29.6 C
Craiova
marți, 16 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljLobby pentru vânzarea produselor tradiționale în hypermarketuri

Lobby pentru vânzarea produselor tradiționale în hypermarketuri

Carnea la garniță și cârnații cu ambâț sunt câteva dintre produsele tradiționale atestate și produse de Aurel Simion la Vâlcea
Carnea la garniță și cârnații cu ambâț sunt câteva dintre produsele tradiționale atestate și produse de Aurel Simion la Vâlcea

Aflați în cele ce urmează ce lege li se pregătește producătorilor autohtoni, cum se protejează o marcă locală tradițională și de ce nu pot fi atestați încă micii românești, ca produs tradițional.
Asociațiile de producători de produse tradiționale au organizat mese rotunde în Alba-Iulia, Cluj, București, la Parlament și la Ministerul Agriculturii, pentru a face lobby pe lângă autorități ca să încurajeze producătorii autohtoni să își ateste produsele tradiționale și să le vândă în supermarketuri. O astfel de masă rotundă a avut loc și la Craiova, săptămâna trecută.
În prezent, majoritatea produselor care se comercializează în supermarketuri provin din import sau sunt mărci proprii ale supermarketurilor, dar se produc în alte țări, de unde provin firmele-mamă ale acelor entități economice. Președintele Asociației Producătorilor Meșteșugari și Artizani Vâlcea, Aurel Simion, a precizat în cadrul emisiunii „Economia Sudului“ de la Alege TV că asociațiile de producători autohtoni fac lobby în parlament pentru a apărea o lege care să oblige supermarketurile să asigure un spațiu pentru producătorii de produse tradiționale, unde aceștia să își poată comercializa produsele tradiționale. Simion a spus că bătălia se duce pe mai multe planuri și că, în același timp, și supermarketurile fac lobby pe lângă parlamentarii români pentru ca un astfel de act normativ să nu apară. „Momentan, produsul tradițional constituie o nișă a pieței și ar trebui să avem mai multă informare, mai mult marketing“, a spus Aurel Simion, care este și producător de produse tradiționale.
Aflat la Craiova zilele trecute, directorul general din cadrul Ministerului Agriculturii, Viorel Morărescu, a precizat că astfel de discuții, despre un posibil act normativ care să oblige supermarketurile să aloce un spațiu adecvat producătorilor de produse tradiționale atestate, au avut loc și în cadrul Comisiei de agricultură din Senat.
Unele supermarketuri și-au amenajat deja mici spații dedicate produselor tradiționale românești, deși vânzările sunt destul de mici. Producătorul din Vâlcea a explicat că din punct de vedere al aspectului, un produs tradițional este mai închis la culoare și nu arată la fel de bine ca un produs comercial, cu tot felul de coloranți în el, dar care ia ochiul cumpărătorului. De asemenea, produsele tradiționale sunt mai scumpe decât cele comerciale.
„Este și normal să fie mai scumpe. Din 46 de kilograme de fleică de porc scoți maximum șapte kilograme de jumări dacă ții la calitate, atunci da, produsul este mai scump. Șoriciul este mai scump, probabil, și decât carnea“, a spus producătorul din Vâlcea, Aurel Simion.

Producătorii, îndemnați să își ateste produsele tradiționale

Reprezentantul Ministerului Agriculturii a menționat că producătorii pot obține atestate pentru produsele lor tradiționale în baza Ordinului nr. 724/2013 și că, până la ora actuală, la nivelul întregii țări au fost atestate circa 430 de produse tradiționale.
Din păcate, atât reprezentantul Ministerului Agriculturii, cât și producătorul de produse din carne susțin că nu sunt foarte mulți producători din Oltenia care și-au oficializat produsele lor tradiționale. Tot în cadrul emisiunii „Economia Sudului“, președintele asociației vâlcene a producătorilor îi îndeamnă pe oltenii care fac produse tradiționale să și le atesteze, potrivit legii, pentru a le putea comercializa mai bine pe piață și pentru a le proteja.

Micii, produse tradiționale

Simion a atestat nouă produse proprii (cârnați, carne și mușchi) și intenționează să atesteze și drobul oltenesc de miel. El a mai spus că nu a reușit să atesteze micii tradiționali, din cauză că încă sunt discuții referitoare la faptul că se pune bicarbonatul de sodiu, iar pentru ca un produs să fie tradițional nu trebuie să aibă nici un aditiv adăugat.
„Eu cred că și micii pot fi atestați, pentru că bicarbonat folosea și bunicul meu acum 70 de ani“, a spus producătorul de produse tradiționale, la „Economia Sudului“.
El consideră că închiderea supermarketurilor în weekend ar fi o prostie, pentru că autoritățile locale nu au logistica necesară pentru a organiza acele târguri tradiționale unde să se vândă produse autohtone, produse pe diverși producători locali. Emisiunea integrală poate fi urmărită pe internet, fie pe site-ul televiziunii, www.alege.tv, fie pe cel al Gazetei de Sud, www.gds.ro.

Îndemn să se înregistreze mărcile la OSIM

Aurel Simion îi îndeamnă pe producătorii autohtoni care fac produse tradiționale ca după ce acestea sunt atestate de către Ministerul Agriculturii, în baza Ordinului nr. 724/2013, mărcile respective să fie înregistrate și la Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci (OSIM), pentru a-și proteja cu adevărat marca, pentru a nu mai fi folosită și de alți producători. „Îi sfătuiesc pe producători să își înregistreze mărcile și la OSIM, pentru că este un vid legislativ la noi privind creația, privind protecția mărcii și a inovației. Deși s-a înregistrat chiar la nivel european acel magiun de Topoloveni, practic, toată lumea face acum magiun de Topoloveni, ceea ce nu mi se pare normal. Produsul trebuie înregistrat la OSIM. Eu am brandul meu înregistrat la OSIM, „Bucate românești“ se numește. Am reușit să înregistrez și cele nouă produse ca denumire și sfătuiesc pe toată lumea ca, dacă tot muncesc, atunci să își protejeze munca, înregistrând produsul ca denumire și la OSIM“, a explicat Aurel Simion, producător de produse tradiționale din Vâlcea.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS