5.3 C
Craiova
vineri, 19 aprilie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriHella Craiova produce softuri pentru mașini electrice

Hella Craiova produce softuri pentru mașini electrice

Directorul Hella Craiova, Nicolae Neagu, a dezvăluit la emisiunea „Economia Sudului“  de la Alege TV că se dezvoltă tot mai mult producătorii de autovehicule electrice,  care comandă softuri pentru noile generații de astfel de mașini (Foto: Bogdan Grosu)
Directorul Hella Craiova, Nicolae Neagu, a dezvăluit la emisiunea „Economia Sudului“
de la Alege TV că se dezvoltă tot mai mult producătorii de autovehicule electrice,
care comandă softuri pentru noile generații de astfel de mașini (Foto: Bogdan Grosu)

Experții IT de la filiala craioveană a multinaționalei Hella au dezvoltat aplicații care să acționeze sistemul de frânare al unor noi modele de mașini electrice, iar producția de acest gen de autovehicule este în continuă expansiune. De asemenea, „creierele“ de la Hella Craiova au realizat un sistem de control de bord al unui autoturism de top de producție germană.

Compania multi­națio­nală Hella, originară din Germania, a decis în 2007 să deschidă o filială și în Craiova, după ce căutase mai multe variante în alte țări din Balcani și după ce deschisese o unitate de producție în Timișoara și un centru de cercetare-dezvoltare. La început, compania IT specializată pe domeniul auto a avut 25 de angajați. În prezent s-a ajuns la peste 200 de specialiști în domeniul informatic și cu aplicații în industria de autovehicule.

Proiectează sisteme încorporate pentru vehiculele de astăzi

La nivel mondial, Hella este cunoscută pentru sistemele de iluminat și pentru partea de electronică pentru autovehicule, dar la Craiova se concep softurile de bord pentru noile generații de mașini. Specificul Hella Craiova nu este acela de IT pur, doar de creare de software, ci aici se concep, se proiectează și chiar se realizează „sisteme încorporate sau sisteme embeded pentru autovehiculele de astăzi, care sunt mici calculatoare ce îndeplinesc sarcinile din interiorul mașinii, de la monitorizarea și măsurarea presiunii în roți și până la deservirea întregului habitaclu al mașinii, deci a părții de confort. Pe lângă colegii care să dezvolte softuri performante, avem nevoie și de colegi care să fie capabili să proiecteze și să dezvolte o plăcuță hardware, avem nevoie și de colegi care să testeze tot ceea ce facem noi. Și toate acestea conduc, în final, la crearea acestui produs, care ajunge să fie realizat efectiv în fabrici, în milioane de bucăți. În general, ceea ce concepem noi aici, la Craiova, este produs la Timișoara, dar nu este o regulă. Beneficiarii noștri direcți sunt fabricile Hella din întreaga lume“, a precizat Nicolae Neagu, directorul Hella Craiova, în cadrul emisiunii „Economia Sudului“, difuzată la Alege TV. El a menționat că într-o mașină există până la 100 de softuri care acționează dispozitivele dintr-un autovehicul.

„Inteligența“ craioveană, încorporată în noile modele de mașini de top

Noile generații de Mercedes, Audi, BMW sau chiar Volkswagen conțin softuri create la Craiova, de specialiștii IT craioveni. Ce produc efectiv craiovenii de la Hella pentru aceste mașini? Specialiștii IT de la firma amintită din Craiova proiectează și oferă spre producție fabricilor Hella din lume „partea de control a luminilor din mașină, de la frână la ștergătoarele de parbriz, de la aerul condiționat la încălzirea din scaune, eventuala trapă care se deschide, accesul cu cheie sau fără cheie în mașină. Toate aceste funcționalități ale mașinii le dezvoltăm în Craiova“, a explicat Nicolae Neagu. Compania Hella produce echipamente pentru trei mari producători auto din Germania. „Un produs cu care ne mândrim și care este acum în producție este un astfel de control al unei mașini de top – o mașină pe care o știe toată lumea și care este produsă în Germania -, la care softwareul este proiectat în Craiova 100%, iar hardwareul este proiectat în Germania. Produsul este fabricat la Timișoara, iar în final, pe parcursul a șapte-opt ani în care se va produce acest echipament, vor fi echipate 14 milioane de mașini. Colegii noștri pot spune cu mândrie, când văd o astfel de mașină pe stradă, că, iată, «inteligența mea este în interiorul acestei mașini»“, a spus directorul Hella Craiova, în cadrul emisiunii „Economia Sudului“.

Specialiștii IT lucrează pentru mașini electrice

Directorul Hella Craiova a susținut că industria auto se va afla în curând la o cotitură interesantă, în sensul că se vor dezvolta din ce în ce mai mult mașinile electrice. Specialiștii IT și cei din automotive de la Hella Craiova au lucrat la softul și echipamentul ce acționează sistemul de frânare al viitoarelor vehicule electrice ce au apărut recent pe piață și mai lucrează și pentru alte asemenea vehicule. „Lucrăm la proiectarea unor echipamente care să ajute astfel de mașini. Noi am realizat la Craiova un mic echipament care controlează frâna în astfel de mașini. Abordarea este diferită la mașinile electrice: pentru amplificatorul de servo-frână nu mai există motorul care să producă vacuumul respectiv și de aceea frâna trebuie să fie acționată electric. Această unitate de control a fost creată în totalitate la Craiova și produsă la Timișoara, pentru un producător de mașini electrice“, a declarat Nicolae Neagu, care a precizat că procentul aplicațiilor pentru mașinile electrice comandate de producătorii de astfel de autovehicule este în creștere continuă de la an la an. Astfel de vehicule electrice au intrat deja în producție, iar specialiștii software și hardware de la Craiova mai lucrează acum pentru generația de mașini care va intra în fabricație peste trei-patru ani.

Ce gadgeturi sunt la modă în industria auto

Parcarea laterală fără a folosi mâinile pe volan sau aplicații software care să sune la 112 în caz de accident și să transmită prin GPS salvatorilor informații despre poziția autovehiculului sunt deja gadgeturi care echipează multe mașini a numeroşi producători. Dar ce aplicații vor exista la noile autovehicule am aflat chiar de la cei care gândesc și produc acele aplicații IT pentru mașini. Noile generații de autovehicule au din ce în ce mai multă tehnologie încorporată, ceea ce înseamnă că tot mai multe softuri ajută la dezvoltarea diverselor aplicații și gadgeturi în industria auto. Directorul Hella Craiova a spus că tendința cea mai nouă este aceea a „Mașinilor autonome“, adică a autovehiculelor care se vor conduce singure. La ora actuală existe teste finale care se fac cu mașini ce se vor conduce singure. Nicolae Neagu a mai precizat care este tendința în industria auto, având în vedere că specialiștii IT de la Craiova lucrează acum la diverse aplicații pentru noua generație de autovehicule. Tendința este de a utiliza internetul și toate aplicațiile și informațiile pe care le oferă tehnologia cloud sau altele. De exemplu, Neagu a precizat că informații de la o mașină pot fi transferate unui procesor și prelucrate, iar apoi pot fi utilizate de alții. El a exemplificat prin faptul că un participant la trafic poate afla în timp real cum este vremea în zona în care vrea să ajungă, în funcție de informațiile primite de la mașinile care există deja în acea zonă.

Specializarea angajaților pe domeniul auto

Într-o astfel de industrie, oamenii care sunt angajați trebuie să aibă înclinație și către zona de automotive, pe lângă cunoștințele IT necesare proiectării. Așadar, mulți dintre cei care ajung să fie angajați la Hella, pe lângă faptul că trebuie să fie buni programatori, trebuie oarecum specializați la locul de muncă, datorită incidenței foarte mari a meseriei în domeniul auto. Concurența cea mai mare pentru Hella, ca și pentru alte companii din IT, vine din partea firmelor din aceeași branșă, fiind vorba despre o concurență pe forța de muncă.
Alte detalii despre angajații și responsabilitățile de la Hella și despre tendința de dezvoltare a companiei la Craiova puteți afla urmărind emisiunea „Economia Sudului“ pe internet, fie pe pagina de web a Gazetei de Sud, www.gds.ro, fie pe site-ul televiziunii, www.alege.tv.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS