5.9 C
Craiova
sâmbătă, 20 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljScandal pe reparaţia unui BMW X6 avariat

Scandal pe reparaţia unui BMW X6 avariat

Clienta firmei de asigurări Euroins, a cărei mașină a fost avariată în accident, a protestat punându-și mașina în fața sediului din Craiova al asigurătorului, pe motiv că nici după două luni de la accident nu i s-a comunicat valoarea de despăgubire (Foto: Lucian Anghel)
Clienta firmei de asigurări Euroins, a cărei mașină a fost avariată în accident, a protestat punându-și mașina în fața sediului din Craiova al asigurătorului, pe motiv că nici după două luni de la accident nu i s-a comunicat valoarea de despăgubire (Foto: Lucian Anghel)

O craioveancă de 27 de ani acuză firma de asigurări că nu i-a comunicat despăgubirile nici la două luni de la accident. Tânăra deține un BMW X6, care a fost lovit, pe 3 februarie 2015, de un Mercedes GL. Scandalul aduce în atenție modul în care se fac despăgubirile de anul acesta: firmele de asigurare acordă daune calculând valoarea de piață a mașinii (adică valoarea unor vehicule similare second-hand) și nu după cataloage cu prețuri mai mari. Prin acest artificiu, practic, păgubitul într-un accident va primi daune mai mici de la firma de asigurări decât face efectiv reparația mașinii.

O craioveancă a trecut la un protest inedit, postându-și mașina avariată în fața firmei de asigurări care nu i-a comunicat o sumă a despăgubirii, în baza poliței RCA, nici la două luni de la producerea accidentului. Tânăra conducea un BMW X6, în seara zilei de 3.02.2015, când a fost lovită de un Mercedes GL, cu număr de Mureș, condus de un preot care nu a acordat prioritate, potrivit procesului-verbal de amendă emis de poliție. În baza poliței RCA a vinovatului, craioveanca ar fi trebuit să își repare mașina primind despăgubire de la firma de asigurări Euroins România. Cum nici la două luni de la producerea accidentului firma de asigurări nu i-ar fi transmis femeii o valoare legală a despăgubirii, tânăra a trecut la un protest inedit către sfârșitul săptămânii trecute. Ea și-a postat bolidul avariat în fața sediului Euroins din Craiova, de pe Calea București, iar pe mașină erau aplicate bannere pe care scria că firma de asigurări nu vrea să o despăgubească.
Proprietarul unui service auto din Craiova, George Rusescu, împuternicit de craioveancă să poarte discuții cu firma de asigurări în cazul fetei, a declarat că valoarea reparațiilor pentru BMW X6 se ridică la 150.000 de lei, iar după reduceri s-a ajuns la 125.000 de lei. Legislația privind asigurările pe bază de asigurare obligatorie de răspundere civilă (RCA) prevede ca firma de asigurări să prezinte o sumă de despăgubire în termen de zece zile de la data realizării constatării din partea asigurătorului. „Au trecut două luni de la producerea accidentului și nouă nu ni s-a comunicat până acum valoarea despăgubirii din partea firmei Euroins. Ne amână de pe o zi pe alta. Noi nu putem să ne apucăm de reparația mașinii, pentru că nu știm valoarea maximă de despăgubire, din cauză că firma nu ne transmite calculele. Am făcut un prim deviz cu valoarea reparației, care este de 150.000 de lei, apoi am aplicat o serie de reduceri. Am ajuns la 125.000 de lei. Atâta costă reparația, cu piese originale, de la BMW. Conform normei ASF 14/2011, firma de asigurări trebuia ca în zece zile de la constatare să ne comunice valoarea maximă de despăgubire a mașinii care se apropia de daună totală“, a spus George Rusescu.

Euroins nu comunică oficial de ce întârzie stabilirea daunei

Nicolae Drâgnei, directorul Euroins Craiova, a precizat inițial că nu este în măsură să dea detalii despre cazul respectiv: „Nu sunt în măsură să vă dau date despre acest dosar, pentru că m-a depășit ca și competențe. Dacă doriți un punct de vedere al Euroins, vă rog să luați legătura cu cei de la București. Eu am verificat mașina, am făcut fotografiile și am făcut actele. Competența mea internă este mai mică decât valoarea acelei mașini“. El ne-a îndrumat către București, dar la numerele indicate, operatoarea Euroins de acolo, după ce a aflat că suntem de la GdS, a precizat: „Dumneavoastră nu aveți nici o calitate în acest dosar. Rugați păgubitul să ne contacteze pentru a vorbi cu noi. Noi nu putem oferi informații altor persoane care nu sunt implicate în dosar!“. Ea ne-a dat alte numere de telefon de la cineva care ar fi în măsură să răspundă întrebărilor GdS, dar la acelea nu a răspuns nimeni pe tot parcursul zilei de vineri.

Asigurătorul ar fi propus abia acum o sumă de despăgubire derizorie

Referitor la acuzele că asigurătorul întârzie transmiterea valorii maxime de despăgubire către client, șeful Euroins Craiova a precizat că, totuși, clientei păgubite al cărei BMW X6 a fost avariat i-ar fi fost transmisă o valoare de despăgubire chiar în ziua în care aceasta protesta cu mașina în fața Euroins: „Eu cred că i s-a comunicat deja o sumă legală clientei. Eu știu că i s-a trimis prin poștă și nu de către mine. Din câte am citit eu, ieri i s-ar fi comunicat o sumă de 75.000 de lei pentru a face reparația în regie proprie sau 100.000 de lei pentru a face reparațiile (în service autorizat – n.r.). Eu vă spun că aceasta este suma legală, conform legii, dar mai departe nu știu ce se va întâmpla“.
În replică, George Rusescu a precizat că nu este normal ca o firmă de asigurări să trimită clientul să repare mașina „în regie proprie“: „Practic, îndrumă clientul să accepte 75.000 de lei și să repare mașina în regie proprie. Deci fără să se plătească TVA la stat. Cum de îndeamnă la o ilegalitate firma?“. El a precizat că reparația mașinii face 125.000 de lei, cu piese originale de la BMW. Reprezentantul service-ului auto în care se află mașina a spus că în perioada următoare va adresa o sesizare la Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) la adresa Euroins, pe care o acuză că încalcă legislația privind comunicarea valorii maxime de despăgubire. George Rusescu a explicat că există două modalități prin care se calculează valoarea maximă de despăgubire a unui autovehicul, de către firmele de asigurări, pe baza poliței RCA. Dacă polița RCA a fost încheiată în 2014, atunci valoarea maximă de despăgubire se calculează pornind de la valoarea mașinii ca nouă, iar prețurile se iau dintr-un catalog sau de la Asociația Producătorilor și Importatorilor de Autovehicule (APIA). În schimb, după ultimele modificări legislative în domeniu adoptate de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF – instituția care supraveghează, printre altele, și piața asigurărilor din România), pentru polițele RCA contractate în 2015 valoarea la care stabilesc firmele de asigurări despăgubirile scade simțitor, pentru că nu se mai calculează după prețul mașinii noi, ci după prețuri second-hand, mai exact după cât ar face mașina pe piață la momentul la care s-a produs accidentul. Poliţa RCA folosită în cazul autoturismului BMW X6 este încheiată în 2014. „Clientul este dezavantajat din start. Dacă asigurătorii găsesc pe net la vânzare un BMW X6, de exemplu, la 30.000 de euro, atunci la acea valoare se calculează valoarea medie de despăgubire“, a spus Rusescu, deținătorul unui service auto în Craiova. Clientul de RCA este defavorizat, deoarece pentru reparații în service-uri autorizate, piesele care se înlocuiesc sunt noi (chiar originale), la prețuri reale. Norma ASF nr. 23/2014 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă (RCA) pentru prejudicii produse prin accidente prevede la art. 52. – (1) „Valoarea vehiculului la data producerii accidentului se stabileşte pe baza valorilor de piață ale unor vehicule de aceeași marcă, tip, model, caracteristici tehnice și dotări, an de fabricație, având un parcurs în kilometri şi o stare de întreţinere comparabile“.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS