate în județ nu a preluat arhiva Gregory Com, ceea ce înseamnă că arhiva fostei societăți ar putea fi încă la lichidatorul societății.

Legea spune că se pot primi și alte acteîn afara declarației nominale

Hotărârea de Guvern nr. 257/2011 privind normele de aplicare a Legii nr. 263/2010 prevede la articolul 6 că, „în cazul în care după 31 martie 2001, stagiul de cotizare în sistemul public de pensii, respectiv veniturile asigurate pe baza cărora se determină punctul lunar, nu pot fi dovedite prin declarația nominală de asigurare, persoana în cauză poate prezenta casei teritoriale de pensii alte documente doveditoare, în condițiile legii“. La alineatul al doilea al aceluiași articol se prevede că actele doveditoare pot fi: carnetul de muncă cu înregistrările conform normelor legale, în original; certificate cu informații extrase din registrele generale ale salariaților, conform art. 7 din HG 161/2006; certificate/adeverințe eliberate în condițiile legii de Arhivele Naționale. Dar și în astfel de situații există excepții, adică CJP nu poate lua în calcul cartea de muncă fără declarația nominală. „În acele carnete de muncă se trecea orice salariu, chiar și o sută de milioane (lei vechi – n.r.), dar nu se plăteau contribuții pentru acel salariu“, a spus Daniela Licu.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS