15.9 C
Craiova
vineri, 19 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljSe schimbă procedura pentru obținerea permisului de conducere

Se schimbă procedura pentru obținerea permisului de conducere

Potrivit noilor reglementări, cei care trec proba teoretică vor putea să susțină de mai multe ori proba practică
Potrivit noilor reglementări, cei care trec proba teoretică vor putea să susțină de mai multe ori proba practică

Candidații care nu reușesc să treacă proba practică pentru obținerea permisului de conducere nu vor mai fi nevoiți să dea din nou „sala“, ci pot încerca să ia „orașul“ din mai multe încercări. Acesta este principala modificare adusă de un Ordin al Ministerului Afacerilor Interne, publicat la sfârșitul săptămânii trecute în Monitorul Oficial și care va intra în vigoare la începutul lunii octombrie.

Ordinul MAI nr. 97/2015, publicat pe 21 august în Monitorul Oficial, modifică unele prevederi ale Ordinului nr. 268/2010 privind procedura de examinare pentru obținerea permisului de conducere. Au fost mai multe propuneri de modificare venite din partea unor asociații ale formatorilor auto și instructorilor, însă nu toate au ajuns în Ordinul nr.  97/2015.
Astfel, într-o ședință care a avut loc pe 6 august la sediul Direcției Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), au fost luate în discuție mai multe modificări. Una este cea privind posibilitatea ca pregătirea practică să fie începută de cursanți numai după ce aceștia sunt declarați admiși la examenul teoretic. Printre argumentele în favoarea acestei modificări s-au numărat reducerea poluării, evitarea aglomerației din orașe și o instruire mai bună, având în vedere că un cursant face „școala“ după ce a trecut de proba teoretică. Propunerea a fost însă respinsă, pentru că nu poate fi inclusă într-un ordin al MAI, ci este nevoie de modificarea Codului Rutier.
De asemenea, o asociație a formatorilor auto a propus ca persoana declarată admisă la proba teoretică să poată susține proba practică ori de câte ori doreşte, până îi expiră perioada de şcolarizare.
Argumentul a fost următorul: șpăgile pentru examinatori. „Faptul că examenul teoretic se repetă după fiecare examinare practică la care candidatul este declarat «respins» constituie principalul factor generator de corupție“, a fost argumentul asociației.
S-a mai cerut programarea pe zile, ore și locație a persoanelor care urmează să susțină „orașul“, pentru a se evita orele de așteptare, însă DRPCIV a respins această propunere ca fiind neeficientă.

Proba practică, de două ori pe lună

Dar să vedem ce spune Ordinul nr. 97/2015. Se modifică art. 12 din Ordinul nr.268/2010, care prevede că persoanele care trec de proba teoretică pot susține proba practică în perioada de valabilitate a cursului de pregătire teoretică, adică timp de un an. Există însă câteva condiții.
În primul rând, candidații respinși la „oraș“ pot fi programaţi pentru susţinerea unei noi probe după cel puţin 15 zile. Și asta numai dacă achită taxa de examinare și fac dovada că, în cele două săptămâni, au făcut cel puţin șase ore suplimentare de pregătire practică într-o şcoală de șoferi autorizată. Cu alte cuvinte, cei care pică la „oraș“ se întorc la instructor și mai fac șase ore de conducere înainte să dea din nou proba practică.
De asemenea, candidaţii care au trecut examenul teoretic, dar nu s-au prezentat la proba practică pot solicita programarea pentru o nouă probă oricând înainte de expirarea cursului de pregătire teoretică şi practică.
Ca și în cazul probei practice, candidaţii declaraţi respinși la proba teoretică pot susţine o nouă examinare numai după o perioadă de cel puţin 15 zile de la data declarării ca respins.
În cazul depăşirii termenului de un an de la data absolvirii cursului de pregătire teoretică şi practică, examinarea pentru obţinerea permisului de conducere este condiţionată de efectuarea unui nou curs de pregătire.
Altă modificare adusă de Ordinul nr. 97/2015 se referă la folosirea în sala de examen a fițuicilor sau a unor echipamente tehnice de comunicare. Dacă până acum candidaților le era interzis atât accesul în sală cu astfel de echipamente, cât și folosirea lor, noile reglementări prevăd numai interzicerea folosirii în sala de examinare de „înscrisuri ajutătoare, echipamente tehnice de comunicare ori înregistrare audio/video“.
În plus, odată cu intrarea în vigoare a Ordinului nr. 97/2015, este interzisă desfăşurarea probei teoretice atunci când în sala de examinare nu sunt prezenţi cel puţin doi candidaţi. Dacă este numai un candidat, acesta va fi supravegheat de doi lucrători desemnaţi de şeful serviciului.
Reprezentanții Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor Dolj nu au putut fi contactați pentru a explica dacă aceste modificări legislative vor duce la creșterea promovabilității în rândul celor care vor să obțină permisul de conducere.

Candidați admiși în 2014

Potrivit informațiilor făcute publice de DRPCIV, în anul 2014, la nivel național, s-au prezentat la examinare pentru obținerea permisului de conducere 347.879 de persoane, însă au reușit să obțină acest document doar 128.018 dintre acestea (36,8%).    
La nivelul județului Dolj, la prima examinare s-au prezentat 9.879 de persoane, din care au promovat numai 4.664.
Cele mai bune rezultate le-a avut Dumagas Transport Profinstruct SRL, cu 16 candidați promovați din 18 (88,89%), urmată de Drivers School SRL cu 14 candidați promovați din 19 (73,68%) și Dan Maliocski, cu 29 de candidați promovați din 46 (63%).             
Rezultate slabe au obținut Liceul Tehnologic Auto și Liceul „Horia Vintilă“. De la aceste unități de învățământ au reușit să ia permisul de conducere numai câte o persoană din 20, respectiv 14 candidați. Restul școlilor de șoferi, 45 la număr, au avut promovabilitate între 20 și 59%.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS