8.7 C
Craiova
marți, 19 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljProfesorii vor reducerea materiei și corelarea programelor

Profesorii vor reducerea materiei și corelarea programelor

Carmen Ștefănescu, directoarea adjunctă a Colegiului Național „Frații Buzești“, Crisanda Turcu, directoarea Școlii Gimnaziale „Nicolae Bălcescu“, și Marian Vlad, directorul Școlii  Gimnaziale „Elena Farago“ din Craiova, în studioul Alege TV (FOTO: Bogdan Grosu)
Carmen Ștefănescu, directoarea adjunctă a Colegiului Național „Frații Buzești“, Crisanda Turcu, directoarea Școlii Gimnaziale „Nicolae Bălcescu“, și Marian Vlad, directorul Școlii
Gimnaziale „Elena Farago“ din Craiova, în studioul Alege TV (FOTO: Bogdan Grosu)

Reducerea numărului de ore la anumite discipline trebuie să atragă și reducerea materiei. La alegerea variantei de plan-cadru care va intra în vigoare trebuie să se aibă în vedere corelarea programelor școlare între discipline și menținerea orei de dirigenție la toate clasele. Acestea sunt câteva concluzii la care au ajuns părinții și profesorii în urma dezbaterilor publice pe noile planuri-cadru propuse de Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice.

Potrivit noilor planuri-cadru, la clasa a V-a elevii vor avea în orar patru ore de limba și literatura română, în loc de cinci ore, câte sunt acum, indiferent de varianta pe care o aleg cadrele didactice și părinții.
Dascălii de specialitate susțin că la această disciplină ar trebui restructurată și cantitatea de materie prevăzută în programă. De altfel, cadrele didactice susțin că măsura reducerii materiei ar trebui aplicată la mai multe discipline de studiu.
„În privința studierii limbii române, reducerea numărului de ore este contraproductivă pentru că programa nu a fost restructurată. Atât la limba română, cât și la alte discipline ne aflăm în situația în care programele sunt supraîncărcate și sunt acoperite cu greu la clasă. Profesorii de română se plâng și în prezent că mereu trebuie să predea cunoștințe noi, că nu există ore pe care să le dedice lecturii sau ore pentru aprofundarea unui capitol tocmai pentru că este foarte multă materie. Dacă nu se va restructura și programa, efortul elevilor, al părinților și al profesorilor va fi foarte mare“, a precizat Carmen Ștefănescu, profesor de limba română și director adjunct al Colegiului Național „Frații Buzești“ din Craiova. Cadrele didactice critică și excluderea limbii latine de la clasa a VIII-a.
„Cred că este o greșeală eliminarea orei de limba latină la clasa a VIII-a, pe care ministerul trebuie să o remedieze. Este vorba de o oră care le permite copiilor să ia la cunoștință despre originea limbii române, să facă elemente de istoria limbii, să contribuie la educația lor culturală. În plus, la clasa a VIII-a fac istoria românilor, iar limba latina nu face altceva decât să completeze cunoștințele de etnogeneză. Se spune că va fi inclusă la clasa a IX-a, dar atunci nu se mai studiază gramatica limbii române și nu există o corelare interdisciplnară“, a subliniat Carmen Ștefănescu, directoarea adjunctă a Colegiului Național „Frații Buzești“.

Fizica și chimia trebuie corelate cu programa de matematică

De altfel, cadrele didactice din Craiova au observat că în varianta a doua de plan-cadru chimia și fizica sunt discipline care ar putea fi incluse în orarul elevilor încă din clasa a V-a, fapt care atrage alte modificări.
„La nivelul comisiei de matematică științe s-a discutat varianta a doua de plan-cadru în care fizica și chimia sunt incluse de la clasa a V-a. Pe profesori nu îi dezavantajează varianta ca număr de ore, dar apar alte probleme. Nu există corelare între programele de matematică și științe exacte. La matematică se studiază procente și rapoarte din clasa a VI-a, pe când această materie ar trebui să fie cunoscută la clasa a V-a dacă se introduc noțiuni de fizică și chimie. Este o neconcordanță. Ne-am fi bucurat să avem și o parte de programe să vedem cum va fi repartizată materia la matematică“, a precizat Crisanda Turcu, directoarea Școlii Gimnaziale „Nicolae Bălcescu“ din Craiova.

Părinții cer ore de limbi străine și informatică

În unitățile școlare sunt în derulare și dezbaterile publice cu părinții. Potrivit managerilor de școli, în multe cazuri aceștia cer ore de informatică și limbi străine.
„Eu am solicitare din partea colegelor de la limbile moderne cărora li se pare îndreptățită introducerea unei ore suplimentare de limbi moderne chiar dacă este limbă începătoare. Informatica și limbile străine sunt discipline care trebuie studiate devreme și pe parcursul celor 13 ani de școală“, a precizat directoarea adjunctă de la Colegiul Național „Frații Buzești“. De altfel, cadrele didactice au optat și pentru mai multe ore de informatică.
„Am optat pentru varianta a doua de plan-cadru, în care informatica este predată câte o oră la toate clasele de gimnaziu, pentru că informatica este în toate domeniile, iar pe viitor tendința este ca și la gimnaziu să se introducă manuale digitale“, a precizat Marian Vlad, directorul Școlii Gimnaziale „Elena Farago“ din Craiova. Totodată, cadrele didactice cer altă abordare a disciplinelor tehnice.
„În prezent, la disciplinele tehnice se transmit elevilor multe cunoștințe teoretice, despre cultura bumbacului, despre transporturi în general și elevii nu sunt interesați. Se pune accent pe aceste discipline și din punctul meu de vedere ar trebui altă abordare. Dacă se păstrează în forma actuală, mai bine ar transfera ora către informatică“, a mai spus directoarea adjunctă a Colegiului Național «Frații Buzești».
Dascălii mai trag un semnal de alarmă și asupra orelor de consiliere și orientare școlară, cunoscute ca dirigenție, pentru că în varianta a doua această oră este menținută numai la clasa a VIII-a. Potrivit programelor școlare, la dirigenție se interacționează cu clasa, se face educație rutieră, educație sanitară, dar și planuri de a gestiona traseul profesional și probleme din viața personală. Propunerile cadrelor didactice și ale părinților vor fi centralizate până pe 22 ianuarie, la Inspectoratul Școlar Județean Dolj.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS