10.3 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljSemafoarele „inteligente“ din Craiova, undă verde la haos

Semafoarele „inteligente“ din Craiova, undă verde la haos

Punerea în funcțiune a sistemului de semafoare inteligente de pe Calea București și străzile cu care se intersectează din municipiul Craiova pare că face mai mult rău decât bine. Redactorii GdS au traversat Bănia de la un capăt la altul pentru a vedea cum funcționează sistemul inteligent de semafoare, care a costat 9,7 milioane de lei și care ar trebui să fluidizeze circulația pe cea mai aglomerată stradă a municipiului. Concluzia? În câteva zone de pe Calea București, cum ar fi la Piața Centrală, Universitate sau Institut, cozile de mașini sunt de la o intersecție la alta, iar nervii șoferilor sunt întinși la maximum. Autoritățile locale spun că semafoarele sunt în probe și că funcționarea lor se va îmbunătăți săptămânal.

Luni, la ora 13.00, mașina redactorilor GdS pleacă de la sensul giratoriu amplasat la intersecția străzii Calea București cu strada Eustațiu Stoenescu, cartierul Lăpuș-Argeș. Se poate circula constant, cu aproximativ 50 km/h, însă numai până după pod, în zona intersecției cu strada Grigore Pleșoianu, unde trebuie să frânezi pentru a nu-ți „rupe“ mașina în cele câteva gropi din zonă. Peste numai câteva zeci de metri urmează semaforul de la intersecția cu strada Sărarilor (PanGroup), care este pe culoarea roșie. După o așteptare de puțin peste un minut, se merge binișor până la intersecția cu strada Petre Ispirescu (Institut), unde semaforul este verde. Autoturismele care circulă pe banda întâi încetinesc pentru a ocoli un canal lăsat, iar circulația este îngreunată de câte un șofer care s-a încadrat pe banda a doua pentru a vira la stânga, însă își amintește că, de fapt, trebuie să meargă înainte și intră pe banda întâi. Urmează intersecția cu strada Horia (Spitalul de Neuropsihiatrie), unde semafoarele sunt setate pe galben intermitent, de care se trece destul de repede. Problemele încep să apară după intersecția cu strada Banu Mihalcea. De aici și până la Universitate, banda întâi este ocupată de mașini lăsate pe avarii, care le blochează pe cele din parcările de pe partea dreaptă a străzii Calea București. În anumite zone, câte un șofer grăbit apasă butonul de avarii și își lasă mașina în dreptul celor oprite pe banda întâi, astfel că se poate circula numai pe banda a doua. De intersecția semaforizată cu strada Frații Golești (Piața Centrală) se trece relativ repede, însă urmează o coadă care se întinde peste intersecția cu strada Nicolae Bălcescu și până la Universitate (intersecția cu bulevardul Carol I). După ce am așteptat de trei ori la culoarea roșie a semaforului, intrăm pe pasajul suprateran și ajungem la semafoarele de la intersecția cu strada Iancu Jianu (Grădina Botanică), care arată culoarea roșie. Calea București se continuă cu bulevardul Nicolae Titulescu, iar circulația devine ceva mai „aerisită“. Reușim să prindem pe culoarea verde semaforul de la intersecția cu strada Opanez (Școala „Decebal“), însă cel de la supermarketul Billa (intersecția cu strada Pașcani) este roșu. Bulevardul Nicolae Titulescu se continuă cu Calea Severinului, iar aglomerația din centru a devenit deja amintire. În total, distanța la intrare în Craiova dinspre Balș (intersecția străzii Calea București cu strada Eustațiu Stoenescu) și până la ieșirea către Filiași (zona hipermarketului Praktiker) am parcurs-o în 30 de minute. La întoarcere, aceeași distanță a fost parcursă însă în 45 de minute, ambuteiaje fiind întâlnite la Universitate, Institut și Pan Group.
Șoferii care au însă „norocul“ să intre pe Calea București în jurul orei 16.00, când majoritatea craiovenilor ies de la serviciu, parcurg aceeași distanță într-o oră și o oră și jumătate.
De altfel, întrebați cum este circulația în municipiul Craiova după punerea în funcțiune a noului sistem de semafoare, șoferii au explicat că se circulă mult mai prost decât atunci când în intersecții erau amenajate sensuri giratorii. Este vorba de intersecția de la Grădina Botanică, de cea de la Universitate și cea de la Piața Centrală. „Depinde de oră, însă pot să spun că se circulă mult mai greu acum. Câteodată, cozile se întind pe zeci de metri și poți prinde un semafor, două, trei, pe roșu de câteva ori, așa că vă dați seama cât stai în trafic“, a explicat un taximetrist craiovean.

De ce au fost desființate sensurile giratorii

Amplasarea noilor semafoare este efectul unui proiect finanțat majoritar din fonduri europene de care beneficiază Primăria Craiova, denumit „Modernizarea infrastructurii de transport în comun pentru fluidizarea traficului forței de muncă între cele două platforme industriale ale Polului de Creștere Craiova“: Lotul 2 – Realizare sistem pentru managementul traficului pe Calea Bucureşti – Nicolae Titulescu – strada Severinului“. Licitația demarată în 2012 de către primărie a avut câștigător firma Uti Grup, singura care a depus o ofertă declarată admisibilă. Valoarea contractului: 9,7 milioane de lei plus TVA, termen de finalizare – 12 luni începând de la data atribuirii contractului. Cum contractul a fost atribuit în mai 2013, UTI mai are la dispoziție aproximativ cinci luni să-l ducă la bun sfârșit. Numai că lucrurile sunt mai complicate în realitate decât pe hârtie. Punctul central al sistemului de semaforizare achiziționat de primărie îl reprezintă tramvaiul, dar acesta va fi dat în folosință abia la anul. Potrivit proiectului tehnic pe baza căruia este realizat noul sistem de semaforizare, traficul din Craiova ar trebui să se îmbunătățească, nu să fie mai încurcat. Sistemul ar trebui să ajute la dezvoltarea „undei verzi“ și să coreleze în timp real perioada de așteptare a autovehiculelor. În realitate, de undă verde nu poate fi vorba, iar în centrul orașului este un haos rutier. De ce au fost atunci puse în funcțiune semafoarele? Pentru probe și pentru că firma trebuia să respecte niște termene de implementare, după cum a explicat viceprimarul Craiovei, Mihail Genoiu. Potrivit acestuia, la primărie a avut loc luni o ședință la care s-au discutat problemele de până acum din trafic. Concluzia: e mai bine decât acum o săptămână, iar lucrurile se vor îmbunătăți, pentru că, săptămânal, firma adaptează timpii de așteptare la semafoare în funcție de trafic. Cu toate acestea, spune Genoiu, problemele sunt departe de a fi rezolvate, deoarece Calea București va intra la anul în proces de reabilitare, ceea ce va influența semnificativ funcționarea sistemului de semafoare inteligente. De exemplu, la intersecția de la Pan Group, pe direcția înainte către cartierul Lăpuș se vor crea două benzi în loc de una, prin reducerea lățimii trotuarului. Aceeași metodă se va aplica și la intersecția Calea București cu Frații Golești, sensul dinspre A.I. Cuza. Pentru a obține o bandă în plus, primăria intenționează să desființeze parcarea de pe partea dreaptă, iar pentru fluidizarea circulației în zona Pieței se va desființa o trecere de pietoni.

Ce spune proiectul

Definitivat în septembrie 2010, proiectul pentru implementarea sistemului de management al traficului vorbește despre unda verde și sincronizarea timpilor de așteptare la semafoare în funcție de trafic, cu accent pe circulația tramvaiului. Pe scurt, țintele sale sunt următoarele: reducerea timpilor de așteptare și a numărului de opriri, creșterea siguranței circulației auto și pietonale, reducerea punctelor de conflict, fluență mai mare a circulației auto și simplificarea relațiilor în intersecție. Concret, proiectul prevede următoarele:
– realizarea unei comuni­cații prin fibră optică între intersecții, ajutând astfel la realizarea „undei verzi“ și corelarea în timp real a funcționării intersecțiilor. Fiecare intersecție va fi prevăzută cu sistem de supraveghere video conectat la Centrul de control;
– montarea de stâlpi cu consolă pentru a dubla semafoarele de vehicule, astfel fiind vizibile de la minimum 50 de metri;
– trecerile pentru pietoni existente vor fi menținute, dar vor fi prevăzute cu semafoare pentru pietoni;
– amplasarea în calea de rulare a tramvaielor de bucle inductive de detecție care să facă posibilă detecția tramvaiului în mod real și instantaneu, pentru tramvaiele care intră sau ies din intersecție. Aceste date permit automatelor de dirijare să creeze timpi de semaforizare cu prioritate pentru tramvaie;
– amplasarea unui sistem de radar în punctul cu infracționalitate ridicată propus de poliția rutieră;
– fiecare intersecție va fi prevăzută cu un sistem de monitorizare video.
După ce va fi recepționat oficial, sistemul are o perioadă de garanție de cinci ani.
Proiectantul i-a pus în vedere executantului sistemului de semaforizare să coreleze semafoarele cu celelalte proiecte cu finanțare europeană: pasaj subteran, parcare subterană și reabilitarea străzii Calea București. Primul a fost deja construit, parcarea este în faza de execuție, iar cel de-al treilea este în faza de evaluare a ofertelor, urmând să fie implementat în 2015.

16 intersecții prinse la semaforizare

Sistemul inteligent de semaforizare se montează pe tronsonul Calea București (pasaj Electro – km 0)- bulevardul Nicolae Titulescu – Calea Severinului (sectorul intersecție cu bulevardul Dacia – intersecție cu Maria Tănase). El prevede înlocuirea echipamentelor de semaforizare în șase intersecții existente: Calea București cu strada Sărarilor, cu străzile Spania – Petre Ispirescu și Carol I, bulevardul Nicolae Titulescu – Amaradia – Constantin Brâncuși, Titulescu – Opanez și Calea Severinului – Maria Tănase – Pașcani – Toporași – N. Titulescu. În cinci intersecții se vor menține sistemele de semaforizare: Calea București – strada Horia, Calea București – Nicolae Bălcescu, Titulescu – Iancu Jianu, Calea Severinului – Tineretului și
Calea Severinului – Pelendava – Dacia. Alte cinci intersecții vor fi semaforizate: Calea București – Henri Coandă, trecerea de pietoni Calea București – în zona bloc A3 – Bloc A 12, Calea București – Frații Golești, Calea București – Tufănele și Calea București – Romul.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS