12 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljContinuă haosul mașinilor parcate neregulamentar

Continuă haosul mașinilor parcate neregulamentar

Ridicarea mașinilor parcate neregulamentar rămâne în continuare în aer. Înalta Curte a publicat în Monitorul Oficial de pe 15 iulie decizia prin care autoritățile locale, prin hotărâri aprobate de consiliile locale, nu pot ridica aceste mașini. Ele pot fi ridicate doar printr-un regulament aprobat de guvern, care există, dar nu conține soluții legislative exprese pentru aceste acțiuni și, astfel, nu se poate interveni în aceste cazuri. La Craiova, unde orașul a devenit sufocat de mașini parcate la nimereală, municipalitatea spune că nu s-a acționat în baza unei hotărâri de consiliu local și că vor exista consultări cu juriștii și cu Poliția Rutieră pentru a vedea ce se poate face mai departe.

Motivarea deciziei Înaltei Curți de Casație și Justiție (ÎCCJ) privind necompetența reglementării de către autoritățile locale a procedurii de ridicare a mașinilor parcate neregulamentar a fost, în cele din urmă, publicată miercuri, 15 iulie, în Monitorul Oficial.
Judecătorii ÎCCJ explică, în motivare, că această chestiune poate fi reglementată numai de guvern, printr-un regulament. În același timp, există un regulament aprobat prin hotărâre de guvern, însă aceasta nu are detalii concrete privind aplicarea măsurii de ridicare a mașinilor.

„Regulamentul nu prevedere soluții legislative exprese“

Practic, autoritățile se confruntă cu un vid legislativ. „Regulamentul aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.391/2006 nu cuprinde, în cap. VII «Sancțiuni contravenționale și măsuri tehnico-administrative», secțiunea a 2-a «Măsuri tehnico-administrative» (art. 189-203), soluții legislative exprese, de reglementare a procedurii de ridicare a vehiculelor staționate/oprite neregulamenter pe partea carosabilă. O procedură unitară de aplicare a măsurii tehnico-administrative în discuție nu a fost reglementată prin hotărârea emisă de guvern în aplicarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 195/2002 nici după modificarea acestui act normativ prin Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 69/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 443 din 29 iunie 2007. Rezultă din cele expuse că, la nivel de reglementare secundară, dată în competența guvernului prin art. 135 din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 195/2002, există un vid, așa cum de altfel observă și Avocatul Poporului prin sesizarea de recurs în interesul legii“, se arată în motivare.
Judecătorii mai explică faptul că autoritățile locale nu sunt abilitate de către legiuitor să reglementeze o astfel de procedură de ridicare a mașinilor și că, astfel, toate hotărârile de consiliu local aprobate la nivel național privind ridicarea vehiculelor staționate/oprite neregulamentar pe partea carosabilă sunt lovite de nulitate. Totuși, se notează în motivare, autoritatea locală publică poate ridica autovehicule doar în câteva cazuri.
„În ceea ce privește ridicarea și depozitarea în spații special amenajate a autovehiculelor, remorcilor, caroseriilor și subansamblurilor acestora, atribuțiile autorităților administrației publice locale vizează (…) doar luarea acestor măsuri asupra unor astfel de bunuri devenite improprii din punct de vedere tehnic pentru a circula pe drumurile publice, abandonate sau părăsite pe domeniul public“, se arată în motivare.

Trafic „mai mult decât haotic și sufocat“

La Craiova, situația prezentată de GdS încă de acum câteva săptămâni trenează și chiar s-a agravat. În anumite momente ale zilei, când anumiți șoferi decid să parcheze neregulamentar, circulația autobuzelor, spre exemplu, devine imposibilă. Sunt și cazuri în care pe străzi sunt parcate și câte două, chiar trei rânduri de mașini. Acestea nu numai că îngreunează circulația pe drumurile respective, ci blochează și ceilalți șoferi ale căror mașini nu pot fi scoase din parcările respective.
„Sunt străzi pe care autobuzele nu mai au loc să circule din cauza mașinilor lăsate alandala pe stradă. Mă gândesc că sunt și momente extreme în care o ambulanță sau o mașină de pompieri are nevoie să treacă, și atunci nu mai există nici o scuză pentru oricine își lasă mașina oriunde și coboară să-și scoată niște bani de la bancomat. Nu sunt un tip care încurajează ridicările de mașini, consider că este un lucru care se face în ultimă instanță și extrem, dar de la apariția acestei hotărâri, cel puțin în Craiova și în alte municipii, traficul este mai mult decât haotic și sufocat. Mașini parcate pe oriunde, mașini dublate în parcare, uneori triplate“, a precizat administratorul public al Craiovei, Radu Preda.

Ridicările din Craiova, decise după consultări

Acesta a explicat că zilele acestea vor avea loc consultări între specialiștii din Primărie și Poliția Rutieră, asta pentru că, la Craiova, mașinile nu erau ridicate în baza unei hotărâri de consiliu local.
„Decizia Curții este destul de clară. Ridicările nu sunt nelegale, ci modul în care se efectuează ele nu este corect pentru că nu există un regulament adoptat de Guvernul României care să specifice cum anume se face această ridicare. La Craiova, lucrurile erau mai simple, la modul că ridicările nu se făceau în baza unei hotărâri de consiliu local, ci în baza regulamentului rutier și se puneau în aplicare de către Poliția Rutieră și Poliția Locală. Ceea ce urmează să se întâmple este să discutăm cu cei de la poliție, să vedem dacă dumnealor au în continuare dreptul să dea decizii de ridicare. Rămâne să vedem ce interpretare dau juriștii noștri, ce ne spune Poliția Rutieră“, a mai menționat Preda.
Singura soluție pentru temperarea șoferilor care parchează haotic rămâne doar amenda. Însă și aceasta poate fi dată numai dacă șoferul este găsit în mașină. „Șoferii pot fi amendați, dar în condițiile în care îi găsești în mașină. Dacă găsești doar autovehiculul parcat așa, nu există prevederi în legea română, așa cum se întâmplă în țările la care ne raportăm din Uniunea Europeană, ca poliția să facă o poză la mașină și să primești amenda acasă. (…) Nu avem ce să facem. Ca autoritate, mi se pare că e destul de dramatic, pentru că sunt situații-limită în care trebuie să intervii“, a încheiat administratorul public.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS