8 C
Craiova
vineri, 19 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljRepararea BMW-ului X6, scandal cu repetiție

Repararea BMW-ului X6, scandal cu repetiție

În urmă cu câteva zile, reprezentanții proprietarului bolidului avariat au organizat un protest în fața sediului asigurătorului, pentru că acesta ar fi tergiversat aproximativ două luni plata daunelor pentru mașina avariată (FOTO: GdS)
În urmă cu câteva zile, reprezentanții proprietarului bolidului avariat au organizat un protest în fața sediului asigurătorului, pentru că acesta ar fi tergiversat aproximativ două luni plata daunelor pentru mașina avariată (FOTO: GdS)

Firma de asigurare Euroins și reprezentantul păgubitului, proprietarul unui BMW X6, încă se „duelează“ în declarații, iar mașina avariată este tot nereparată. La mai bine de două luni de la accident, păgubitul nu a primit banii pe asigurare pentru reparația bolidului. Aflați din GdS care sunt pașii care trebuie urmați de o persoană care deține o poliță RCA, este implicată într-un accident auto și vrea să obțină despăgubirea de la firma de asigurări care a încheiat polița.

Firma de asigurare Euroins România a transmis un răspuns oficial în cazul accidentului de pe 3 februarie 2015 din județul Olt în care a fost implicat un BMW X6 din Craiova condus de o tânără și un Mercedes GL din Mureș, condus de un preot – subiect relatat pe larg de GdS în ziarul din 6 aprilie 2015. Euroins era acuzată că la două luni de la producerea accidentului nu a transmis păgubitului valoarea maximă de despăgubire, care este o obligație legală a asigurătorului, în cazul daunelor majore – adică de peste 75% – produse mașinii implicate în accident. În principiu, păgubitul cerea o despăgubire de circa 150.000 de lei (ulterior scăzând la circa 128.000 de lei), iar firma de asigurări, abia după două luni de la producerea accidentului, a trimis o valoare de despăgubire, dar cu o sumă sub cea cerută de service-ul care efectua reparația. „Pe 16 martie, reprezentantul RM Motors (service-ul din Craiova care se ocupă de repararea mașinii avariate – n.r.) a trimis un e-mail informativ cu devizul considerat final şi cu suma de 153.850 de lei, reprezentând valoarea estimată a reparaţiilor, cu tot cu piese. În mod surprinzător, solicitarea a venit de la reparator, nu de la clientul Euroins. La acest mesaj informal şi neoficial, Euroins a comunicat oficial pe 1 aprilie 2015 persoanei păgubite – respectiv (…) proprietarului maşinii – valoarea despăgubirii, calculată la suma de 99.367 de lei, potrivit Normei nr. 14/2011 emisă de ASF, care prevede modalitatea de calcul a valorii autovehiculelor la data producerii accidentului“, au precizat reprezentanții Euroins în răspunsul transmis către GdS. Ei au mai precizat: „În baza Normei nr. 14/2011 ASF, valoarea reală a autovehiculului la data accidentului era de 99.367 de lei. Drept urmare, Euroins nu poate să acorde legal nici un leu în plus faţă de valoarea anterior menţionată şi bazată pe normele ASF. În plus, în notificarea oficială din 1 aprilie 2015, Euroins a comunicat explicit persoanei păgubite variantele de soluţionare a cazului şi a solicitat în scris completarea şi semnarea unei cereri de despăgubire, în care să se precizeze banca şi contul bancar în care să se efectueze plata despăgubirii“.

Păgubitul ripostează

Persoana împuternicită de tânăra păgubită să o reprezinte în relația cu asigurătorul, George Rusescu, a precizat că „înștiințarea oficială din partea Euroins a venit prin curierat cu confirmare de primire pe 6.04.2015, emisă pe 1.04.2015“. El a mai precizat că păgubita nu putea depune cerere de despăgubire, din moment ce firma de asigurări nu a transmis valoarea maximă de despăgubire pentru autovehiculele cu daună majoră, potrivit legislației în vigoare. Rusescu arată că, potrivit Ordinului nr. 14 din 2011 al Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), se prevede la art. 50, punctul (14): „În cazul unei daune majore, asigurătorul RCA are obligația de a comunica în scris păgubitului, în termen de zece zile de la data avizării daunei, valoarea maximă a despăgubirii ce poate fi acordată, precum şi modul de calcul al acesteia“. De asemenea, la punctul 15 este precizat: „Se defineşte dauna majoră ca fiind dauna pentru care cuantumul despăgubirii stabilit de către asigurător pe baza sistemelor de specialitate pentru evaluarea daunelor auto depăşeşte 75% din valoarea vehiculului la data producerii accidentului“.

Urmează depunerea cererii de despăgubire la valoarea reală a reparației

Reprezentantul păgubitului, care este exact proprietarul service-ului în care se va repara mașina, George Rusescu, a declarat pentru GdS, că în cursul zilei de marți, 7 aprilie, a formulat cerere de despăgubire către Euroins, cu suma de 128.000 de lei.
Ordinul ASF nr. 14/2011 privind punerea în aplicare a normelor privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule reglementează modul în care se fac despăgubirile, pentru cei cu polițe RCA.
Firma de asigurare este obligată, potrivit articolului 26 din Ordinul nr. 14/2011, să plătească exact cât scrie păgubitul în cererea de despăgubire: „(1) Asigurătorul RCA are obligația de a despăgubi partea prejudiciată pentru prejudiciile suferite în urma accidentului produs prin intermediul vehiculului asigurat, potrivit pretențiilor formulate în cererea de despăgubire, dovedite prin orice mijloc de probă (…)“.

Petiții multe la ASF la adresa Euroins

Potrivit datelor de pe site-ul ASF, dintr-o statistică realizată de instituție pe anul 2014 privind „situația primelor zece societăți de asigurare pentru care s-au înregistrat cele mai multe petiții în anul 2014 comparativ cu 2013“ reiese că pe primul loc s-a aflat Euroins, cu 33% din totalul petițiilor înregistrate în 2014 la ASF, respectiv cu 4.269 de petiții. Au urmat reclamațiile la adresa Astra SA (24% din total) și Uniqa Asigurări (cu 7% din total). ASF a precizat că cele mai multe petiții se refereau la neplata sau plata parțială a daunelor de către asigurători (în 95% din cazuri), respectiv nerespectarea normelor RCA.

Pașii de urmat în caz de accident, dacă dețineți RCA

Pentru aceia care dețin poliță RCA, dar nu știu cum să procedeze în caz de accident, GdS a studiat legislația în vigoare și a discutat cu deținătorul unui service auto autorizat. Iată pașii care trebuie urmați în caz de producere a riscului asigurat. În primul rând, păgubitul anunță la call-center firma de asigurări despre producerea accidentului. Beneficiarul poliței RCA primește o programare de la firma de asigurări, care trebuie să vină să constate daunele. Pasul al doilea constă fie în încheierea constatului amiabil (dacă accidentul este ușor, iar cei doi șoferi implicați s-au înțeles amiabil, unul recunoscându-și vina și cedănd RCA-ul celuilalt), fie se cheamă poliția la fața locului. Deci ori pe baza constatului amiabil, ori pe baza autorizației de reparație de la poliție, păgubitul începe deschiderea dosarului de daună. Pasul al treilea ar fi ca firma de asigurări să facă evaluarea efectivă a daunelor.
Pasul al patrulea ar fi acela ca păgubitul să își ducă mașina avariată în orice service autorizat. Asigurătorul nu poate constrânge clientul să meargă într-un service anume, pentru reparații. De regulă, anumite firme de asigurări îndrumă clienții către anumite unități reparatoare „agreate“ de companiile de asigurări. Service-ul auto pe care îl alege păgubitul în accident va întocmi un deviz antecalcul (numit și deviz Audatex, de către unii), în cazul în care la mașina avariată sunt daune minore și se depune cererea de despăgubire la firma de asigurări, cerere prin care păgubitul solicită suma necesară reparării mașinii. Acesta ar fi al cincilea pas. În cazul în care autovehiculul are daune majore sau chiar daună totală, atunci ar fi de preferat să nu se transmită cererea de despăgubire, ci să se aștepte ca firma de asigurări să comunice service-ului valoarea maximă de despăgubire. Aceasta este o obligație legală a firmelor de asigurări și trebuie transmisă păgubitului, în caz de daună majoră, în zece zile de la constatarea daunelor, așa cum am precizat mai sus. Este de preferat să se aștepte de la asigurător valoarea maximă de despăgubire, ca să știți dacă vă încadrați cu reparațiile propuse de service în suma pe care firma de asigurări este dispusă să o achite.

Când trebuie plătite despăgubirile

Urmează ultimul pas: reparația mașinii. Ultimul document care se trimite asigurătorului este cererea de despăgubire. Asigurătorul este obligat să îi plătească păgubitului banii în termen de zece zile de la depunerea ultimului document. Lucrurile sunt mai simple atunci când mașina a fost ușor avariată, iar daunele nu sunt mari. Evaluarea acestor daune se face la fel ca și până acum, iar despăgubirea de la asigurător trebuie să acopere dauna.
În cazul mașinilor grav avariate, normele ASF sunt diferite, în funcție de anul în care a fost încheiată polița RCA. Dacă aveți o poliță RCA din 2014, atunci se merge pe vechile norme ale ASF, iar mașina vă este evaluată la un preț de catalog foarte apropiat sau chiar similar cu prețul autovehiculului nou. Deci valoarea maximă de despăgubire calculată de asigurător și transmisă service-ului ar trebui să acopere daunele produse și să aibă o valoare de înlocuire reală a pieselor. În cazul unei polițe RCA din 2015, atunci se aplică noile norme ASF, care spun că autovehiculul va fi evaluat la prețul de piață, adică la valoarea lui dacă ar fi vândut la second-hand. Noua normă ASF nr. 23/2014 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă (RCA) pentru prejudicii produse prin accidente prevede la art. 52, aliniatul (1): „Valoarea vehiculului la data producerii accidentului se stabileşte pe baza valorilor de piață ale unor vehicule de aceeași marcă, tip, model, caracteristici tehnice și dotări, an de fabricație, având un parcurs în kilometri şi o stare de întreţinere comparabile“. Legiuitorul a adoptat norma în favoarea asigurătorilor, care pot despăgubi sume mult mai mici decât valoarea efectivă de reparație (sau de înlocuire a pieselor), atunci când autovehiculul este grav avariat într-un accident.

ASF a interzis în 2013 Euroins să mai emită polițe RCA pentru o perioadă

Instituția cu rol în supravegherea pieței asigurărilor, ASF, a suspendat temporar activitatea Euroins de încheiere a polițelor RCA, în septembrie 2013, tocmai pentru modul defectuos de soluționare a dosarelor de daună. „Deciziile au fost luate în urma controlului inopinat desfăşurat la Euroins în lunile mai-iunie 2013. Controlul a vizat verificarea modului de instrumentare şi finalizare a dosarelor de daună şi a modului de respectare a prevederilor Ordinului nr. 11/2012 pentru punerea în aplicare a normelor privind procedura de soluţionare a petiţiilor referitoare la activitatea asigurătorilor şi intermediarilor în asigurări“, se arată într-un comunicat al ASF din 2013. Potrivit Mediafax, ASF a constatat că reglementările şi instrucţiunile de constatare şi lichidare a daunelor nu sunt adecvate, a fost diminuat în mod nejustificat cuantumul despăgubirii faţă de valoarea rezultată din documentele existente la unele dosare de daună etc. Firma a fost reautorizată la sfârșitul lui septembrie de ASF să încheie din nou polițe RCA.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS