21.7 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljCezar-Răzvan Romanescu, administratorul bănuit de DNA că a cerut comision în cazul Water Park: „De unde știi că sunt lucrări fictive fără să faci măsurători în teren?“

Cezar-Răzvan Romanescu, administratorul bănuit de DNA că a cerut comision în cazul Water Park: „De unde știi că sunt lucrări fictive fără să faci măsurători în teren?“

Lucrările de la bazinul acoperit au intrat în vizorul procurorilor DNA
Lucrările de la bazinul acoperit au intrat în vizorul procurorilor DNA

Administratorul SC Project Thc SRL, Cezar-Răzvan Romanescu, a declarat într-un interviu acordat GdS că nu-și explică suspiciunile procurorilor DNA legate de plata a 2,3 milioane de lei pentru lucrări fictive în cazul Water Park și că derularea proiectului ar putea fi întârziată din cauză că firmele nu vor mai putea să-și deconteze lucrările după ce procurorii anticorupție au ridicat toate documentele pe care le aveau aceștia. DNA a descins joi în mai multe locuri din Craiova, inclusiv la sediul primăriei și al Project Thc, pentru presupuse fraude cu fonduri europene comise în executarea proiectului Craiova-Water Park – Complex de agrement acvatic în Parcul Tineretului. Procurorii fac cercetări privind comiterea infracțiunilor de folosire sau prezentare cu rea-credinţă de documente ori declaraţii false, inexacte sau incomplete, dacă fapta are ca rezultat obţinerea pe nedrept de fonduri din bugetul general al Uniunii Europene, luare de mită în formă continuată, dare de mită și spălare de bani.
Firma Project Thc asigură dirigenția de șantier în cadrul acestui proiect și este cea care transmite către primărie situațiile de plată. Procesul de decontare a lucrărilor trece prin mai multe „mâini“. Fiecare dintre dirigintele de șantier, primărie și Agenția pentru Dezvoltare Regională Sud Vest Oltenia are un rol bine definit.

GdS: DNA suspectează că s-au făcut plăți fictive de 2,3 milioane de lei la Water Park…
Romanescu: Nu știu cine a stabilit că acele 2,3 milioane de lei sunt lucrări fictive și că nu există. Sunt suspiciuni că n-ar exista, dar se vor face cercetări, presupun. După articolul din GdS cu minerii din subteran („Water Parkul Craiovei, greu de finalizat la termenul promis“ – 11 aprilie 2014 – n.r.) am avut controale de la toate autoritățile posibile pe aceste fonduri.

GdS: Subiectul nu era că nu sunt muncitorii pe șantier, ci că se întârzie lucrarea. Se promisese ceva în decembrie, că o să fie gata în vara lui 2014.
R.: Aia a fost o declarație…

GdS: Hazardată…
R.: …Da. Nimeni nu a știut exact vremea.

GdS: Cum ați ajuns în mijlocul acestei cercetări?
R.: Păi, nu știu. Tocmai asta e problema, că nu știu. Singura problemă care a fost ieri-dimineață (joi, 27 noiembrie – n.r.), a venit cineva la ușă, m-a sunat la telefon dacă poate să intre că e de la DNA și are mandat și i-am spus să intre că, oricum eram plecat la o recepție, a intrat, a luat documentele de la Water Park, de la începutul lucrării și până acum și asta a fost tot. S-a predat tot, s-a primit. Nu am fost anunțați cu nimic, nu ne-a spus nimeni nimic.
Problema este în felul următor. De patru-cinci ani de zile noi suntem cea mai mare firmă de dirigenție din Oltenia. Nu am avut nici un fel de probleme, cu plăți de returnat, cu probleme de execuție, totul s-a recepționat perfect. Toate au fost controlate și de Curtea de Conturi, și de absolut tot. Și nu am avut nici un fel de probleme. Nu știu de ce, dar noi nu avem voie să dăm declarații de presă decât cu acceptul primăriei, referitor la execuție. Că așa este normal, să fie un purtător de cuvânt. Trebuie să înțelegeți că nu se fac niște hârtii și nu se plătesc niște miliarde pe o singură semnătură.

GdS: Care este procesul de verificare în teren a lucrărilor?
R.: Noi facem măsurători în teren. Noi discutăm cu Delta, cu liderul asocierii. Toate hârtiile sunt semnate de Delta. Ei, ca asociați, au numai partea de documente de calitatea materialelor și tot ce este. Cantitățile le măsurăm noi împreună cu reprezentanții firmelor. Acestea se dau în formă scrisă, situațiile de lucrări, când vin la plată, vin cu toate documentele la materiale și se depun la primărie. Le verifică primăria, apoi merg la ADR și apoi la minister, unde se mai verifică încă o dată. După care se plătesc banii.

GdS: La ce interval se fac aceste situații?
R.: O dată pe lună. Se face adresă oficială și se întâlnește toată lumea pentru măsurători. Constructorii ne cheamă, nu că noi nu am fi tot timpul pe șantier. Toate documentele se pun apoi împreună.

GdS: Dumneavoastră vorbiți numai cu Delta sau și cu celelalte firme din asociere?
R.: Și cu ceilalți, pentru că suntem toți, noi îi întrebăm și ei trebuie să răspundă. Dar situația de lucrări nu o face Polystart, ci o face Delta. Deci, noi cu Delta lucrăm. Polystart vine doar să prezinte ce a executat. Noi, când măsurăm, măsurăm pe lucrare și discutăm cu liderul asocierii. Cei de la Polystart nu fac adrese direct către noi, ci către Delta, iar Delta face către noi.

GdS: Primăria face și ea control după ce îi trimiteți situația de lucrări?
R.: Da, bineînțeles. Toată lumea ne verifică. Și primăria, și ADR trimit om.

GdS: Înțeleg că nu iau de bun ceea ce le trimiteți dumneavoastră, ci fac și ei propriul control.
(voce de femeie, angajată a firmei): Uneori verifică prin sondaj.

GdS: Când se face plata?
R.: După ce dă ADR-ul aprobare.

GdS: Când a făcut ADR ultimul control pe șantier?
R.: Alaltăieri (miercuri, 26 noiembrie – n.r.). A verificat situația la zi. Noi avem lucrări executate de 75% și lucrări decontate de 65%.

GdS: Este posibil să se facă o situație de plată și să se plătească, dar după aceea să se recupereze prin lucru și ceea ce nu se făcuse?
R.: Nu. Ele merg constant.

GdS: Cât se realizase din lucrare la sfârșitul anului 2013 din bazinul acoperit?
R.: Nu mai putem să vă dăm datele exacte, pentru că nu le mai avem. Nu mai avem nici un document de la Water Park. Noi oprim doar un exemplar. Aceste situații cu lucrări plătite sunt o dată la mine, o dată la fiecare constructor, o dată la primărie și în două exemplare la ADR. Deci, fiecare cu exemplarul lui.

GdS: Îl cunoașteți pe Guillerme?
R.: Da, cred că este manager de proiect din partea Polystart.

GdS: Și are putere de semnătură pe o situație de plată?
R.: Nu către noi direct. Undeva a fost o neclaritate. Eu știam că lucrările de construcții se verifică la sfârșit de către Curtea de Conturi. Fără să faci măsurători în teren, de unde știi că sunt lucrări fictive? Asta ar fi întrebarea.

GdS: Este posibil ca dumneavoastră să fi fost păcăliți în vreun fel sau altul?
R.: Nu. Există posibilitatea să-ți lipsească doi centimetri la măsurătoare, dar nu 1.200. Lucrări de 2,3 milioane de lei nu au cum să fie fictive. Cam acesta este fluxul lor lunar (al constructorilor de pe șantier). La ei, o situație de lucrări lunară este între două și patru milioane de lei. Cam atât se lucrează pe șantier o lună.

GdS: Atunci, ca să se fi adunat suma asta ar fi trebuit să fie o acțiune repetată de lucrări fictive. Dacă împărțim acele 2,3 milioane de lei la cinci luni, de exemplu, atunci ar fi sume mici, dar care adunate…
R.: Tot nu vin. Cum să fie lucrări atât de multe, de valoarea asta?

GdS: Cum afectează lucrarea această anchetă?
R.: Teoretic, cu nimic pentru că pe șantier se muncește. Dar, probabil, nu o să mai facem decontări luna viitoare, pentru că nu mai avem acte. Nu mai putem face verificări. Când faci așa ceva, îți trebuie proiectul. S-a ridicat tot și din șantier. Vedem ce s-o întâmpla.

GdS: Asta înseamnă că firmele vor fi obligate să finanțeze ele proiectul o perioadă?
R.: Nu ai cum să afirmi așa ceva. Pot să ne dea mâine toate documentele înapoi. Nu e logic?
(voce femeie): Domnul Romanescu este chiar jignit de suma de 1.500 de lei, cât ați scris dumneavoastră că ar fi primit. Adică asta este valoarea lui? E bătaie de joc! Sincer.

GdS: Am văzut că lucrați la foarte multe proiecte pe fonduri europene? Cum ați reușit?
R.: Mergem la licitații în toată țara.

GdS: În Craiova aveți cam majoritatea proiectelor, cu excepția pasajelor.
R.: La pasaje nu am putut participa, pentru că nu am avut experiență similară. Nu există nici o firmă în Craiova diriginte de șantier. Există numai PFA-uri mici. Sunt cel puțin cinci-șapte diriginți pe șantier pe lucrare. Sunt cel puțin cinci-șase la birou. Nu poate lucra o singură persoană la o asemenea lucrare.

GdS: Cât primiți pentru Water Park?
R.: Foarte puțin, pentru că a fost una din lucrările când eram la început, ca firmă și am mers la ea pentru palmares. Era o lucrare foarte mare. Licitația a fost sub 15.000 de euro, organizată de primărie. Prima dată am fost doar noi, ne-au dat afară pentru că nu am avut toate documentele, iar a doua oară au fost patru firme și noi am avut prețul cel mai mic.

GdS: Înțeleg că succesul dumneavoastră ține de faptul că sunteți singura firmă de dirigenție din Oltenia.
R.: Firmelor din București nu le convine să vină, pentru că sunt costurile mari. Deci, noi câștigăm la preț foarte mic în Craiova și în țară pe preț foarte mare. Pentru că în Craiova, dacă mă duc până la parcare, fac două minute și treci în fiecare zi și vezi. O lucrare la două sute de kilometri este o zi pierdută.

GdS: În condițiile în care aveți atâția diriginți de șantier la Water Park, lucrarea durează 32 de luni, atunci, adunat, salariul lor înmulțit cu numărul de ani vă costă mai mult decât obțineți din această licitație. Este palmaresul singura explicație?
R.: Pe diriginte nu-l plătești dintr-o singură lucrare. El poate fi la cinci lucrări într-o săptămână și poate verifica zece lucrări într-o lună. Diferența între dirigenție și execuție este că nu ai costuri cu materialele și poți face mai multe lucrări în același timp.

GdS: Când va fi gata Water Parkul?
R.: O să fie.

GdS: Cu siguranță, cândva. Dar când? Termenul legal este aprilie 2015.
R.: O să fie respectat termenul.

GdS: Vine iarna.
R.: Acum au de lucru la interior.

GdS: Deci, nu vor fi întârzieri… În aprilie, craiovenii se vor putea bucura de valurile din piscine…
R.: Teoretic, se poate. Știți care este problema? La Water Park, dacă a plouat, paralizează șantierul.

GdS: Păi tocmai, vine iarna.
R.: Eu cred că o să fie bine. Acum zece ani, când a fost făcut studiul geo, fusese o perioadă secetoasă cu câțiva ani în urmă. Nivelul Jiului și al apei din sol era cu trei metri mai jos. Noi ne-am apucat după doi-trei ani de ploi. Deci, el s-a întârziat din cauza unor probleme neprevăzute. Nimeni nu s-a gândit că o să fie sezon ploios. Și, de fapt, nu s-a întârziat. Tot timpul a fost în grafic. Numai la dumneavoastră în presă a fost…

GdS: La noi în presă a fost o comparație cu ceea ce s-a declarat oficial. Înseamnă că autoritățile locale au încercat să supraliciteze și să pună presiune să terminați mai repede.
R.: Exact.

GdS: După aprecierea dumneavoastră se va da drumul la Water Park vara viitoare?
R.: Da.

GdS: Câți angajați aveți?
R.: Circa 20 și foarte mulți colaboratori cu contract în fiecare locație din țară, pentru că lucrăm la nivel național. Acum, jumătate de țară a intrat în panică. Foarte multe primării se bazează pe noi.

GdS: Câte proiecte aveți în total?
R.: Alte cinci la fel de mari, în alte orașe. În derulare, mari și mici – 10-15. În patru ani am făcut 30-40. Cifra de afaceri pe an este între 400.000 și un miliond de lei. Speram să creștem anul ăsta foarte mult.

SUSPICIUNILE DNA

Potrivit evz.ro, „Luis Guilherme Gomes de Almeida, în calitate de director executiv al SC POLYSTART IMPEX SRL (societate care construiește Water Park Craiova în asociere cu SC Delta și SC Uti – n.r.), cu ajutorul unor persoane cu funcţii de decizie, pe care le corupe, desfăşoară acţiuni în direcţia fraudării fondurilor europene angajate în execuţia proiectului «Craiova-Water Park – Complex de agrement acvatic în Parcul Tineretului din municipiul Craiova», prin înregistrarea în situaţiile de plată aferente cererilor de rambursare a unor lucrări/servicii fictive“. Potrivit sursei citate, cu ocazia întocmirii situaţiilor de plată pentru lucrările realizate între lunile iulie – decembrie 2013, în cadrul Obiectivului nr. 3 – „Bazine Acoperite“, din dispoziţia lui Luis Guilherme Gomes de Almeida au fost înscrise în situaţiile de plată cantităţi de materiale care nu au fost utilizate și lucrări care nu au fost executate în fapt, valoarea acestora fiind facturată la suma de aproximativ 2.350.000 de lei. Pentru crearea aparenţei de legalitate a decontării contravalorii materialelor și lucrărilor care nu au fost utilizate ori executate, în respectivele situaţii de plată s-au inclus cantităţi de materiale neutilizate și lucrări neexecutate prin raportare la specificaţiile prevăzute în proiectul tehnic. În continuare, evz.ro scrie că, în urma cercetărilor făcute până la această dată de procurorii anticorupție, „există suspiciunea că în schimbul acceptului de avizare la plată a cheltuielilor fictive, solicitate la decontare, precum şi în baza înţelegerilor anterioare, dirigintele de şantier, Romanescu Cezar-Răzvan (administratorul SC PROJECT THC SRL, firma desemnată să realizeze dirigenţia de şantier la Water Park), a impus directorului executiv Luis Guilherme Gomes de Almeida, încă de la momentul demarării lucrărilor de execuţie, acordarea unui «comision» în cuantum de 1% din valoarea fiecărei situaţii lunare de plată“. Din dispoziţia directorului Luis Guilherme Gomes de Almeida, ar fi fost scoasă suma de 20.000 de lei din casieria SC POLYSTART IMPEX SRL, sumă care „a fost remisă în data de 18.09.2013, ora 15.30, lui Romanescu Cezar-Răzvan pentru ca acesta să avizeze cheltuielile fictive cuprinse în situaţia de plată aferentă lunii iulie 2013“, mai scria evz.ro. De asemenea, sursa citată mai arată că, tot pe 18 septembrie 2013, ar fi fost „remisă suma de 1.500 de lei şi lui Romanescu Marius Florin, tatăl numitului Romanescu Cezar-Răzvan şi angajat al SC PROJECT THC SRL, cu atribuţii efective pe linia verificării în teren a conformităţii lucrărilor efectuate şi solicitate la decontare, în schimbul sprijinului acordat de acesta în solicitarea la plată a unor cheltuieli fictive“.
De o manieră similară s-a procedat şi în cazul lucrărilor efectuate în cursul lunilor octombrie şi noiembrie 2013, numitul Luis Guilherme Gomes de Almeida efectuând demersuri pentru mascarea modalităţii de remitere a comisionului solicitat de Romanescu Cezar-Răzvan.
În acest dosar se fac cercetări privind comiterea infracțiunilor de folosire sau prezentare cu rea-credinţă de documente ori declaraţii false, inexacte sau incomplete, dacă fapta are ca rezultat obţinerea pe nedrept de fonduri din bugetul general al Uniunii Europene, luare de mită în formă continuată, dare de mită și spălare de bani.
Conducerea POLYSTART a transmis presei un comunicat în care spunea că DNA nu a adus nici o acuzație oficială firmei și nici unuia dintre angajații sau reprezentanții săi legali. În consecință, informațiile apărute în presă nu se confirmă. „Am fost transparenți cu autoritățile și le-am oferit acces la toate documentele pentru a le sprijini în investigație. În aşteptarea finalizării anchetei şi cu scopul de a proteja investigația și actul de justiție, la acest moment, nu vă putem oferi mai multe informaţii. Compania POLYSTART are 20 de ani de experienţă pe piaţă şi sute de proiecte implementate cu succes la nivel naţional și internațional, cu un număr mare de angajați și cu o puternică implicare în viața comunității, respectând întotdeauna standardele etice și profesionale“, se arăta în comunicatul firmei.

Ce spune ADR Sud-Vest Oltenia

GdS a obținut un punct de vedere și din partea ADR Sud-Vest Oltenia, instituția care supraveghează proiectele din fonduri europene în Oltenia. Jurnaliștii au încercat să afle dacă ADR a verificat pe teren existența lucrărilor înainte de aprobarea plăților. Iată răspunsul complet primit de la ADR Sud-Vest Oltenia:
„Procedura de verificare a eligibilității cheltuielilor prevede efectuarea de vizite pe teren în următoarele etape:
– la cererea de rambursare 1.
– la autorizarea de către AMPOR a 40% din valoarea contractului de finanțare
– la cererea de rambursare finală (după terminarea lucrărilor).
Aceste vizite pe teren nu suplinesc răspunderea legală pentru verificarea lucrărilor din punct de vedere calitativ și cantitativ, care este asigurată permanent, pe durata execuției lucrărilor, de către diriginții de șantier atestați, în conformitate cu legislația în vigoare și cu prevederile contractului de servicii de dirigenție de șantier semnat între beneficiarul investiției și firma prestatoare. Conform procedurii de monitorizare și verificare a cheltuielilor, vizita pe teren are loc ulterior depunerii cererilor de rambursare.
Pentru decontarea unor lucrări din fonduri europene trebuie respectată legislația națională privind calitatea în construcții, legislația națională referitoare la achiziții publice, iar sistemul contabil utilizat trebuie să fie în conformitate cu legislația națională în vigoare.
Prezentat sintetic, pașii pentru decontarea unor lucrări din fonduri europene sunt:
– lucrările trebuie realizate în conformitate cu prevederile legislației naționale privind calitatea în construcții, cu avizele emise și cu proiectul tehnic aprobat și cu modificările existente, dacă este cazul – lucrările trebuie să fie certificate de un diriginte de șantier, atestat conform legii, din punct de vedere al cantităților și calității de lucrări și materiale/echipamente. În cele mai multe cazuri, serviciile de dirigenție de șantier sunt prestate de către o societate comercială/PFA în urma încheierii unui contract;
– lucrările trebuie să fie confirmate de beneficiarul lucrării;
– lucrările efectuate trebuie facturate de către constructor și achitate de beneficiar (sau doar facturate în cazul cererilor de plată);
– beneficiarul investiției întocmește o cerere de rambursare sau de plată (dacă facturile nu au fost plătite) la care atașează copii certificate de el pentru conformitatea cu originalul după toate documentele justificative (tehnice și financiare și/sau achiziții publice)
– Organismul intermediar verifică cererea de rambursare primită, aplicând procedura de lucru aprobată de autoritatea de management.
– Organismul intermediar avizează cheltuielile pentru care există documente justificative în conformitate cu procedura de lucru și trimite cererea de plată la Autoritatea de Management în vederea verificării, autorizării și efectuării plății.
– Beneficiarul finanțării primește în conturile declarate în cererea de rambursare/plată sumele autorizate și plătite de AMPOR.
– În situația în care a depus o cerere de plată, beneficiarul este obligat ca în termen de cinci zile de la intrarea banilor în contul special să efectueze către prestatori plățile“.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS