16.7 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljDeconectările CEZ, obligatoriu cu preaviz recomandat

Deconectările CEZ, obligatoriu cu preaviz recomandat

Deconectările CEZ, coșmarul abonaților
Deconectările CEZ, coșmarul abonaților

Ani de zile, clienții CEZ au fost terorizați de preavizele-notificare de deconectare transmise de furnizor prin poștă, care fie ajungeau cu întârziere, fie nu ajungeau deloc. Noul regulament de furnizare a energiei electrice, intrat în vigoare la 31 octombrie 2014, obligă CEZ să trimită preavizele prin scrisori recomandate.

Furnizorul local de energie electrică, compania cehă CEZ, are din nou probleme cu clienții deconectați de la rețea. GdS a primit recent la redacție sesizarea Floarei Radu, care a fost deconectată de la locul de consum situat în localitatea Uda (Argeș). Femeia deține în localitatea amintită o casă rămasă moștenire de la părinți și nu prea consumă curent, pentru că merge rar acolo. Facturile CEZ sunt primite la adresa din Craiova, iar pentru a permite accesul angajaților furnizorului la contor a lăsat cheia casei la un localnic. Recent, Floarea Radu a primit din partea CEZ o înștiințare că locul de consum a fost deconectat, pe motiv că angajații companiei nu au avut acces pentru citirea contorului. În consecință, a făcut o sesizare la CEZ.
„Totdeauna mi-am achitat facturile la timp, neavând datorii față de firma dumneavoastră. Acum am primit o înștiințare că am fost deconectată și că trebuie să plătesc 233 de lei. Pentru ce? Eu nu am fost înștiințată nici în scris și nici telefonic. Consăteanul cu care am vorbit i-a înștiințat pe muncitorii de la CEZ că are cheia, dar ei nu i-au solicitat concursul și au tăiat curentul. Eu consider că această faptă este un abuz din partea firmei dumneavoastră. Mă voi adresa justiției pentru acest abuz și voi solicita daune“, a scris femeia. CEZ i-a răspuns că punctul de consum a fost deconectat „din cauza neasigurării accesului la contor în două perioade de facturare consecutive“.
După cum se poate vedea, problema sesizată de clienta Floarea Radu se referă la recepționarea preavizului-notificare trimis de CEZ. GdS a abordat pe larg acest aspect („Deconectările CEZ, ilegale?“ – 22 decembrie 2012), arătând că toate comunicările companiei sunt expediate prin poștă, fără confirmare de primire. Somațiile fie ajung prea târziu, fie nu ajung deloc. „Dacă nu vă convine, dați în judecată Poșta Română! De ce nu vă verificați zilnic cutia poștală?“, sunt răspunsurile-tip pe care le-au primit clienții. Nedorind să ajungă prin sălile tribunalelor și să plătească avocați, oamenii ajung să plătească tarifele de deconectare – reconectare. Pentru întârzieri la plata unor facturi de 30-40 de lei, ajung să achite 500 de lei pe deconectare-reconectare. Art. 152, alin. (1), lit. c, din HG nr. 1007/2004 – Regulamentul de furnizare a energiei electrice la consumatori stabilește printre măsurile „succesive“ care trebuie luate în caz de întârziere la plată „transmiterea unui preaviz de sistare a livrării energiei electrice“, iar apoi „sistarea energiei electrice“ (lit. e). Art. 153, alin. (1), precizează că „sistarea furnizării în conformitate cu art. 152 va fi obligatoriu preavizată cu cel puțin cinci zile înainte și va fi aplicată obligatoriu în cazul în care nu s-a conformat avizului primit“. În mod greșit, CEZ includea preavizele-notificare de deconectare (din orice motive) în categoria transmiterilor simple, întrucât legea se referă la preavizul „primit“. Or, simpla punere la poștă a preavizului nu demonstrează că acesta a și fost recepționat.

Ce prevede noul regulament

Consumatorii CEZ trebuie să știe că Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a emis în acest an Ordinul nr. 64/2014 pentru aprobarea Regulamentului de furnizare a energiei electrice la clienții finali, care a intrat în vigoare la 31 octombrie 2014. Potrivit noului regulament de furnizare (art. 61), preavizul de deconectare se transmite clientului final prin una din următoarele modalități: prin curier sau prin poștă, cu confirmare de primire; prin mijloace electronice, în cazul clientului final cu care furnizorul a convenit transmiterea facturii prin mijloace electronice. Clienta Floarea Radu a fost deconectată cu puțin înainte ca noul regulament să intre în vigoare.
Potrivit vechiului regulament (HG 1007/2004), în cazul „împiedicării sub orice formă“ a accesului la contor, operatorul poate să întrerupă furnizarea energiei electrice „cu un preaviz de cinci zile lucrătoare“ (art. 200, alin. 1). Clienta se poate raporta atât la art. 153, alin. (1), care stabilește deconectarea ca urmare a neconformării la preaviz, dar și formularea din preavizul CEZ (primit în copie, după formularea contestației), care cerea ca în maximum zece zile „de la primirea informării“ să comunice perioada în care poate permite accesul pentru citirea contorului.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS