17 C
Craiova
miercuri, 24 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljCum organizăm programul elevilor pentru a avea succes

Cum organizăm programul elevilor pentru a avea succes

Denisa Pădeanu (stânga) și Alina Stănculescu (dreapta), cadre didactice specialiste în consiliere și orientare școlară a elevilor, au prezentat câteva reguli de bază pentru ca elevii să obțină rezultate bune la școală (Foto: Traian Mitrache)
Denisa Pădeanu (stânga) și Alina Stănculescu (dreapta), cadre didactice specialiste în consiliere și orientare școlară a elevilor, au prezentat câteva reguli de bază pentru ca elevii să obțină rezultate bune la școală (Foto: Traian Mitrache)

Cum tebuie să organizăm programul de lucru al elevilor acasă, cum îi ajutăm să își dezvolte limbajul, cum pot fi determinați să-și îndrepte atenția spre lectură, la câte concursuri școlare pot participa, dar și ce trebuie făcut când intervin oboseala și depresia, sunt întrebări la care am încercat să aflăm răspunsuri de la specialiști în domeniul educației. Prezente în emisiunea „Educație pe scurt“, difuzată de postul Alege TV, Denisa Pădeanu – logoped și Alina Stănculescu – coordonator al Centrului Județean de Asistență Psihopedagogică din cadrul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Dolj, au dat câteva sfaturi pentru o relație bună între elevi și părinți și care să asigure succesul școlar.

În perioada următoare, încep evaluările la clasă, dar și concursurile școlare. Părinții cer rezultate bune și chiar performanțe. Potrivit specialiștilor în educație, succesul elevilor este asigurat în primul rând de program, dar și de atitudinea părinților după finalizarea orelor de curs. „În timpul folosit pentru a parcurge traseul de la școală și până acasă este indicat ca părinții să-i întrebe pe copii ce au făcut la școală, dacă s-au implicat, ce le-a plăcut… Legat de teme, întrebarea trebuie să vină după masa de prânz și după perioada de relaxare“, a precizat profesorul Alina Stănculescu. În plus, activitățile de relaxare trebuie alese cu grijă. „Unui copil îi sunt necesare cel puțin două ore de odihnă activă. În acest timp, nu se recomandă vizionarea de filme sau jocuri pe calculator, pentru că acestea vor avea ca efect scăderea atenției și puterii de concentrare. Recomandat este ca pe perioada cât se relaxează, copiii să fie implicați în activități în aer liber, plimbări, mers cu bicicleta. Și activitățile în gospodărie țin tot de relaxare“, a mai spus profesorul Alina Stănculescu. Odată ce a trecut timpul de recreere, părintele trebuie să fie cel care îl îndrumă pe elev spre desfășurarea activității de pregătire a temelor pentru ziua următoare. De altfel, în cazul elevilor care își fac temele în cadrul unui program after school, părinții nu sunt lipsiți de obligații. Specialiștii spun că aceștia au datoria să controleze temele și să intervină pe anumite segmente de consolidare a cunoștințelor elevilor, astfel încât aceștia să nu simtă că familia nu se implică în pregătirea lor pentru școală.

Atenție la dezvoltarea limbajului!

Înainte de a merge la școală, părinții trebuie să se asigure că micuții nu au tulburări de limbaj. „Până la vârsta de patru ani sunt frecvente probleme de pronunție. După această vârstă, nu mai considerăm că aceste tulburări sunt fiziologice, că sunt inerente vârstei, și începem să fim preocupați de modalitatea de a le îndepărta.
Principala problemă o constituie tulburările de pronunție, care se reflectă și în asimilarea cunoștințelor. Copiii transpun în scris ceea ce pronunță. Dacă pronunță greșit un sunet sau un grup de sunete, ori anumite structuri, sau fac inversiuni, acestea se vor regăsi și în activitățile de scris și citit. Astfel de copii învață mai greu să scrie și să citească corect. Ca să nu se confrunte cu astfel de situații începând cu al cincilea an de viață, copiii trebuie să învețe poezii, cântece“, a precizat Denisa Pădeanu, logoped în cadrul Centrului Județean Pentru Resurse și Asistență Educațională Dolj. Una din problemele grave actuale este întârzierea dezvoltării limbajului.
„Faptul că un copil ajunge la grădiniță fără să vorbească deloc sau că este retras și nu comunică, este o caracteristică a ultimilor ani. Una din cauzele care conduc la aceste situații este și faptul că părinții sunt foarte ocupați, copiii cresc la creșă sau în compania altor persoane. Ba mai mult, sunt foarte prezente în viața copiilor mici ecranele, televizorul, calculatorul, telefonul. Până la vârsta de doi ani ar fi bine să fie interzise mijloacele acestea de comunicare și divertisment. După această vârstă, trebuie permise, dar cu limită, maximum o oră pe zi, și dacă se poate chiar mai puțin. Recomandat este ca în familie să existe o disciplină privind utilizarea ecranelor. Este bine ca în anumite zile să fie regulă să nu pornim calculatorul sau televizorul“, a precizat logopedul Denisa Pădeanu. Specialiștii spun că deficiențele de limbaj au efecte asupra elevilor, în sensul că devin inhibați, le scade stima de sine și nu mai participă la activitățile școlare.

Cum pot fi atrași să citească?

Un rol important pentru dezvoltarea copiilor îl are și lectura. De multe ori, aceștia refuză să citească. Specialiștii spun că tot părinții sunt cei care îi pot determina să facă acest lucru, dar nu prin constrângere. „Trebuie să întreținem plăcerea copilului de a citi și din acest motiv trebuie să nu ne grăbim ca părinți. Răbdarea este cheia. Atâta vreme cât îl forțăm, se intră într-o luptă de putere, copilul devine preocupat de cum să-i răspundă părintelui și să se opună activității și nicidecum nu mai este concentrat pe activitatea respectivă. Părintele trebuie să evite să forțeze copilul să citească, trebuie să-l încurajeze și să-l susțină, să-i ofere materiale potrivite vârstei“, a mai spus profesorul Denisa Pădeanu. Pentru a-i determina să citească, părinții trebuie să înceapă exercițiile de la vârste mici. „Este bine să cumpărăm copilașului cărticele și o să constatăm că o să le placă mult să răsfoiască, să vadă culori, imagini, și astfel lectura devine o continuare naturală a acestei explorări. Trebuie însă să se respecte și ritmul natural al copilului. Dacă părintele vede că cel mic nu are răbdare, nu preferă povestea sau nu are chef să asculte povestea, nu trebuie să insiste. Îi oferă altceva în locul poveștii și sigur seara următoare va cere să revină la lectură. Este bine ca părintele să ofere afecțiune și să interacționeze cu copilul mic în timp ce îi citește povestea, în sensul că întrerupe povestea, îi adresează o întrebare, comentează despre personaje și așa interacționează. Nu trebuie doar să citească o poveste sau aceasta să ruleze pe DVD. În același timp, la vârsta școlară, când apare o listă obligatorie de lecturi, este bine ca părintele să încerce să nu-i ofere copilului cărți care nu sunt potrivite vârstei, adică foarte stufoase, fără imagini, pentru că poate să descurajeze lectura“, a mai spus logopedul Denisa Pădeanu.

Importanța concursurilor

De altfel, odată ce ajung la școală, apar și concursurile. Specialiștii spun că părinții trebuie să aibă în vedere că pentru a avea succes copilul nu trebuie să participe la foarte multe competiții. „A merge la un concurs este un plus pentru un elev, pentru că este o modalitate de a interacționa cu elevi cu un nivel de pregătire la fel ca al lui sau cu o pregătire superioară. Astfel intervine motivația «și eu trebuie să fiu bun», «și eu trebuie să ocup un anumit loc bun». Pe de altă parte, mersul la olimpiadele școlare presupune un efort intelectual intens, trebuie alocat mult timp pregătirii suplimentare. A merge la concursuri și de matematică, și de muzică, și de arte vizuale contravine legilor firești. În general, elevul trebuie îndrumat la concursuri școlare pentru disciplinele la care este bine pregătit. Nu încercăm să ducem un copil la un concurs de matematică dacă el preferă o altă disciplină, pentru că rezultatul va fi unul slab în comparație cu elevii pasionați și îl va descuraja“, a mai spus profesorul Alina Stănculescu. Cele mai multe competiții școlare sunt organizate în weekend, iar specialiștii spun că părinții trebuie să aibă în vedere faptul că dacă trimit copilul la foarte multe concursuri intervine surmenajul. „Dacă participă la prea multe competiții sau sunt trimiși să participe la concursuri pe anumite discipline pe care și le doresc părinții, copilul obosește repede și rezultatele încep să scadă. Ca efect, copilul devine abătut, comunică mai puțin și în aceste situații părinții trebuie să apeleze la consilierul școlar“, a mai spus Alina Stănculescu. De la surmenaj la depresie mai este doar un pas. Copiii cu performanțe care ajung să obosească, să înregistreze eșecuri, cred că ei nu mai valorează nimic fără acele rezultate bune. Acestea sunt semne de depresie și trebuie consultat un psiholog, susțin specialiștii Centrului Județean de Asistență și Resurse Educaționale Dolj. Prin urmare, programul pregătit pentru elev este cheia succesului. De altfel, cadrele didactice recomandă ca elevii din clasele primare să aibă mai multe ore de odihnă. Aceștia ar trebui să meargă la somn nu mai târziu de ora 21.00. Totodată, pentru elevii de gimnaziu se recomadă să aibă între nouă și zece ore de somn pe noapte, iar la liceu, minimum opt ore de somn. De asemenea, trebuie avut în vedere că weekendurile sunt importante pentru a oferi recreație copilului, iar activitățile alese ca alternative nu trebuie să devină obligatorii pentru el și nu trebuie să i se solicite să facă performanță.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS