13.1 C
Craiova
joi, 18 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljȘoferii care parchează nelegal, greu de amendat

Șoferii care parchează nelegal, greu de amendat

În stația de autobuz de pe strada Arieș parchează maşini, iar autobuzele sunt nevoite să oprească în stradă să ia călătorii cauzând      astfel ambuteiaje în trafic (Foto: GdS)
În stația de autobuz de pe strada Arieș parchează maşini, iar autobuzele sunt nevoite să oprească în stradă să ia călătorii cauzând astfel ambuteiaje în trafic (Foto: GdS)

Centrul municipiului Craiova a ajuns să fie sufocat de mașinile parcate la întâmplare de șoferi după ce, la sfârșitul lunii mai, Curtea Supremă a hotărât că ridicarea mașinilor nu se poate face în baza unor hotărâri de consiliu local. După decizia instanței, polițiștii au trecut la amendarea șoferilor care parchează neregulamentar, însă s-au lovit de altă problemă: procedura greoaie de sancționare a șoferilor care nu sunt găsiți la mașină. În aceste condiții, șoferii își lasă mașinile pe unde apucă, în stații de autobuz, pe trecerile de pietoni, pe trotuare sau chiar în stradă.

Să vedem de unde a început problema. Avocatul Poporului a formulat la Curtea Supremă un recurs în interesul legii prin care a cerut ca instanța să se pronunțe cu privire la legalitatea hotărârilor consiliilor locale care reglementează procedura privind ridicarea vehiculelor staţionate neregulamentar. În cazul municipiului Craiova este vorba de hotărârea Consiliului Local nr. 333/2010, care spune că sunt ridicate şi transportate într-un loc special amenajat vehiculele care blochează circulaţia, împiedică vizibilitatea în intersecţii sau vizibilitatea semnelor de circulaţie, precum şi cele care împiedică desfăşurarea lucrărilor de întreţinere­ a drumurilor şi deszăpezirea.
La sfârșitul lunii mai, Curtea Supremă a admis acțiunea Avocatului Poporului și a decis că ridicarea autovehiculelor staționate neregulamentar nu poate fi făcută în baza unor hotărâri ale consiliilor locale. Așa se face că Regia Autonomă de Transport Craiova a rămas fără cadrul legal prin care ridica mașinile din dispoziția agenților Poliției Locale.
Oamenii legii au rămas cu un sigur instrument pentru sancționarea șoferilor care parchează aiurea: amenda. Dar cum poți amenda un șofer pe care nu îl găsești la mașină? Mai greu, spun oamenii legii. Polițiștii locali s-au „adaptat“ la aceste probleme și ies în trafic pentru a le bate obrazul șoferilor indisciplinați, însă mai există o problemă. Sunt prea puțini polițiști locali cu atribuții privind circulația rutieră față de nevoile orașului. Șoferii craioveni știu acest lucru și au ajuns să își lase mașinile pe unde apucă, încurcând circulația.

Probleme cu amenzile

Sancționarea șoferilor care opresc sau staționează aiurea se face în baza Ordonanței nr.2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, dar și în baza Codului Rutier (OUG nr. 195/2002).
Spre deosebire de sancțiunile pentru lipsa rovinietei, care se dau proprietarului autovehiculului, în cazul opririlor și staționărilor neregulamentare sunt sancționați șoferii. De exemplu, dacă un șofer își lasă mașina într-o stație de autobuz câteva ore, sancționarea acestuia este destul de greoaie. În primul rând, oamenii legii pot aștepta lângă mașină până se întoarce șoferul. Dar nu există agenți pentru fiecare șofer care parchează neregulamentar și pleacă.
A doua cale ar fi ca polițiștii să-i solicite în scris proprietarului mașinii să comunice cine a condus autovehiculul cu pricina în ziua și la ora la care a fost găsit oprit neregulamentar. Dacă proprietarul mașinii nu comunică datele cerute, acesta poate fi sancționat cu o amendă între 9 și 20 de puncte amendă (945 – 2.100 de lei).
Există însă situații în care proprietarul le transmite oamenilor legii că mașina sa a fost condusă în data respectivă de un amic din Canada, de exemplu. Se poate întâmpla ca proprietarul mașinii să-și fi schimbat domiciliul între timp, să fi vândut mașina sau să fi decedat, așa că se complică și mai mult procedura de identificare a șoferului.
În situația fericită în care proprietarul mașinii comunică totuși polițiștilor identitatea persoanei care a condus mașina, oamenii legii întocmesc un proces-verbal prin care sancționează șoferul și îl trimit prin Poștă, cu aviz de primire. Dacă nu ajunge la șofer prin poștă, amenda se afișează la domiciliul contravenientului, după care este trimisă la Taxe și Impozite pentru a fi pusă în executare. Procesul-verbal trebuie să ajungă la șoferul care a încălcat Codul Rutier în termen de 60 de zile de la data întocmirii. După depășirea acestui termen, sancțiunea se prescrie. Până în ianuarie, anul acesta, termenul era de 30 de zile, insuficient pentru parcurgerea procedurilor, spun oamenii legii.
Pentru a scăpa de aceste bătăi de cap, oamenii legii au renunțat la sancționarea șoferilor în lipsă.

Polițiști locali în trafic

Potrivit reprezentanților Poliției Locale Craiova, de la începutul anului și până în prezent au fost date șoferilor 3.913 sancțiuni și aplicate 8.029 de puncte de penalizare. Dintre aceste amenzi, 3.522 au fost date pentru opriri neregulamentare, iar 391 pentru staționări regulamentare. În plus, agenții Poliției Locale au dat și 790 de avertismente pentru opriri și staționări neregulamentare. Valoarea totală a amenzilor este de 725.562 de lei. Polițiștii spun că, în ultima perioadă, agenții cu atribuții privind circulația rutieră se concentrează mai mult pe traficul din centrul municipilui. „În ultima perioadă, de când nu se mai poate dispune ridicarea autovehiculelor staționate neregulamentar, ne-am axat pe zona centrală a municipiului Craiova, unde traficul este mai aglomerat. Se acționează cu precădere în zona stațiilor de autobuz și a trecerilor pentru pietoni pentru prevenirea opririlor și staționărilor neregulamentare“, a precizat, pentru GdS, Octavian Mateescu, directorul Poliției Locale Craiova.
Potrivit Legii nr. 155/2010, Poliția Locală are printre atribuții și aplicarea sancțiunilor pentru încălcarea normelor legale privind oprirea, staționarea, parcarea autovehiculelor și accesul interzis. Și polițiștii Biroului Rutier Craiova au aceste atribuții, însă după intrarea în vigoare a Legii nr. 155/2010, se ocupă mai mult de prevenirea accidentelor de circulație. Până la decizia Curții Supreme, polițiștii locali aveau și dreptul de a dispune măsuri de ridicare a autovehiculelor staționate neregulamentar.
Agenții Poliției Locale ies în trafic atât singuri, cât și împreună cu agenții Biroului Rutier Craiova.

Sancțiunile

Regulamentul de aplicare a Codului Rutier prevede că oprirea este interzisă în zona indicatorului „Oprirea interzisă“, pe trecerile la nivel cu calea ferată, pe poduri și viaducte, în curbe și în alte locuri cu vizibilitate redusă, pe trecerile de pietoni ori la mai puțin de 25 de metri înainte și după acestea, în intersecții sau la o distanță mai mică de 25 de metri de colțul intersecției, în stațiile mijloacelor de transport public de persoane, pe pistele pentru bicicliști sau pe trotuar, dacă nu se asigură spațiu de cel puțin un metru pentru pietoni. Staționarea vehiculelor este interzisă în toate cazurile în care este interzisă și oprirea, dar și în dreptul căilor de acces care deservesc proprietăți alăturate drumurilor publice sau în pante și în rampe. Potrivit Codului Rutier, oprirea neregulamentară se sancționează cu două-trei puncte amendă (210-315 lei) și două puncte de penalizare, iar staționarea neregulamentară cu patru-cinci puncte amendă (420-525 de lei) și trei puncte de penalizare.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS