9.8 C
Craiova
joi, 18 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljCum se alege praful de o stradă asfaltată pe bani europeni

Cum se alege praful de o stradă asfaltată pe bani europeni

Doar câteva luni de la inaugurare a rezistat strada Caracal din Craiova fără să fie spartă. Deși a fost modernizată din fonduri europene și recepționată la finalul anului trecut, asfaltul s-a lăsat în anumite zone și au apărut gropi, trotuarul a fost tăiat pe o lungime de circa un kilometru, iar semnele de demarcație a sensurilor de mers și a trecerilor de pietoni s-au șters de parcă au fost trasate cu vopsea lavabilă.

Modernizarea străzii Caracal face parte dintr-un proiect european amplu, care include alte două stăzi importante, Bariera Vâlcii și Râului, ambele cu probleme în ceea ce privește lucrările. 11 milioane de euro este suma la care s-a câștigat contractul de execuție pentru cele trei artere de circulație. Constructorul este, de fapt, o asociere formată din trei firme: Tel Drum – lider de asociere, Dancor Romconstruct, Imob Lux Construct și Garden Center Grup. Firmele și-au împărțit lucrările între ele. Tel Drum a preluat strada Râului, Dancor – strada Caracal, Imob Lux – strada Bariera Vâlcii, iar Garden Center s-a ocupat de spațiile verzi. Cea mai mare sumă din contract a fost destinată străzii Râului, iar cea mai mică, străzii Caracal. Aceasta din urmă a fost și prima finalizată, ce-i drept cu anumite probleme. În primul rând, lucrările au întârziat două luni din cauza intervențiilor Companiei de Apă Oltenia la sistemul de canalizare. Primăria Craiova solicitase tuturor furnizorilor de utilități să-și remedieze problemele înainte de asfaltare astfel încât să nu mai invoce probleme și să spargă ceea ce se lucrase. În al doilea rând, primăria și constructorul Dancor s-au contrat pe recepția lucrării. Municipalitatea spunea pe la sfârșitul anului trecut că încă nu a fost semnat procesul-verbal de recepție, constructorul susținea că predarea-primirea s-a făcut. După ce s-a lămurit discuția în privința hârtiilor, au apărut două probleme concrete: apa băltea pe marginea drumului din cauza lipsei rigolelor carosabile, iar pista de biciclete, inclusă în proiect, era blocată de un stâlp lăsat pe mijlocul ei. Soluție a fost găsită doar pentru ultima, în sensul retrasării pistei pe lângă respectivul stâlp. Pistă este un cuvânt pretențios pentru ceea ce este de fapt pe teren. Ea nu este construită dintr-un material special, specific pistelor, ci este delimitată de două dungi trasate pe trotuar. După retrasarea ei a apărut altă problemă: șoferii care parcau anapoda și blocau accesul eventualilor bicicliști. Exemplul șoferilor l-au luat apoi angajații firmelor din zonă, care au depozitat materialele scoase la vânzare exact pe spațiul destinat bicicliștilor. Sesizată după articolele din GdS, Poliția Locală Craiova și-a făcut apariția, patronii și șoferii au simulat respectarea legii, apoi lucrurile au reintrat în specificul cotidian.

Vopsea lavabilă sau pentru marcaje rutiere?

Lunile au trecut, șoferii s-au bucurat că au scăpat de denivelările de pe stradă, dar s-au confruntat cu altă problemă. Vopseaua care delimita sensurile și benzile de circulație, inclusiv cea care semnaliza trecerile de pietoni, s-a șters de parcă ar fi fost lavabilă. Consecința: dificultăți și nervi în trafic, șoferii fiind obligați să se orienteze după o linie imaginară pentru a nu intra pe contrasens. Acum, spre finalul verii, primăria a sesizat și ea problema și a trecut la refacerea marcajelor, operațiune care, în prezent, este la stadiul de demarcare a sensurilor de mers. Problemele nu s-au oprit însă aici. Acum două săptămâni, asfaltul a cedat pe sensul de mers dinspre Piața Chiriac către Centru, lăsând loc unei gropi cu un diametru de circa 20 de centimetri. „Probabil este vorba de anumite branșamente, care au cedat. Vom verifica la fața locului“, spunea managerul public, Radu Preda. După circa două zile, groapa a fost astupată cu pământ. Și așa a rămas de atunci. Ba acum situația este și mai rea, deoarece muncitorii au lărgit gaura pentru a o putea astupa cu pământ, care a fost îndepărtat în timp de roțile autoturismelor. La câțiva metri depărtare, dar pe celălalt sens de mers, asfaltul din fonduri europene a fost spart pentru altă intervenție. După finalizarea ei, s-a turnat un petic de asfalt care a crăpat, deși primăria cere firmelor să aducă strada la starea inițială pe o lungime mai mare, nu numai pe bucățica unde a lucrat.

Trotuar tăiat pe o lungime de un kilometru

Bomboana de pe coliva asfaltării străzii Caracal este lucrarea de introducere a unor cabluri de alimentare cu energie electrică pe toată lungimea trotuarului cuprins între benzinăria Rompetrol  și cartierul chinezesc de locuințe. Evident, asfaltul de pe trotuar va trebui spart, iar muncitorii l-au tăiat deja. Viceprimarul Craiovei, Mihail Genoiu, a explicat că lucrarea este necesară pentru alimentarea cu o sursă secundară de energie electrică a cartierului chinezesc, dată fiind puterea de care este nevoie pentru a nu exista probleme. „Există o înțelegere cu firma chineză care va reface integral trotuarul după ce vor fi introduse cablurile de alimentare“, a spus el.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS