10.3 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljAutostrada speranţei

Autostrada speranţei

harta buna

Contractul pentru proiectarea, construirea, finanțarea și întreținerea autostrăzii Craiova-Pitești este departe de a fi atribuit. În timp ce premierul Victor Ponta anunța la Craiova pe 7 aprilie că speră că în maximum o lună va fi semnat contractul de execuție, Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale a precizat într-un răspuns trimis la solicitarea GdS că în prezent dialoghează cu toate cele cinci asocieri de firme care s-au înscris la licitație. Craiova – Pitești este singura autostradă sau drum expres din Oltenia din Master Planul General de Transport prevăzută să fie construită până în 2020. Restul sunt programate după 2030.

În maximum o lună, sper să avem acordul final al Comisiei Europene pentru Masterplanul de Transport și asta înseamnă că putem să anunțăm câștigătorul și la Pitești – Craiova (autostrada – n.r.), și la toate celelalte proiecte din regiune.  A trebuit să întârziem procedura până se aprobă Master Planul. Acum vom primi ultimele observații. Avem mai multe companii care au participat, au fost evaluate, dar trebuie să fie în cadrul Master Planului, spunea premierul Victor Ponta pe 7 aprilie, la Craiova, unde venise pentru inaugurarea cartierului chinezesc de locuințe. Termenul de 7 mai a trecut de mult, acordul final al Comisiei Europene pe Master Plan nu a venit, dar, chiar dacă s-ar fi întâmplat acest lucru, tot nu am fi aflat câștigătorul licitației pentru atribuirea contractului pentru proiectarea, construirea, finanțarea și întreținerea autostrăzii Craiova-Pitești. Și asta dintr-un motiv foarte simplu. Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR), structura din cadrul Ministerului Transportului care a organizat licitația, abia a ajuns în faza de dialog competitiv cu firmele participante. Este vorba despre cinci asocieri de firme, toate calificate în această etapă după ce au trecut testul preselecției.
„În prezent, se desfășoară etapa de dialog în cadrul procedurii de dialog competitiv pentru atribuirea «Contractului de concesiune de lucrări publice privind proiectarea, construirea, finanțarea, operarea și întreținerea Drumului Expres/Autostrada Craiova – Piteşti*, km 0+000 – km 121+185» (*Opțiunea pentru varianta de drum expres sau varianta de autostradă va fi luată în urma etapei de dialog competitiv cu candidații preselectați)“, se arată în răspunsul trimis GdS de CNADNR la întrebarea „În ce stadiu este licitația pentru atribuirea contractului?“. Potrivit companiei, toate cele cinci asocieri de firme care au depus oferte după publicarea anunțului de participare la licitație au trecut de etapa preselecției. Este vorba despre Asocierea Obrascon Huarte Lain SA (Spania) şi Ohl Zs SA (Spania), Asocierea China Communications Construction Company ltd, Dogus Insaat Ve Ticaret SA (Turcia) şi Egis Projects (Franţa), Asocierea SC Spedition Umb SRL (România), SC Tehnostrade SRL (România) şi SC Vectra Service SRL (România), Asocierea Strabag Ag (Austria), Strabag Se (Austria), Vinci SA (Franţa), Vinci Construction Grands Projets (Franţa), Vinci Construction Terrassament (Franţa), Aktor Concessions SA (Grecia) şi Aktor SA (Grecia) și Asocierea Impregilo spa (Italia) şi Salini spa (Italia). CNADNR nu a oferit detalii despre felul în care decurge etapa de dialog și nici despre modul în care afectează licitația faptul că în Master Planul de Transport guvernul a decis să contruiască autostradă între Craiova și Pitești, iar în caietul de sarcini al licitației se precizează că o decizie dacă va fi autostradă sau drum expres se va lua în urma etapei de dialog competitiv.

Ponta rămâne cu speranța

CNADNR a evitat să dea un răspuns și la întrebarea „Când estimează CNADNR că se va semna acest contract?“ în contextul declarației lui Victor Ponta din 7 aprilie. „Vor fi îndeplinite procedurile de publicitate (informare/comunicare), în conformitate cu prevederile OUG nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziție publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice și a contractelor de concesiune de servicii, cu modificările și completările ulterioare“, a precizat CNADNR. Compania a explicat că diferențele dintre costurile estimate prevăzute în caietul de sarcini al licitației (două miliarde de euro) și în Master Planul de Transport (1,1 miliarde de euro) se datorează faptului că la licitație costul include operarea și întreținerea autostrăzii. „Valoarea estimată a Contractului de concesiune în cadrul procedurii de atribuire a Contractului de concesiune a Drumului Expres/Autostrada Craiova-Pitești, a fost calculată în conformitate cu Regulile de estimare prevăzute în Capitolul II, Secțiunea a 2-a din OUG nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziție publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice și a contractelor de concesiune de servicii, cu modificările și completările ulterioare; au fost luate în considerare sumele necesare pentru realizarea lucrărilor de proiectare și construire, cât și pentru costurile de operare și întreținere a autostrăzii pe o perioadă de 30 de ani (patru ani proiectare și construire + 26 de ani pentru operare și întreținere“, a precizat CNADNR.

Ar trebui finalizată în 2020

Pe lista cu proiectele de autostrăzi prioritare din Master Planul de Transport al României, autostrada Craiova – Pitești este pe locul al optulea. Conform Master Planului, autostrada are o lungime de 124,2 kilometri, aşa și nu 121,8 kilometri cum figurează în caietul de sarcini al licitației CNADNR, un cost de execuție estimat total de 899 de milioane de euro fără TVA și unul estimat pe kilometru construit de 7,24 milioane de euro. Modul de finanțare este Parteneriatul Public Privat sau alte surse de finanțare, adică asocierea de firme câștigătoare construiește drumul din banii proprii, iar ulterior recuperează investiția și face profit prin exploatare timp de 26 de ani, din taxa de autostradă. Dacă traficul nu permite recuperarea investiției din taxă, diferența până la suma minimă prognozată de încasat va fi plătită de statul român. În Master Plan, construirea autostrăzii este prevăzută să înceapă în 2017 și să se finalizeze în 2020. Autostrada va porni din Centura de Nord a Craiovei, va urma Lunca Oltului, sudul Slatinei, Dânjov, Colonești și va face legătura cu A1 la Pitești. Copreședintele PNL Dolj, europarlamentarul Marian Jean Marinescu, a declarat în emisiunea „Audiență Generală“ de la Alege TV din 14 mai că autostrada Craiova – Pitești nu este un proiect realizabil. „Craiova – Pitești este un proiect nebancabil pentru că nu are traficul necesar să asigure creditul de care are nevoie firma respectivă ca să construiască această autostradă. Dacă se face autostrada și firma nu reușește să recupereze banii din taxe, atunci statul este obligat să completeze plata“, a spus Marinescu.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS