10.3 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljScumpirea căldurii, salvarea Termo Craiova de la faliment

Scumpirea căldurii, salvarea Termo Craiova de la faliment

Creșterea prețului gigacaloriei pe motiv că oricum este prea mic, recuperarea integrală a datoriilor la întreținere ale craiovenilor și convingerea locatarilor să semneze convenții individuale prin care Termo să-i poată debranșa individual. Sunt doar câteva dintre prevederile planului de salvare a SC Termo Craiova SRL pe următorii trei ani, societate care are datorii de plătit de aproape 400 de milioane de lei. În unele cazuri, Termo a apelat la poliţie pentru a-i debranşa pe rău-platnici. (Foto: Arhiva GdS)
Creșterea prețului gigacaloriei pe motiv că oricum este prea mic, recuperarea integrală a datoriilor la întreținere ale craiovenilor și convingerea locatarilor să semneze convenții individuale prin care Termo să-i poată debranșa individual. Sunt doar câteva dintre prevederile planului de salvare a SC Termo Craiova SRL pe următorii trei ani, societate care are datorii de plătit de aproape 400 de milioane de lei. În unele cazuri, Termo a apelat la poliţie pentru a-i debranşa pe rău-platnici. (Foto: Arhiva GdS)

Creșterea prețului gigacaloriei, instalații modernizate în următorii trei ani, reducerea la jumătate a datoriilor de plătit către CEO, recuperarea integrală a datoriilor la întreținere ale craiovenilor, lobby împotriva centralelor de apartament și convingerea locatarilor să semneze convenții individuale prin care Termo să-i poată debranșa individual. Sunt doar câteva dintre prevederile planului de salvare a SC Termo Craiova SRL pe următorii trei ani, societate care are datorii de plătit de aproape 400 de milioane de lei și creanțe de încasat de circa o sută de milioane. Pentru că supraveghează și pune în aplicare acest plan, administratorul judiciar primește lunar 21.500 de euro fără TVA și anumite procente din sumele recuperate de la datornici.

Administratorul judiciar al Termo Craiova, SC Siomax SPRL, a publicat planul de reorganizare a societății, aprobat de creditori. Pentru craioveni, documentul oferă una caldă, una rece. În primul rând, administratorul susține că prețul gigacaloriei trebuie majorat deoarece este prea mic și nu poate acoperi pierderile societății, iar diferența poate fi suportată ori de populație, ori de primărie prin dublarea subvenției. Un calcul clar al procentului de mărire nu a fost făcut, dar se lucrează la acest lucru, potrivit administratorului special, Dan Magla. „Vom finaliza rapid analiza pentru mărirea costului. Este posibil să reiasă necesitatea unei creșteri. Diferența se poate suporta din subvenții. Nu cred că o eventuală creștere este un bau-bau, deoarece Craiova are cel mai mic preț de furnizare din țară“, a declarat el pentru GdS. Partea bună este că, pentru prima dată, la Termo se vorbește de lucrări viitoare de calitate și de modernizări în afara cadrului electoral. Altă veste bună este faptul că oficialii Complexului Energetic Oltenia, principalul furnizor de agent termic al Termo, au fost de acord cu înjumătățirea datoriei pe care CEO o are de recuperat. Și ca el mulți alți creditori. Motivul este simplu: dacă Termo intră în faliment, societățile care au de recuperat bani de la furnizorul de apă caldă și căldură al Craiovei ar primi procente mult mai mici din suma totală. Singurele care nu ar avea de pierdut sunt instituțiile de stat: fiscul județean și primăria. Conform legii, ele au întâietate la recuperarea datoriilor. Cum din faliment, suma totală posibilă de recuperat de pe urma Termo ar fi de circa 113 milioane de lei, iar fiscul și primăria ar primi în total aproximaiv 55 de milioane de lei, restul creditorilor ar trebui să împartă diferența de bani. Dar și din aceasta se scad cheltuielile cu procedura, așa că ar mai rămâne puțin peste 42 de milioane de lei. Numai CEO are datorii de recuperat de la Termo de aproximativ 300 de milioane de lei. Acest argument a cântărit mult în decizia CEO de a accepta să primească în cei trei ani de reorganizare 119 milioane de lei. Printre ceilalți creditori se numără Cez Vânzare, Compania de Apă Oltenia, Gdf Suez Energy, SC Salubritate Craiova sau Sodexo Pass Romania, furnizor de tichete de masă. Cu toții au acceptat reducerea masivă a sumelor prevăzute să le primească, chiar dacă în tabelul creditorilor s-au înscris cu sume mult mai mari. „Pentru redresarea financiară a SC Termo Craiova  SRL este necesară găsirea unei soluții care să aibă ca efect înlăturarea sau diminuarea dezechilibrelor produse de existența datoriei istorice acumulate față de Complexul Energetic Oltenia. De reamintit este faptul că aceasta se ridică în prezent la peste 300 de milioane de lei și a fost generată pe de o parte de neîncasarea contravalorii energiei termice de la asociațiile de proprietari, dar și prin decapitalizarea SC Termo Craiova SRL, care a funcționat o perioadă îndelungată pe pierdere“, se arată în planul de reorganizare.

15.000 de apartamente s-au debranșat de la Termo

Strategia de salvare a Termo prevede înlocuirea parcului de sisteme de contorizare vechi de zece ani cu sisteme noi care pot transmite datele la distanță, continuarea investițiilor în modernizarea și automatizarea punctelor termice care ar aduce o economie cu forța de muncă de peste 30%, convingerea proprietarilor de apartamente să încheie convenții individuale și să investească în trecerea de la distribuția pe verticală la cea pe orizontală și contorizarea individuală. Termo va face lobby împotriva centralelor de apartament și va încerca să-i convingă pe locatari că acestea au costuri mari de întreținere, au efecte nocive și sunt periculoase. Altă soluție din planul de reorganizare este reducerea cheltuielilor cu întreținerea și reparațiile“, având în vedere lucrările ample din 2014, cu onorariile executorilor judecătorești, cu salariile și cu tichetele-cadou.
Pe lista cu măsuri salvatoare figurează și identificarea și eliminarea „acolo unde este posibil“ a consumatorilor izolați care generează o furnizare ineficientă a energiei termice, continuarea lucrărilor de reîntregire a rețelei de recirculare a apei calde, optimizarea parametrilor de furnizare a agentului termic, creșterea calității intervențiilor și efectuarea lor cu personal propriu, diminuarea prețului de achiziție a agentului termic primar de la CEO, concedieri sau reanalizarea, ajustarea și sistarea tuturor contractelor de prestări servicii existente în funcție de nevoi. De asemenea, administratorul judiciar vrea să obțină bani în plus pentru Termo din închirierea teraselor aferente punctelor termice pretabile unor construcții ușoare și din creșterea subvenției acordate de primărie. Termo își propune să limiteze numărul de debranșări din sistem prin respectarea normelor aferente și recunoaște că a pierdut până acum circa 15.000 de clienți din cauza problemelor cu temperatura apei furnizate.
Administratorul judiciar estimează că executările silite ale datornicilor din perioada următoare îi vor aduce lunar cinci milioane de lei în plus față de banii din facturile curente. Dacă lucrurile merg șnur, Termo ar ieși la liman după cei trei ani de reorganizare, iar creditorii își vor recupera banii. Fiscul, primăria și furnizorii indispensabili, gen CEO, vor fi plătiți lunar, iar ceilalți, o dată la trei luni.

Termo, pericol pentru angajați

Potrivit informațiilor din planul de reorganizare, angajații Termo își riscă viața și sănătatea. „Cu excepția schimbătoarelor de căldură care au fost înlocuite în perioada 2001–2006, restul utilajelor, echipamentelor și instalațiilor (electropompe, echipamente de protecție împotriva suprapresiunilor, instalații termomecanice, sisteme de expansiune, de adaos, instalații de dedurizare, instalații electrice și de automatizare ș.a.) prezintă un grad de uzură avansat și nu mai asigură cerințele tehnice privind securitatea muncii și sănătatea oamenilor. Aceste instalații funcționează cu randamente scăzute, nemaiputând asigura din punct de vedere calitativ parametrii de eficiență și calitate corespunzători (…) Instalațiile din punctele termice rămase nemodernizate au o vechime de peste 30 de ani și sunt uzate fizic și moral. Armăturile nu mai asigură separarea sau închiderea etanșă, respectiv nu mai permit reglarea parametrilor hidraulici și termici în mod corespunzător. Conductele și izolația termică sunt deteriorate, conducând la pierderi mari de agent și energie termică chiar în incinta sursei. Instalațiile de automatizare cu care au fost echipate punctele termice sunt nefuncționale și nu asigură parametrii optimi la cererea variabilă de căldură și apă caldă de consum, ceea ce conduce la consumuri specifice ridicate și randamente energetice scăzute“, se arată în planul de reorganizare.
„În cazul punctelor termice cu capacități instalate mai mari decât sarcina termică existentă, diametrele conductelor termice sunt supradimensionate, fapt care conduce la viteze de transport mai mici decât vitezele optime stabilite prin calcul tehnico-economic, potrivit normativelor în vigoare. Ca atare, conductele termice supradimensionate determină pierderi suplimentare de
energie termică prin convecție și radiație în sistemul de transport și distribuție. Din acest motiv, la înlocuirea rețelelor termice existente este necesară reconsiderarea sarcinii termice arondate în funcție de situația reală, dar și de perspectivele de dezvoltare și extindere ale sistemului în viitor“, mai arată planul.

Vă rog frumos să vă debranșați!

Termo a început să trimită mai multor craioveni adrese în care îi roagă ca începând cu sezonul rece 2015-2016 să studieze „orientarea“ de a se debranșa de la sistemul centralizat, deoarece au rămas izolați pe scară, iar firma are dificultăți în a asigura calitatea serviciilor. Cu alte cuvinte, Termo le dă de înțeles să-și pună centrală de apartament cât mai repede. Întrebat dacă locatarii pot fi obligați să se debranșeze, Dan Magla, administratorului special, a declarat că debranșarea este un lucru bun și pentru locatari, deoarece nu mai plătesc pierderile. „Urmare a acestei diligențe avem două răspunsuri: unii oameni care spun că au luat act și solicită ridicarea gigacalorimetrului, și alții care nu pot să opereze în acest an și care apreciază că suntem deschiși dialogului. Aceste adrese au avut menirea constituirii unei baze de date reale a situației clienților. Sunt vreo 30 și ceva de situații, adică locații. În acest an nu s-a pus nici o condiție, la anul, vom discuta atunci“, a explicat el.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS