21.7 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriPovestea fabricii de bere Heineken

Povestea fabricii de bere Heineken

Fabrica de bere din Craiova s-a înființat acum 45 de ani. Compania Heineken a calculat producția anuală de sticle de bere de jumătate de litru, care este impresionantă. Dacă această producție ar fi pusă în camioane unul lângă altul s-ar crea un convoi lung de peste 300 de kilometri. Informația a fost dezvăluită de directorul Heineken Craiova, invitat la emisiunea „Economia Sudului“, de la Alege TV. Aflați în cele ce urmează care este politica de producție, de distribuție și de personal în fabrica de bere din Craiova.

Fabrica de bere din Craiova datează din 1970, iar din anul 2003 Heineken a cumpărat capacitatea de producție de la Brau Union.
În fabrică se produce bere, dar se și îmbuteliază la doză, la sticlă și la pet mai multe sortimente din producția realizată în alte fabrici din țară ale companiei Heineken. La Craiova se produc mărcile de bere Golden Brau, dar și altele sub „umbrela“ Heineken, și anume Bucegi, Hațegana, Newmarkt, Silva Dark. În fabrica din Craiova se și îmbuteliază berea Heineken și Golden Brau. Dacă ar fi să exprimăm doar producția de sticle de 500 de mililitri într-un an, atunci cantitatea este uriașă. „Dacă spunem 1,9 milioane de hectolitri ar putea părea ceva abstract, dar dacă spunem că se produc undeva la 380 de milioane de sticle de 500 ml pe an este cu totul altceva. Dacă le-am pune în paleți și le-am încărca în camioane pe care să le trimitem prin țară aș spune că toate aceste camioane, puse unul lângă altul, ar acoperi liniștit drumul de la Craiova până la Timișoara, deci s-ar întinde pe 300-330 de kilometri un astfel de convoi“, a spus noul director al Heineken Craiova, Bogdan Cheța, în cadrul emisiunii „Economia Sudului“, de la Alege TV. El a spus că a fost doar un zvon acela de mutare a producției de Golden Brau de la Craiova într-o altă fabrică a companiei și a dat asigurări că berea cunoscută de olteni se fabrică în continuare în unitatea de producție de la Craiova.

Ce bere se produce și se îmbuteliază la Craiova

Heineken are patru fabrici în România, care se sprijină una pe cealaltă cu producția de bere, atunci când cererea este mare. Este vorba de unități de producție din Craiova, Miercurea Ciuc, Târgu Mureș și Constanța. „Este posibil să mai mutăm producția dintr-o parte în alta, dintr-o fabrică în alta, în funcție de capacitățile de producție. Fabricile noastre sunt utilate de așa natură încât să poată să producă aproape tot portofoliul de bere. (…) Pot să vă spun prin ce se individualizează fabrica din Craiova față de celelalte. În primul rând, Craiova este leagănul Golden Brau – un brand la care noi ținem foarte mult. În al doilea rând, la Craiova producem toate formatele în care berea este prezentată: sticlă returnabilă, doză și pet. De asemenea, fabrica din Craiova beneficiază de un set-up logistic foarte bun și o amplasare bună. Mă refer aici la multitudinea de rute pe care le avem pentru a duce produsul în piață, dar și la dezvoltarea operatorilor logistici în zonă. Avem aici foarte multe firme de transport serioase cu care colaborăm bine“, a precizat Bogdan Cheța în emisiune. El a evitat să spună ce procent din fabrica de la Craiova se ocupă de producția de bere și ce procent se ocupă doar de îmbuteliere, dar a precizat că la partea de producție de bere, de fierbere și fermentare există foarte multe instalații noi, complet automatizate și unde e nevoie de puțini operatori. Cei mai mulți angajați se găsesc în zona de îmbuteliere a berii, în fabrica din Bănie.

Unde ajunge berea produsă la Craiova

Berea din fabrica Heineken ajunge peste tot în țară, dar prin distribuitori sau ajunge la diverse platforme logistice din țară. „Am auzit tot felul de povești că berea se produce din pastile. Pot să vă asigur că nu este adevărat. Berea e un produs natural și, dacă o fac astăzi, o voi avea disponibilă abia peste câteva săptămâni“, a precizat directorul Heineken Craiova. Compania lucrează cu circa 50 de distribuitori la nivel național, în fiecare județ fiind câte unul, dar în unele județe sunt chiar doi.
Cea mai mare cantitate de bere produsă în fabrica Heineken se regăsește în sezonul cald, când consumul este foarte mare. În restul timpului, fabrica produce mai puțin și își reface stocurile din nou pentru primăvară-vară, dar se produce pe tot parcursul anului. Din noiembrie până în martie, cantitatea de bere produsă la Heineken Craiova este mult mai mică, dar se produce încontinuu. În plin sezon se ajunge să se lucreze și în trei schimburi în fabrică, dar pe timpul iernii se ajunge chiar și la un singur schimb. În extrasezon, angajații permanenți nu sunt disponibilizați, ci sunt incluși în diverse programe de instruire, a spus directorul Bogdan Cheța. Pe perioada cu producție redusă se renunță doar la angajații temporari.
Bogdan Cheța spune că materia primă pentru producerea berii la Craiova (malțul din orz, hameiul etc.) provine în proporție de 70% din țară și restul din import. Unii dintre furnizorii de materie primă le creează uneori probleme producătorilor de bere. „Probleme de aprovizionare sunt în orice industrie“, a explicat directorul Heineken Craiova la emisiunea „Economia Sudului“, afirmând că s-a mai întâmplat ca unii furnizori de materie primă să intre în insolvență sau să nu livreze materia primă, motiv pentru care compania se aprovizionează de la mai mulți furnizori, care livrează materie primă bună calitativ.
Întrebat în emisiune care sunt cei mai mari consumatori de bere din România, oltenii, moldovenii, ardelenii sau bucureștenii, managerul fabricii Heineken din Craiova a spus că, în general, toți românii sunt consumatori mari de bere, dar cel mai mare consum diferă în funcție de dezvoltarea demografică a zonelor geografice, dar și de puterea de cumpărare din fiecare regiune.

Cine este Heineken la nivel global

Cea mai mare parte a berii livrate de Heineken pe piața românească (circa 97-98%) se produce în România, în cele patru fabrici din țară și doar 2-3% se importă, pentru diversificarea portofoliului.
La nivel global, Heine­ken activează în 70 de țări în care are 170 de unități de producție și cu peste 81.000 de angajați. În toată lumea, multinaționala Heineken are în portofoliu peste 250 de mărci de bere. În Europa, Heineken este cel mai mare producător de bere, la ora actuală.
Emisiunea integrală poate fi urmărită pe internet, fie pe site-ul Gazetei de Sud, www.gds.ro, fie pe cel al televiziunii, www.alege.tv.

Proiectul „Heineken pentru comunități“

Compania investește în Craiova 90.000 de lei anual în proiecte comunitare, prin programul „Heineken pentru comunități“, care reprezintă o selecție de proiecte bune pentru oamenii din comunitatea în care multinaționala are fabrici. Anul acesta au fost două ONG-uri câștigătoare. Primul câștigător a fost Asociația de Consultanță și Consiliere Economico-Socială Oltenia, cu proiectul „Eroi de poveste“, care presupune voluntariat în spitale, unde vor organiza tot felul de programe pentru a le face bolnavilor viața mai ușoară. Al doilea câștigător a fost Asociația Fapte Bune pentru Comunitate, cu proiectul intitulat „Lecția de fapte bune“. Acesta presupune ca în zece licee din Craiova să fie organizate tot atâtea programe proprii de responsabilitate socială. Directorul Heineken Craiova susține că, de când există programul „Heineken pentru comunități“, compania a investit în municipiu circa 160.000 de lei în proiecte comunitare.

Pe timpul verii se angajează sezonieri

În perioadele de vârf ale consumului de bere, fabrica din Craiova angajează pe timpul verii persoane cu contracte de muncă pe perioadă determinată sau chiar zilieri, în funcție de necesități. Numărul de angajați permanenți din fabrica Heineken din Craiova este de 144 de persoane, iar în sezonul de vârf al producției se ajunge la 160-170 de angajați, cu totul. Dinamica angajărilor în companie este influențată de dinamica pieței berii. Într-o vară ploioasă și rece, consumul de bere scade, iar în perioadele secetoase, evident, crește. Bogdan Cheța a precizat că atunci când compania va decide majorarea numărului salariaților permanenți va selecta din rândul celor temporari care au performat la locul de muncă.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS