5.3 C
Craiova
vineri, 19 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljPrimăria Craiova taie finanțarea Water Park-ului

Primăria Craiova taie finanțarea Water Park-ului

Primăria Craiova a decis să oprească, deocamdată, plata pentru lucrările de la Water Park-ul de lângă Parcul Tineretului, proiect finanțat în proporție de 60% din fonduri nerambursabile europene și de la guvern. Municipalitatea a motivat că dorește să verifice dacă lucrările au fost realizate conform proiectului. Ca să se convingă de acest lucru, a lansat o licitație, aflată în desfășurare, pentru a angaja o firmă care să realizeze o expertiză tehnică. Decizia vine după ce Direcția Națională Anticorupție a demarat o anchetă la sfârșitul anului trecut pentru posibile decontări ale unor lucrări fictive. Pe șantierul de la Water Park lucrează câțiva muncitori, iar proiectul ar trebui finalizat în octombrie anul acesta. Pentru realizarea lui, primăria s-a împrumutat de la o bancă din Austria cu milioane de euro.

Finalizarea parcului acvatic din Lunca Jiului, proiect de 65 de milioane de lei fără TVA, stă sub semnul incertitudinii. Proiectul a intrat în atenția procurilor DNA, a fost abandonat temporar de Primăria Craiova, iar pe muncitorii care lucrează pe șantier aproape că îi numeri pe degetele de la o mână. Nici vremea nu a ținut cu firmele de construcții, după cum susțin cei implicați în proiect. Ploile au transformat șantierul într-o groapă cu nămol care face imposibilă folosirea utilajelor. Pe de altă parte, primăria a fost nevoită să scoată la licitație construirea unei stații de epurare a apelor uzate, deoarece ea lipsea din proiectul inițial. Licitația a fost anulată însă chiar de municipalitate din cauza unor abateri grave care ar fi făcut imposibilă semnarea contractului, deci va trebui reluată. La problemele de mai sus se adaugă și timpul pierdut cu alte două licitații organizate de municipalitatea craioveană: una pentru desemnarea unei firme care să expertizeze tehnic cea mai mare clădire din cadrul proiectului, și anume bazinul acoperit, iar cealaltă pentru introducerea unei linii electrice subterane de aproximativ 1.500 de metri pentru alimentarea cu energie electrică a parcului acvatic.
Contractul pentru execuția Water Park-ului a fost atribuit de primărie în februarie 2013 unei asocieri de firme formate din SC DELTA ACM 93 SRL (lider al asocierii) – SC POLYSTART IMPEX SRL – SC UTI GRUP SA. Suma din contract: 80,6 milioane de lei cu TVA inclus. Dacă firmele câștigătoare au fost desemnate de actuala administrație condusă de Lia Olguța Vasilescu, licitația a fost lansată pe mandatul lui Antonie Solomon, în luna februarie 2012. Din cele șase firme care au depus oferte, doar două au rămas în cursă, iar dintre ele câștigătoare a ieșit asocierea de mai sus. Potrivit datelor financiare, proiectul este finanţat prin Programul Operaţional Regional 2007-2013 – Axa prioritară 5 – Dezvoltarea durabilă şi promovarea turismului. Din suma totală de 80,6 milioane de lei cu TVA inclus, 41.192.584 de lei reprezintă cofinanţare de la bugetul local (bani pe care municipiul Craiova i-a împrumutat de la banca austriacă Hypo), 30.320.010 de lei sunt contribuţia Uniunii Europene, iar 14.553.604 de lei este valoarea eligibilă nerambursabilă din bugetul naţional. Conform anunțului de atribuire, din suma totală a contractului, maximum 1% putea fi subcontractată, lucru care s-a și întâmplat. Este vorba de 0,7% acordați SC GARDEN CENTER GRUP SRL pentru lucrări de arhitectură peisagistică a spațiilor verzi.

De la „e gata în 2014“ la „poate în 2015“

La câteva luni de la semnarea contractului, atât primăria, cât și firmele de construcții afișau un optimism debordant în privința termenului la care se va finaliza parcul acvatic. Craiovenii aflau la sfârșitul anului 2013 că Water Park-ul va fi gata în vara lui 2014. Într-o discuţie în faţa jurnaliştilor cu managerul de proiect Mihnea Geantă, Olguţa Vasilescu spunea următoarele în decembrie 2013: „Eu cred că puteţi să terminaţi înainte de luna iulie anul viitor“. „Cu siguranţă, o să terminăm“, i-a răspuns Mihnea Geantă, care a precizat: „În nouă luni am reuşit să ajungem undeva la 48% cu lucrările. În proporţie de 50% avem clădirea gata şi toate obiectivele cu probleme sunt rezolvate. Bazinul olimpic este gata, camerele de tratare sunt gata, la lazy river mai avem pereţii exteriori, cam toate obiectivele sunt atacate, toată partea de infrastructură este terminată. Echipamentele sunt comandate toate, suntem pregătiţi, cum ne lasă vremea le punem pe poziţie (…) 150 de persoane lucrează zilnic şi, pentru la anul (2014 – n.r.), preconizăm să creăm încă 100 de locuri de muncă. Ne-am propus ca undeva la 250 de persoane să lucreze zilnic“, spunea Mihnea Geantă. La finalul dialogului s-a stabilit că luna august 2014 este bună pentru ca oamenii să se bucure de bazinele şi piscinele din Water Park.
Realitatea a stricat optimismul constructorilor. Aceștia supralicitaseră viteza cu care vor lucra. În anunţul de participare la licitaţie, primăria a trecut o durată a lucrărilor de execuţie de „32 de luni, începând de la data atribuirii contractului“, dar, potrivit managerului de proiect, Mihnea Geantă, termenul de 32 de luni a fost redus la 26 de luni la solicitarea consorţiului de firme care a considerat că este timp suficient pentru finalizarea lucrărilor. „Aceasta este o lucrare de 20, maximum 26 de luni“, explica atunci Mihnea Geantă motivul pentru care firmele au plusat din proprie iniţiativă reducerea termenului-limită. Cele 26 de luni s-au transformat iar în 32 de luni, ceea ce înseamnă că parcul acvatic ar trebui să fie dat în folosință în toamna acestui an. Dacă nu apăreau lucruri neprevăzute. Iar ele au apărut.

Olguța Vasilescu: Dacă rezistă fundația, vedem dacă continuăm sau nu

Primul a fost descinderea, în noiembrie 2014, a procurorilor DNA care aveau bănuieli că ar fi fost introduse pentru decontare mai multe lucrări sau servicii fictive în valoare totală de 2,3 milioane de lei. Ancheta este în desfășurare, iar DNA nu a mai oferit informații suplimentare despre măsurile luate. Venirea iernii a înghețat definitiv lucrările pe șantier, pentru ca acum Primăria Craiova să ia decizia de a nu mai plăti partea ei de cofinanțare a proiectului până nu se convinge că bazinele acoperite stau în picioare din punct de vedere tehnic, după cum a explicat pentru GdS primarul Craiovei, Lia Olguța Vasilescu. „Nu s-a mai lucrat la Water Park pentru că este o anchetă în curs de la DNA. Nu este orientată împotriva primăriei, ci împotriva celor care lucrează acolo. Ideea este că DNA a comandat deja o expertiză financiară, iar primăria a licitat o expertiză tehnică. Când vom vedea dacă rezistă fundația pentru tot ceea ce presupune restul de lucrare, acoperiș și așa mai departe, atunci vom lua decizia dacă se continuă sau nu lucrarea. Până atunci, nu putem să ne asumăm asemenea risc, pentru că ar însemna să investim bani în ceva despre care nu avem toate datele necesare că proiectul este bun și rezistent. Din câte am înțeles, și la al doilea obiectiv sunt probleme, s-a extins ancheta și atunci am preferat să oprim, deocamdată, investiția“, a explicat primarul. Licitația despre care vorbește Olguța Vasilescu are o valoare de 24.193 de lei și are ca obiect expertizarea Obiectivul 3, cel despre care se știa de la bun început că este în atenția procurorilor. Este vorba despre clădirea bazinelor acoperite și a jocurilor de apă. Primăria Craiova ar fi avut posibilitatea legală de a realiza această expertiză cu propriii angajați, dar primarul a explicat că în primărie nu există nici un expert care să poată să realizeze o astfel de expertiză.
Managerul de proiect, Mihnea Geantă, s-a declarat surprins de decizia primăriei. „Dacă primăria a decis să nu mai finanțeze proiectul până nu se efectuează acea expertiză, este problema și decizia lor. Gradul de realizare a lucrărilor este acum de aproximativ 80%. În ciuda tuturor problemelor, lucrările au continuat și s-au decontat cheltuielile efectuate pentru lucrări. Vremea ne-a pus mari probleme, deoarece atunci când plouă activitatea este aproape blocată pe șantier. Noi am primit aviz de la Inspectoratul de Stat în Construcții pentru fiecare fază determinantă a lucrărilor, ceea ce înseamnă că s-au respectat și cantitățile, și calitatea“, a spus Geantă. GdS a încercat să obțină un punct de vedere și de la Inspectoratul de Stat în Construcții, iar când îl vom primi îl vom face public.

ADR Oltenia: Primăria poate opri finanțarea

Într-un răspuns trimis GdS, Agenția de Dezvoltare Regională Sud-Vest Oltenia spune că aproximativ 75% din banii de la UE și de la guvern au fost trimiși spre aprobare organismelor de la București. „Până în acest moment, Organismul Intermediar din cadrul ADR SV Oltenia a avizat și transmis Autorității de Management pentru Programul Operațional Regional (AM POR) cereri de rambursare însumând 32.893.031 de lei reprezentând finanțare nerambursabilă acordată conform contractului. Ultima cerere de rambursare a fost transmisă la ADR SV Oltenia în data de 28.10.2014, fiind avizată și transmisă la AM POR în vederea verificării sau autorizării, în data de 18.11.2014“, se arată în răspunsul ADR SV Oltenia.
Reprezentanții instituți­ei au dat de înțeles că beneficiarul lucrării, municipalitatea, poate opri finanțarea dacă dorește acest lucru. „Reprezentanții legali ai beneficiarilor de proiecte trebuie să se asigure că lucrările solicitate la rambursare/plată au fost executate în conformitate cu prevederile caietului de sarcini, oferta tehnică și financiară etc. În acest sens, măsurile dispuse în vederea confirmării lucrărilor executate sunt decise de beneficiarul finanțării. (…) Pe durata implementării proiectelor pot fi efectuate măsurători, determinări și/sau expertize tehnice, la solicitarea beneficiarului, a autorității de management sau a altor instituții cu rol de auditare și/sau control“, au transmis reprezentanții ADR SV Oltenia. Totodată, aceștia au precizat că finanțarea, asigurată în baza unui contract de finanțare semnat cu Ministerul Dezvoltării în calitate de Autoritate de Management și ADR SV Oltenia în calitate de organism intermediar, „va fi acordată în condițiile respectării clauzelor contractuale și a legislației în vigoare“.

Ce conține parcul acvatic

Clădire pentru bazine acoperite şi jocuri de apă în suprafaţă desfăşurată de 6019,40 mp, din care:
– Bazin înot adulţi – 202,5 mp
– Bazine pentru tobogane – 156 mp + 51,5 mp
– Lazy river – 102,3 mp
– Bazin cu elemente de joacă – 41,10 mp

Bazine cu apă în suprafaţă totală de 5.131,30 mp, din care:
– 1250 mp piscină bazin 50×25
– 241,20 mp suprafață relax pool cu entertaining pool
– 1256 mp suprafață bazin cu valuri
– 201 mp suprafață bazin pentru copii – piscină tematică
– 460 mp suprafață bazin cu apă pentru copii și mobilier pentru joacă (water playground)
– bazin de 415,30 mp – 1 turn cu 2 tobogane
– bazin de 460 mp – 1 turn cu 5 tobogane
– 2306,00 mp suprafaţa totală amenajată pentru terenurile de sport, din care 30x40x1 teren de fotbal pe plajă
– 22x11x3 terenuri de tenis cu piciorul; 19x20x1 teren de volei pe plajă

20 de milioane de euro pentru Water Park și Centrul Multifuncțional

Cele 41.192.584 de lei cât, reprezintă contribuția Primăriei Craiova la realizarea Waterpark, provin dintr-un împrumut bancar de 20 de milioane de euro,  de la HYPO NOE GRUPPE BANK AG, contractat de fosta administrație. Împrumutul are o scadență de 20 de ani, iar din acești bani a fost cofinanțată și construirea Centrului Multifuncțional Craiova.

Licitația pentru stația de tratare, anulată

Primăria Craiova scosese la licitație, la mijlocul lunii ianuarie 2015, execuția pentru o stație de tratare a apelor reziduale la Water Park, care nu fusese prinsă de la început în proiect. Valoarea contractului era estimată la 884.000 de lei fără TVA, însă licitația a fost anulată conform art. 209, alin. (1), lit. c), și alin. (4), lit. b), din OUG nr. 34/2006 care se referă la „Abateri grave de la prevederile legislative“ care afectează procedura de atribuire sau este imposibilă încheierea contractului“. De asemenea, licitația se anulează și dacă „pe parcursul analizei, evaluării şi/sau finalizării procedurii de atribuire se constată erori sau omisiuni, iar autoritatea contractantă se află în imposibilitatea de a adopta măsuri corective fără ca acestea să conducă la încălcarea principiilor prevăzute la art. 2, alin. (2), lit. a) – f)“, adică nediscriminarea, tratamentul egal, recunoaşterea reciprocă, transparenţa, proporționalitatea și eficiența utilizării fondurilor. La această licitație se înscriseseră doi ofertanți, SC COMIS SRL (Craiova) și asocierea SC CARGO TRANS INTERNATIONAL SRL (Craiova) – SC AMPER SRL (Șimnicu de Sus, Dolj). Potrivit unuia dintre participanții la licitație, procedura a fost anulată din cauza lipsei din proiect a unor elemente tehnice ale stației de epurare. 

 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS