6.2 C
Craiova
sâmbătă, 20 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalPacienţi în infernul urgenţelor

Pacienţi în infernul urgenţelor

La cotă de avarie, aşa funcţionează departamentul de urgenţe al Spitalului Clinic Județean din Craiova, şi asta pentru că aici lucrează doar trei medici pe tură, iar numărul persoanelor care se prezintă zilnic în acestă secţie este cel mai mare din ţară. Oamenii care ajung la Urgenţe sunt nemulţumiţi de faptul că aşteaptă prea mult până când îi preia un medic. De cele mai multe ori, din această cauză se creează un adevărat haos în UPU. Când ajung aici, bolnavii şi rudele lor sunt nevoiţi să se înarmeze cu răbdare şi nervi de oţel. La fel şi doctorii.

La Unitatea de Primiri Urgenţe (UPU) a Spitalului Clinic Județean din Craiova este atât de aglomerat încât cei care duc tărgile cu pacienţi abia îşi mai fac loc prin mulţimea de oameni. Ambulanţele intră şi ies permanent pe poarta unităţii. În plus, sunt şi bolnavi care ajung aici aduşi de rude. În total, numărul acestora ajunge într-un an la 125.000 şi, în medie, cam la 400 de persoane pe zi. Principala nemulţumire a pacienţilor este legată de faptul că aşteaptă cu orele până să fie văzuţi de un medic. „Am aşteptat patru ore până să mă bage cineva în seamă. Mi se pare inuman ce se întâmplă. Să te ferească Dumnezeu să ajungi aici“, spune Mioara, care a venit la Urgenţă cu o rană la picior.
Întrebată, în cadrul emisiunii „Ora de sănătate“, despre această problemă cu care se confruntă pacienţii olteni, Cristiana Geormăneanu, purtătorul de cuvânt al Spitalului Judeţean din Craiova şi medic primar medicină de urgenţă, a declarat: „În primul rând,  nivelul de educaţie medicală şi de responsabilizare al pacientului este unul foarte scăzut. Pacientul nu neapărat că nu înţelege ce este aceea o urgenţă, ci se face că nu pricepe. De exemplu, pacientul ştie că are boli cronice, dar se abate de la prescripţiile medicului specialist sau medicului de familie. El este conştient de ceea ce i se întâmplă, se decompensează şi în loc să meargă la medicul de familie pentru a urma calea normală, care l-ar scuti de aşteptări lungi în faţa cabinetelor de la Urgenţe, vine direct la noi, eventual sună şi la 112, crezând că dacă îl aduce ambulanţa va fi preluat imediat de medici. Cazurile acestea nu sunt puţine şi ele aglomerează Secţia de urgenţă“.

„Dacă nu ai bani să-i dai medicului, te lasă
să mori“

„Nu m-a băgat nimeni în seamă!“ a devenit parcă sloganul celor mai mulţi pacienţi care ajung la Unitatea de Primiri Urgenţe a Spitalului Judeţean din Craiova. Oamenii cu probleme de sănătate care necesită consultaţii de urgenţă, dar şi cei cu afecţiuni banale de sănătate, dureri de dinţi, dureri de cap sau dureri de spate de luni bune (deci afecţiuni cronice care nu se tratează în regim de urgenţă) ajung pe mâna medicilor de la UPU. Cu copilul de mână, Ana Neagu spune că „cel mai mare chin este să ajungi la Urgenţe“. Este pentru a treia oară, în două săptămâni, când femeia vine cu fiul său la Unitatea de Primiri Urgenţe a spitalului. „Copilul îmi spune că îl doare burta, în partea dreaptă. Am crezut că e apendicită. Am ajuns cu el la spital, i-au făcut o perfuzie şi o ecografie. Au zis că nu are nimic şi m-au trimis cu el acasă. Acum sunt iar cu el la Urgenţă pentru că îl trimise învăţătoarea acasă că îi fu rău. Doctorul îmi spuse, iar, că nu are nimic. Îi face o perfuzie şi mă trimite cu el acasă, iar după alte două zile, după ce trece efectul perfuziei, copilul se va simţi din nou rău… Medicul îmi zise că trebuie să mai fac şi o ecografie copilului, dar trebuie să mă duc la privat, să plătesc, că în spital nu poate să îmi facă“, povesteşte mama. Femeia mai spune că „dacă nu ai bani să-i dai medicului, te lasă să mori. Trebuie să îi bagi în buzunar măcar 20 de lei numai ca să te bage în seamă. Iar dacă rămâi internat, trebuie să dai milioane“.
Despre faptul că pacienţii sunt lăsaţi să aştepte până vine cineva să îi trateze, purtătorul de cuvânt al spitalului a declarat: „În majoritatea cazurilor, pacientul nu realizează că prima evaluare care are loc imediat după ce ajunge la Urgenţe este una serioasă, în care se stabileşte cât de gravă este starea şi cât poate să aştepte. În acel moment este stabilit gradul de urgenţă şi pe fişa medicală întocmită atunci se precizează şi aria în care pacientul urmează să fie controlat“.

„Aştepţi până îţi sar ochii şi nu se uită nimeni la tine”

Ministerul Sănătăţii a aprobat un Protocol naţional de triaj al pacienţilor, care se aplică în toate spitalele din ţară. Conform acestuia, cazurile se clasifică în cinci categorii, reprezentate prin coduri. Astfel, codul roşu desemnează o situaţie de gravitate maximă, când viaţa unui om este în pericol (stop cardiorespirator, copil care nu răspunde la stimuli, arsuri de gradul II sau III) şi se impune consultarea imediată a pacientului. Codul galben prevede ca bolnavul să fie consultat în maximum zece minute, iar codul verde prevede consultarea în maximum 30 de minute. Conform codului albastru, persoana care ajunge la spital trebuie să fie consultată în maximum 60 de minute, iar codul alb stabileşte ca pacientul să fie consultat în maximum 120 de minute. După ce pacientul a fost consultat de medic, cazul urmează procedura normală în Unitatea de Primiri Urgenţe, putând fi investigat, tratat şi consultat la nevoie şi de către alţi specialişti din spital, în vederea luării deciziei de internare, externare sau transfer.
Vă întrebaţi, probabil, cine stabileşte aceste lucruri? În cadrul Spitalului Clinic Județean de Urgență Craiova există în triaj doi asistenţi care stabilesc gradul de urgenţă al fiecărui pacient. În cazul în care aceştia sunt depăşiţi de situaţie, este chemat medicul de specialitate aflat de gardă. Astfel, pacienţii care nu reprezintă urgenţe majore sunt puşi să aştepte şi de aici apar nemuţumirile celor care stau şi câte patru-cinci ore până să fie controlaţi de medici. „Este bătaie de joc, aştepţi până îţi sar ochii şi nu se uită nimeni la tine. Plătesc în fiecare lună asigurare din salariu şi când am nevoie o dată la spital nu mă bagă nimeni în seamă. Se uită toţi să le dai bani, şi doctori, şi asistenţi“, spune Aurel, care aşteaptă de două ore în Urgenţă. Şi Mircea este nemulţumit de modul în care sunt trataţi pacienţii: „Eu sunt cu soţia mea şi am aşteptat o oră până să o preia medicii. Ei îi este ameţeală, nu poate să se mai ţină pe picioare, şi a fost nevoită să aştepte pentru că medicii spun că nu e urgenţă“.
    
Unii oameni se duc la Urgenţe pentru analize gratuite, după ce se termină plafonul

Există şi un timp de reevaluare a pacientului. Asta înseamnă că după ce acesta ajunge la Urgenţe şi este văzut de asistenţii care îl primesc şi care stabilesc gradul de urgenţă, bolnavul rămâne să aştepte până este preluat de medici. După aproximativ 40 de minute, dacă pacientul pus în aşteptare simte că starea i se agravează, are dreptul la o reevaluare. Pentru acest lucru trebuie să meargă din nou la triaj şi să anunţe că îi este rău. El va fi reevaluat şi reîncadrat ca urgenţă.
Există foarte multe persoane care ajung la Urgenţe şi care nu reprezintă cazuri grave. Asta se întâmplă din cauza faptului că bugetul pentru analizele gratuite se termină foarte repede şi dacă oamenii mai au nevoie de investigaţii trebuie să le plătească din buzunar, chiar dacă sunt asiguraţi medical. Astfel că mulţi merg la Urgenţe şi cer să li se facă analizele prescrise de medicul de familie sau medicul specialist pentru că aici este singurul loc unde se pot face gratuit. „Nu sunt puţine cazurile de genul acesta şi aşa ajungem să batem recordul la pacienţi pe ţară. Ei știu că au dreptul să facă aceste analize şi să cunoască rezultatul lor, însă într-o copie, lucru care îi nemulţumeşte“, a precizat purtătorul de cuvânt al SJU Craiova.

De ce nu este chemat imediat medicul specialist la Urgenţe

O altă problemă a pacienţilor care ajung la Urgenţe este, după cum spun aceştia, faptul că, în unele cazuri, medicul de specialitate nu este chemat de fiecare dată când ei au nevoie. Mai exact, este vorba despre faptul că medicul de serviciu trebuie să solicite ajutorul medicului de specialitate de pe secție atunci când competenţa sa este depăşită într-o problemă. De exemplu, dacă un pacient ajunge la Urgenţe cu dureri mari din cauză că are pietre la fiere și trebuie operat, în acel moment medicul de gardă trebuie să cheme medicul chirurg, care să preia acel pacient. Ionela Pascu s-a dus la Urgenţe în urmă cu un an, cu pietre la rinichi, şi spune că: „A durat foarte mult până să cheme doctorul chirurg. Îi tot întrebam ce se întâmplă şi nimeni nu îmi zicea nimic. Într-un final, acel medic a venit şi m-a preluat, dar nu înţeleg de ce durează atât de mult, având în vedere durerile groaznice pe care omul le suportă în tot timpul ăsta de tatonare“.
Cu privire la acest aspect, dr. Cristiana Geormăneanu, medic de urgență la Spitalul Judeţean din Craiova, a declarat în emisiunea „Ora de sănătate”: „Există urgenţe medicale care se văd din prima. Dar sunt şi situaţii în care urgenţa chirurgicală nu este depistată repede. Un exemplu este cazul unei apendicite acute. Pacientul are ca simptome vărsături, greaţă, simptomatologie care poate fi dată de orice problemă abdominală, şi atunci, până să fii sigur că este apendicită, trebuie să faci mai multe investigaţii, care durează. De asta omul aşteaptă“.
Din cauza stresului şi a numărului mare de pacienţi care vin zilnic la Unitatea de Primiri Urgenţe a Spitalului Judeţean din Craiova, şi medicii sunt epuizaţi.  „Exercitând presiune asupra noastră, creşte gradul de uzură în timpul gărzii şi riscul de malpraxis este mare. În momentul în care tot timpul eşti agasat cu întrebări, ori tot timpul intră un pacient peste tine, ţi s-a fragmentat logica în cazul pacientului pe care îl tratezi în acel moment“, a precizat Cristina Geormăneanu.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS