12 C
Craiova
miercuri, 24 aprilie, 2024
Știri de ultima orăAutostrada Olteniei Inițiativa GdS și Alege TV dă rezultate: Uniți pentru Autostrada Olteniei!

Inițiativa GdS și Alege TV dă rezultate: Uniți pentru Autostrada Olteniei!

Decizie fără precedent: parlamentari de la PNL, PSD și PSRO au căzut de acord asupra conținutului unei scrisori comune către Bruxelles, prin care cer Comisiei Europene să introducă pe lista priorităților pentru perioada 2014 – 2020 o autostradă Craiova – Lugoj. Dezbaterea „Drumuri pentru Oltenia“, care a adus la aceeași masă politicieni și reprezentanți ai mediului de afaceri, poate fi urmărită integral în această seară, la Alege TV, de la ora 18.30.
Gazeta de Sud și Alege TV au organizat ieri, la Prefectura Dolj, dezbaterea „Drumuri pentru Oltenia“, la care au participat oameni politici și reprezentanți ai mediului de afaceri.
Oltenia nu se află pe lista priorităților în Master Planul General de Transport (MPGT) al României pentru perioada 2014 – 2020.
Craiova va fi racordată la două drumuri expres: „Valahia Expres“ București – Alexandria – Craiova (2029 – 2031) și „Danubius Expres“ Craiova – Drobeta Turnu Severin – Lugoj (2029 – 2032). Singura autostradă care va traversa regiunea va fi Craiova – Pitești (124 km), programată până în 2020, prin parteneriat public-privat (PPP). Autostrada Craiova – Pitești va fi cu taxă, realizată prin investiții private. Deși procedurile au fost demarate în 2013, ofertantul câștigător nu a fost selectat nici acum. Tot mai multe voci susțin că autostrada nu va fi realizată curând, din cauză că nu ar fi rentabilă din punct de vedere economic. Lipsită de drumuri care să o lege de Europa de Vest, Oltenia riscă să cadă din punct de vedere economic, avertiza recent europarlamentarul Marian Jean Marinescu. În acest context, jurnaliștii de la GdS și Alege TV au propus politicienilor și mediului de afaceri să facă front comun pentru prioritățile regiunii. Politicienii care au ales să se bată pentru Oltenia sunt: Marian Jean Marinescu – europarlamentar și copreședinte PNL Dolj, Constantin Dascălu – deputat PNL, Daniel Iane – deputat PNL, Mihai Fifor – senator PSD, Florentin Gust – deputat PSRO, Petre Petrescu – deputat PSRO. Din partea mediului de afaceri, la dezbatere au participat Nicu Durău (ALRO Slatina), Tony Bold, Cristian Berceanu și Eugen Sârbu (Patronatul Român).

Propuneri concrete pentru următoarea perioadă

Depășind barierele politice, participanții au căzut de acord asupra conținutului unei scrisori comune care va fi transmisă la Bruxelles, prin care cer introducerea în lista de priorități a unei autostrăzi Craiova – Lugoj. „Beneficiile economice ale construirii acestei autostrăzi, care ar lega regiunea de Sud a UE de regiunea de Vest, cu tranzit prin România, sunt evidente și ar implica, pe lângă stimularea interesului investitorilor pentru această zonă, inclusiv o creștere a turismului, a locurilor de muncă și o majorare substanțială a exporturilor, apropiind astfel această zonă de media europeană, așa cum prevăd politicile elaborate în această direcție de către Uniunea Europeană, incluzându-se aici politicile de coeziune și de transport. (…) Considerăm că lista de priorități pentru transportul rutier privind construcția de autostrăzi pentru 2014-2020 finanțate din fonduri europene trebuie să cuprindă pe primele locuri legăturile Pitești – Sibiu, Craiova – Lugoj și Iași – Târgu Mureș, pentru a garanta dezvoltarea echilibrată a tuturor zonelor României, în conformitate cu politicile europene elaborate în această direcție“, se spune în această scrisoare.
Politicienii prezenți la dezbatere au venit cu câteva propuneri concrete. Spre exemplu, senatorul PSD Mihai Fifor s-a angajat să discute problema în Comisia pentru transporturi și energie a Senatului României, al cărei șef este. Și deputatul PSRO Petre Petrescu a anunțat că va face același lucru la Comisia pentru transporturi și infrastructură din Camera Deputaților, în care este membru. Deputatul PSRO Florentin Gust are deja o listă cu peste 20 de oameni cu funcții în politică și administrația din Oltenia care susțin construirea unei autostrăzi. Eurodeputatul PNL Marian Jean Marinescu s-a angajat să trimită scrisoarea comună către membrii Comisiei Europene (CE) și să facă lobby la Bruxelles pentru cauza Olteniei. Reprezentanții mediului de afaceri au făcut observații pertinente pe acest subiect, anunțând că susțin în totalitate acest proiect.
În plus, participanții la dezbatere au stabilit un plan de măsuri punctuale pentru următoarea perioadă. Dezbaterea „Drumuri pentru Oltenia“ a fost înregistrată integral și va fi difuzată în această seară la postul Alege TV, în două părți, între orele 18.30 – 19.30 (I) și 20.00 – 21.00 (II).

Textul integral al scrisorii comune care va ajunge la Bruxelles, pe masa Comisiei Europene:

„Am apreciat faptul că bugetul Uniunii Europene pentru perioada 2014 – 2020 a fost elaborat având în vedere în principal nevoia de creștere economică și crearea de locuri de muncă. Toate politicile europene au fost elaborate în această direcție, inclusiv politica de coeziune și politica de transport. În domeniul transportului rutier au fost create două rețele: centrală și globală. Politica de coeziune finanțează cu prioritate rețeaua centrală, astfel încât să determine dezvoltarea echilibrată a regiunilor celor mai îndepărtate de media europeană.

Aceste principii trebuie să se aplice și României, iar banii alocați prin politica de coeziune trebuie cheltuiți cu prioritate în această direcție. Cum cele mai sărace regiuni ale României sunt Nord-Est (nordul Moldovei) și Sud – Vest Oltenia, acestea au fost incluse în rețeaua centrală de trasee de autostrăzi ce fac legătura între aceste regiuni și vestul Europei, tocmai pentru a determina dezvoltarea economică susținută și echilibrată a acestor zone.

Luând în considerare politicile europene care urmăresc dezvoltarea cu prioritate a zonelor mai sărace, este absolut rațional ca Master Planul General de Transporturi (MPGT) al României să includă, alături de autostrada Pitești – Sibiu (ca prima pe lista de priorități), și proiecte pentru conectarea celor două regiuni ale României la Europa de Vest.

Constatăm cu surprindere că, în forma actuală a MPGT, România nu respectă aceste principii și legăturile menționate mai sus sunt propuse pentru realizare ulterior MFF 2014 – 2020, în 2026 pentru Nord-Est și în 2032 pentru Sud-Vest. Mai mult, se propune realizarea unor drumuri expres și nu a unor autostrăzi.

Considerăm că ambele regiuni nu pot rămâne izolate cel puțin încă zece ani, în pericol de subdezvoltare accentuată, pe baza unor argumente care nu au nici o legătură cu criterii economice sau sociale.

Având în vedere politica europeană de coeziune, prin care se urmărește dezvoltarea echilibrată a regiunilor, este absolut ilogic ca două dintre cele mai sărace regiuni ale României și implicit ale Uniunii Europene, și anume Nord – Est și Sud-Vest Oltenia, să nu fie conectate direct la Europa prin rețeaua centrală, utilizând în schimb fonduri europene pentru a realiza legături pe rețeaua globală. Din cele 12 proiecte incluse pe lista de finanțări 2014 – 2020, doar cinci aparțin rețelei centrale, celelalte șapte aparținând rețelei globale.
Nu este singurul exemplu care demonstrează că MPGT a fost elaborat doar pe baza deciziei politice, ignorându-se recomandările Comisiei Europene în privința îmbunătățirii metodologiei de elaborare a Master Planului, prin includerea unor criterii de selecție ce vizează performanța economică și apartenența la rețeaua TEN – T Core.
Din păcate, în ultimul proiect al Master Planului General de Transporturi al României nu este prevăzută nici o autostradă care să facă legătura între Oltenia și Europa de Vest până în 2030. Dacă Master Planul va fi aprobat în această variantă, ocolind zona de Sud-Vest a României, Oltenia va rămâne izolată pentru o perioadă nedeterminată de timp, ceea ce va garanta un singur lucru: sărăcirea în continuare a acestei regiuni. După această perioadă de izolare, care se va întinde cel mai probabil pe zeci de ani, nu se mai poate recupera nimic din punct de vedere al dezvoltării economice. Atâta timp cât regiunea Sud-Vest Oltenia nu va avea o autostradă care să facă legătura directă cu Europa, nu ne vom putea gândi sub nici o formă la dezvoltare economică consistentă și susținută pentru această zonă, așa cum se așteaptă prin implementarea politicilor de coeziune și transport elaborate la nivelul Uniunii Europene.

Este o decizie cu atât mai curioasă cu cât propunerea MPGT din Bulgaria cuprinde autostrada Sofia – Vidin. Armonizarea PGT de transport și completarea cu prioritate a coridoarelor din rețeaua centrală sunt cerințe ale regulamentului TEN – T și considerăm că trebuie să constituie criterii principale de aprobare a finanțărilor din fonduri europene pentru perioada 2014-2020.

Beneficiile economice ale construcției acestei autostrăzi, care ar lega regiunea de Sud a Uniunii Europene de regiunea de Vest, cu tranzitul prin România, sunt evidente și ar implica, pe lângă stimularea interesului investitorilor pentru această zonă, inclusiv o creștere a turismului, a locurilor de muncă și o majorare substanțială a exporturilor, apropiind astfel această zonă de media europeană, așa cum prevăd politicile elaborate în această direcție de către Uniunea Europeană, incluzându-se aici politicile de coeziune și de transport.
Din aceste motive, precizate succint mai sus, considerăm că lista de priorități pentru transportul rutier, privind construcția de autostrăzi pentru 2014-2020 finanțate din fonduri europene, trebuie să cuprindă pe primele locuri legăturile Pitești – Sibiu, Craiova – Lugoj și Iași – Târgu Mureș, pentru a garanta dezvoltarea echilibrată a tuturor zonelor României, în conformitate cu politicile europene elaborate în această direcție.“

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS