17.8 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljPovestea tânărului executat silit de primărie fără să fi fost somat

Povestea tânărului executat silit de primărie fără să fi fost somat

La Direcția de Impozite și Taxe se întâmplă lucruri ciudate (Foto: Arhivă GdS)
La Direcția de Impozite și Taxe se întâmplă lucruri ciudate (Foto: Arhivă GdS)

Daniel s-a trezit înainte de Crăciun, pe 23 decembrie 2014, cu conturile blocate de către Direcția de Impozite și Taxe (DIT) din cadrul Primăriei Craiova, pentru o amendă de circulație de prin 2009. Craioveanul susține că nu a primit acasă nici o înștiințare de plată timp de cinci ani și nu știa că datorează ceva către DIT, deși și-a plătit impozitul an de an și nu a fost înștiințat de existența altui debit. Cu banii în mână pentru a achita amenda de 120 de lei, Daniel s-a prezentat la ghișeele DIT Craiova în ajunul Crăciunului, pe 23 decembrie, pe la ora 15.00, imediat ce a aflat că i-au fost blocate conturile bancare. Dar, stupoare! De la DIT i s-a spus că nu îi pot fi încasați banii, pentru că nu mai e nimeni din instituție care să-i deblocheze conturile, povestește tânărul. Abia după Anul Nou, pe 5 ianuarie 2015, i-au fost deblocate conturile lui Daniel, iar în tot acest interval el nu a putut să aibă acces la banii din conturile sale, fără să fi știut că are vreo datorie către DIT.

Cum i s-au blocat conturile în lipsa somației?

De atunci și până acum Daniel a depus numeroase sesizări la Direcția de Impozite și Taxe, la Primăria Craiova și chiar la Parchet, unde a făcut plângere penală pentru abuz în serviciu conducerii DIT, pentru că funcționarii publici nu i-au făcut dovada că i-au trimis la domiciliu somație de plată a amenzii de 120 de lei. În tot acest interval de la blocarea conturilor și până în prezent, doar plângerea penală făcută de tânăr a fost soluționată, dar procurorii au clasat cazul.
Nici la opt luni de la blocarea conturilor, situația craioveanului nu a fost rezolvată de către Primăria Craiova. Funcționarii DIT nu au putut nici în ziua de azi să îi prezinte omului o copie de pe somația pe care DIT susține că i-ar fi trimis-o la domiciliu în 2010.
„Dacă directorul DIT, Bonescu Elena, respecta legea, și mi-ar fi trimis somația așa cum prevede art. 145 din Codul de procedură fiscală, nu s-ar fi ajuns aici. Conturile mi-au fost blocate abuziv, fără să fiu somat, și nici măcar nu au avut bunăvoința de a-și rectifica gafa făcută. Dovada somației nu am primit-o nici astăzi, iar primăria încearcă să mușamalizeze cumva acest caz. Impozitul la apartament a fost plătit an de an, dar niciodată nu am fost înștiințat de acest proces-verbal de amendă“, a spus Daniel. În urmă cu câteva luni, Bonescu Elena a declarat pentru GdS că l-a somat pe tânărul respectiv, dar în urmă cu cinci ani, dar abia la finele lui 2014 l-a executat silit prin poprirea conturilor, fără să explice de ce a trecut așa de mult timp de la data presupusei somații și până la executarea silită.

Primăria recunoaște fapta: funcționarii responsabili, cercetați în Comisia de Disciplină

Contactat de GdS, viceprimarul Craiovei, Mihail Genoiu, a confirmat că trei funcționare de la DIT sunt cercetate de Comisia de Disciplină. „Din data de 27.05.2015, prin dispoziția primarului Craiovei, Tudor Mănescu Carmen și Niță Mihaela Virginia au fost sancționate cu mustrare scrisă. Ulterior, cele două au făcut contestație la această dispoziție, contestație care este în curs de soluționare la Comisia de Disciplină, comisie care se va reuni la sfârșitul lunii august sau începutul lunii septembrie. Tot la Comisia de Disciplină se va analiza și sesizarea domnului respectiv față de Tudor Mănescu Carmen, dar și față de Udrescu Mihaela Claudia. Aceasta este altă cercetare care se face de către Comisia de Disciplină din Primăria Craiova“, a precizat viceprimarul Mihail Genoiu.
Între timp, una dintre funcționarele ce erau cercetate de Comisia de Disciplină în cazul sesizat de craioveanul respectiv și-a dat demisia. „Între timp, doamna Niță Mihaela și-a depus la instituție cerere de încetare a activității, cu acordul părților“, a mai precizat Genoiu.

Cum afli dacă ai un debit de plată la stat?

În situația lui Daniel se pot afla și alți craioveni care nu știu că au un debit de plată. Legislația fiscală e șubredă și prevede că, dacă cetățenii cu datorii nu sunt găsiți la domiciliu pentru a li se comunica somația cu confirmare de primire, atunci numele lor sunt trecute pe internet, pe site-ul instituției care trebuie să încaseze debitul. Deci, dacă cineva nu a fost găsit o singură dată la domiciliu, atunci riscă să nu poată afla că datorează bani statului. Dar cine stă să se uite pe net zi de zi și să verifice dacă numele său figurează la datornici pe site-ul primăriei sau al Fiscului local? Sau cum află că sunt datornice persoanele care nu au acces la internet?
Instituțiile care au de încasat debite trebuie să îi informeze din timp pe contribuabili că au sume de plătit către stat, fie că este vorba despre bugetul local, fie de cel de stat.
În cazul impozitelor și taxelor locale au mai apărut sincope în informarea cetățenilor. Sute de craioveni s-au trezit anul acesta că datorează către DIT o taxă pe terenul folosit de la RAADPFL, taxă care le-a fost calculată pe cinci ani în urmă, cât era perioada de prescripție. Revoltați, unii cetățeni s-au adresat GdS întrebând de ce nu i-a informat DIT Craiova timp de cinci ani de existența acelui debit, dar le încasează dobânzi și penalități. În cele din urmă, primăria și-a dat seama de gafa făcută și a acceptat să le taie respectivilor oameni dobânzile și penalitățile, la cerere.
În cazul debitelor către ANAF, la trei luni de la crearea debitului, contribuabilul trebuie să fie informat în scris de existența acelei datorii.

Cum trebuie transmisă o somație de plată

Iată ce prevede legislația fiscală privind modul în care trebuie înștiințați și somați debitorii, în termenul legal. Articolul 44 din Codul de Procedură Fiscală, numit „Comunicarea actului administrativ fiscal“ prevede că actul administrativ pe suport de hârtie, deci inclusiv somația de plată, se comunică persoanei somate „cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire“. Iată câteva dintre cele mai importante prevederi ale articolului 44 din OG nr. 92/2003 modificată: „(1) Actul administrativ fiscal trebuie comunicat contribuabilului căruia îi este destinat. În situaţia contribuabililor fără domiciliu fiscal în România, care şi-au desemnat împuternicit potrivit art. 18, alin. (4), precum şi în situaţia numirii unui curator fiscal, în condiţiile art. 19, actul administrativ fiscal se comunică împuternicitului sau curatorului, după caz.
(2) Actul administrativ fiscal emis pe suport hârtie se comunică prin remiterea acestuia contribuabilului/împuternicitului, dacă se asigură primirea sub semnătură a actului administrativ fiscal, sau prin poştă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire.
(3) Actul administrativ fiscal emis în formă electronică se comunică prin mijloace electronice de transmitere la distanţă ori de câte ori contribuabilul a optat pentru această modalitate de emitere şi de comunicare.
(4) În cazul în care comunicarea potrivit alin. (2) sau (3), după caz, nu a fost posibilă, aceasta se realizează prin publicitate (adică publicarea datelor de identificare ale debitorului pe internet – n.r.) (…)“.
Totodată, art. 45 din Codul de Procedură Fiscală prevede că: „(1) Actul administrativ fiscal produce efecte din momentul în care este comunicat contribuabilului sau la o dată ulterioară menţionată în actul administrativ comunicat, potrivit legii. (2) Actul administrativ fiscal ce nu a fost comunicat potrivit art. 44 nu este opozabil contribuabilului și nu produce nici un efect juridic“.
De asemenea, la art. 145 din același act normativ se prevede, la alineatul (1) că trebuie să treacă 15 zile de la comunicarea somației către debitor pentru ca organul fiscal să poată continua executarea silită. Iată textul din actul normativ respectiv: „(1) Executarea silită începe prin comunicarea somaţiei. Dacă în termen de 15 zile de la comunicarea somaţiei nu se stinge debitul, se continuă măsurile de executare silită. Somaţia este însoţită de un exemplar al titlului executoriu“.

Cum se face poprirea conturilor bancare

În cazul creanțelor de recuperat de către stat, regulile privind blocarea conturilor debitorilor sunt și mai dure pentru instituția care face poprirea. În astfel de situații, instituția respectivă trebuie să aștepte 30 de zile de la comunicarea somației de plată către debitor, după care poate proceda la blocarea conturilor persoanei respective. Aceste prevederi sunt stipulate în articolul 149, alineatul (11), din Codul de Procedură Fiscală, care spune următoarele: „(11)Pentru stingerea creanţelor fiscale, debitorii titulari de conturi bancare pot fi urmăriţi prin poprire asupra sumelor din conturile bancare, prevederile alin. (5) aplicându-se în mod corespunzător. În acest caz, prin excepţie de la art. 145, alin. (1), poprirea nu poate fi înfiinţată înainte de împlinirea unui termen de 30 de zile de la data comunicării somaţiei“. Cu alte cuvinte, după ce debitorul primește somația recomandată și cu confirmare de primire, el are timp 30 de zile să stingă debitul către stat, iar după trecerea celor 30 de zile organul fiscal competent poate trece la poprirea pe conturile persoanei fizice sau juridice respective.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS