17 C
Craiova
vineri, 19 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDolj„Fii vocea cartierului tău!“: Bariera Vâlcii - trei ore de discuții cu reprezentanții municipalității (I)

„Fii vocea cartierului tău!“: Bariera Vâlcii – trei ore de discuții cu reprezentanții municipalității (I)

Peste o sută de persoane au venit miercuri seară în cartierul Bariera Vâlcii, pentru a discuta timp de trei ore și jumătate cu primarul Craiovei, Lia Olguța Vasilescu, despre problemele cu care se confruntă. Oamenii s-au plâns de lucrările la canalizare, de salubritate, de infrastructură, dar și de iluminatul public și branșamentele ilegale. Unii dintre ei au aflat, cu această ocazie, că trebuie să-și doneze străzile primăriei pentru a putea fi incluși în masterplanul de apă și canalizare. Primarul și reprezentanții regiilor le-au răspuns oamenilor, promițând că le vor rezolva problemele mai devreme sau mai târziu.

Craiovenii din Bariera Vâlcii au venit în număr mare la întâlnirea „Fii vocea cartierului tău!“, organizată de Gazeta de Sud în parteneriat cu Primăria Municipiului Craiova, care a ales acest cartier. Primarul Lia Olguța Vasilescu și cetățenii din Barieră au stat de vorbă aproximativ trei ore și jumătate despre problemele de care se lovesc zi de zi.

Strada principală, val de plângeri

În cadrul întâlnirii, zeci de oameni s-au înscris la cuvânt pentru a ridica probleme legate de strada principală. „Bariera Vâlcii era cea mai frumoasă stradă. E un dezastru, doamnă. Dumneavoastră ați aprobat acest proiect?“, a întrebat Nicolae Avram. „Am pus spații verzi pe lângă gard. Din anumite cămine iese apă neagră și urât mirositoare“, s-a plâns și Mircea Marcu. „De pe 22 decembrie s-a sistat lucrarea, care nu este împrejmuită corespunzător. Am fost la Poliția Rutieră ca să fac sesizare că mașinile merg pe trotuar. Cei de acolo m-au trimis la dumneavoastră pentru că cei care s-au ocupat de lucrare nu am împrejmuit-o. Mașinile circulă pe trotuar“, a explicat Adriana Stoica.

„Am fost nevoiți să cărăm sicriele cu spinarea“

Alt craiovean s-a plâns de situația agenților economici cărora le-au fost afectate afacerile odată cu deschiderea șantierului de pe strada Bariera Vâlcii. „Îmi asum răspunderea să vorbesc în numele agenților economici de pe strada Bariera Vâlcii. A început această lucrare când era timpul frumos, acum suntem la finele lui ianuarie. Nu au înaintat nici 200 de metri. Pe această distanță sunt peste 20 de agenți economici care nu au mai avut acces din noiembrie, inclusiv clienții. Am fost puși în situația să cărăm sicriele cu spinarea, frigiderele și ce mai facem noi pe acolo. Nu este corect“, a spus Gheorghe Cismaru. Plângerile au fost întărite de mai multe persoane care au reclamat că nu-și pot scoate mașinile din curte, că nu pot chema taxiuri pentru că acestea refuză să mai vină în zonă și că trebuie să meargă „ca pisicile pe gard“. Problema accesului salvărilor și pompierilor a fost ridicată și ea, pentru mai multe dintre străzile din cartier, inclusiv pentru Bariera Vâlcii. La fel s-a întâmplat și cu cea a stâlpilor de pe mijlocul trotuarelor, care nu lasă loc de trecere pentru cărucioare.

Firma de pe Bariera Vâlcii, obligată să repare stricăciunile

Primarul Craiovei, Lia Olguța Vasilescu, le-a răspuns oamenilor că „proiectul este făcut înainte de mandatul meu. Sunt niște stâlpi care știm că deranjează și o să încercăm să îi mutăm în zona de spațiu verde și pe care o să îi scoatem în momentul în care o să avem contractul de iluminat“. În prezent, licitația pentru concesiunea iluminatului public este contestată în instanță, iar de iluminat se ocupă firma Total Strada SRL din București. În privința șantierului, acesta trebuie să fie gata până la finele anului 2015. Reprezentanții Companiei de Apă Oltenia (CAO), prezenți la întâlnire, au explicat că firma care se ocupă de reabilitarea străzii, Imob Lux Construct, „este obligată să mențină în funcțiune toate rețelele de utilități, branșamentele de apă, de curent electric, care există pe amplasamentul pe care l-a luat și să plătească tot ce a stricat“.

Canalizarea, de departe cea mai mare problemă

Lucrările pe masterplanul de apă și canalizare au reprezentat cel mai fierbinte punct al întâlnirii. Nemulțumirile au fost nenumărate și s-au legat ori de faptul că unele proprietăți nu erau prinse în masterplan, ori de anumite defecte care trebuie remediate de firma constructoare, Mitliv. Nu în ultimul rând, circulația a fost îngreunată din cauza lucrărilor, fiindcă s-a intrat simultan pe mai multe străzi, iar oamenii s-au plâns că nu mai au pe unde să circule. „Jumătate din strada Viilor este fără conductă centrală. Cum o lăsați așa, fără să fie contorizați cetățenii?“, a spus Constantin Drăghici. „Sunt locatar al acestui cartier, sunt proprietarul unui imobil pe strada Teilor. Avem o problemă care constă în sectorul de stradă 81A-97B. Acesta nu a fost cuprins în masterplanul de apă și canal în totalitate. Apa s-a introdus, iar canalizarea nu. Am sesizat. Ni s-a spus că s-a omis la proiectare“, a povestit Ion Jitianu. „Stau pe strada Parângului. Aleile acelea sunt un dezastru. După canalizare nu s-a mai pus nici măcar o roabă de piatră“, a explicat alt cetățean. „N-ați găsit altă firmă care să bage canalizare? Au luat-o de la un cap la altul și ne-au încurcat de nu mai știm pe unde să mergem“, a atenționat Ion Filcu.

„Trebuie să vă convingeți și vecinii să-și doneze străzile“

Primarul a ținut să menționeze de fiecare dată, în cadrul discuțiilor pe canalizare, că persoanele care au în proprietate străzi și alei trebuie să le doneze, pentru ca ele să devină parte a domeniului public și, astfel, să se poată interveni pe ele: „Cei care vă știți în situația asta, de a avea în proprietate alei sau străzi, rămâneți până la final. Trebuie să vă convingeți și vecinii să-și doneze străzile. Mulți dintre dumneavoastră nu știau că stau pe proprietate privată“. La întâlnire a venit însă și un bărbat care a vrut să-și doneze un teren și… nu i s-a permis. „Am făcut în numele vecinilor de pe strada Prelungirea Teilor două demersuri către primărie. După răspunsurile primite, se pare că în jurul dumneavoastră nu prea sunt oameni care dau dovadă de profesionalism. Am vrut să donez o stradă, dar am primit un răspuns că nu avem voie“, a povestit Marin Oprică.
Mai mult, Vasilescu a menționat că „faptul că s-au organizat atât de prost (CAO și Mitliv – n.r.) este pentru dumneavoastră un lucru mai mult decât deranjant. Ar fi trebuit să ceară și de la noi o părere ca să vedem cum lucrăm și cum ne punem de acord, cum deviem o stradă, cum punem pietriș pe celelalte rămase neatacate ca să se poată circula“, a spus primarul. Totodată, Vasilescu a enumerat și străzile de pe care oamenii trebuie să-și retragă gardurile de pe domeniul public pentru ca trotuarele să fie asfaltate. „E vorba despre Teilor, Aleea II și III Gârlești, Pescăruși, Prelungirea Teilor, Cocorului, Șimnicul de Jos, Merișorului, Carpenului, Plopului, Stejarului, Trandafirului și Vișinului. Toate au probleme, în sensul că s-a ieșit cu gardul în proprietatea publică, iar noi nu putem să demarăm licitațiile ca să asfaltăm aceste străzi. O să vă notificăm să vă retrageți gardurile ca să putem face asfaltarea“, a mai spus edilul.

„Refacerile s-au făcut de o calitate slabă și recunoaștem asta“

Alt cetățean a vorbit despre starea unei străzi pe care nu s-au încheiat lucrările, dar are gropi în care cad mașini frecvent. „Stau pe Primăverii şi aseară (marți – n.r.) a căzut o mașină în dreptul proprietății mele. Am sunat la primărie să vină pentru că sunt trei găuri pe stradă și nu a venit nimeni. Eu nu pot să scot mașina din garaj. Canalizarea s-a făcut fără strat de nisip și nu va merge“, a povestit Ionel Ghinea. Răspunsul CAO a fost că refacerile nu au fost făcute așa cum ar fi trebuit: „Pe Primăverii și pe celelalte alei, lucrările nu s-au încheiat. Refacerile s-au făcut de o calitate slabă și recunoaștem asta“, a spus reprezentantul CAO. Alt locatar, de pe strada Bucegi, a povestit că nivelul străzii s-a ridicat atât de mult în urma turnării de pietriș, încât este o diferență de înălțime de peste un metru între stradă și proprietatea sa. „Acum mai mulți ani băgam mașina normal în curte. Acum am o diferență de 1,30 m de înălțime de la poartă până la intrarea în curte. Strada este mai sus decât proprietatea. Cred că acești tineri ingineri care au proiectat au făcut la seral. Au încărcat strada, au încărcat. Când plouă, îmi intră apa în curte, mi-am luat pompă. Eu plătesc impozit, toate dările. E bătaie de joc!“, a povestit Dumitru Zamfir. Cei de la CAO au explicat că situația ar putea avea o rezolvare. „Atunci când s-a făcut proiectul, nivelul casei nu era atât de jos. O să revenim să încercăm o posibilitate de cuplare cu un racord de canal, dar probabil că va fi nevoie să folosiți această pompă. E vorba de o pompă mică“, a explicat ing. Iancu de la CAO.

„Să se facă trotuare pe toate străzile în Șimnic“

Și pentru Șimnicu de Jos au fost ridicate probleme, legate mai ales de infrastructură și canalizare. Elena Ghiță a povestit că „pe Aleea I Bălcești s-au făcut lucrări de canalizare. Tot pământul care a fost s-a strâns pe parcela mea. Am înroșit Telefonul Cetățeanului și m-au îndrumat la Compania de Apă, am făcut adresă, dar nu s-a întâmplat nimic. Și mai este strada Sălcioarei, care a fost pietruită, dar acum este vale-deal“, a povestit femeia. Marin Văduva, tot din Șimnic, a ținut să mulțumească pentru introducerea canalizării, dar a cerut un singur lucru, „să se facă trotuare pe toate străzile“. Mare parte dintre străzile din Șimnicu de Jos sunt într-o stare deplorabilă, neavând trotuare și fiind pline de nămol. Lia Olguța Vasilescu a explicat că, în Șimnicu de Jos, racordurile la canalizare se fac în luna martie și că există aceeași problemă privind gardurile: oamenii trebuie să și le retragă de pe domeniul public. „Avem strada Cocorului din Șimnicul de Jos, avem o parte a documentației pentru ea, dar nu o putem scoate la licitație. Cetățenii trebuie să-și retragă proprietățile“, a spus primarul. Ca o rugăminte generală, edilul a cerut CAO „să încercați să le lăsați oamenilor o soluție pe unde să iasă. Știu că este mai ușor pentru Mitliv să intre pe mai multe părți, dar oamenii trebuie să aibă pe unde să iasă din cartier“.

În martie se intră iar pe Toamnei

Oamenii au primit asigurări de la primar că în primăvară defecțiunile care au apărut la strada Toamnei, proaspăt asfaltată, vor fi remediate. „Vreau să vă spun că trebuia să tragem stratul de uzură undeva în luna martie a anului acesta. Însă am înțeles că de doi ani ați avut probleme cu circulația și atunci am spus că tragem stratul de uzură acum. Lucrarea este în garanție. Deci problemele care au apărut pe parcurs le remediem în această primăvară. Dacă nu știți, există o legislație în vigoare care spune că pe perioada de iarnă nu se poate asfalta“, a explicat Vasilescu.

Mulțumiri

Gazeta de Sud mulţumeşte conducerii Şcolii „Ion Țuculescu“ pentru sprijinul acordat în organizarea întâlnirii „Fii vocea cartierului tău!“.

Continuare în ediția de mâine a Gazetei de Sud

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS