14.5 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalCum reduci cheltuielile la bloc? Îţi faci asociaţie de scară

Cum reduci cheltuielile la bloc? Îţi faci asociaţie de scară

Proprietarii care s-au săturat să plătească salarii nejustificate şi cheltuieli administrative umflate la asociaţia de proprietari au găsit soluţia să scape de aceste plăţi: îşi creează asociaţie pe bloc.

Unele asociaţii de proprietari din Craiova au ajuns să aibă o reputaţie proastă, cu sau fără motiv. Atât preşedinţii, cât şi administratorii sunt percepuţi drept cei care storc bani de la locatari, pentru a-şi da salarii mult prea mari şi prime de sărbători. Nu este o exagerare; se întâmplă frecvent la unele asociaţii, spre mâhnirea proprietarilor. Mulţi se mulţumesc să vorbească pe la colţuri sau să se plângă la primărie, alţii însă se desprind din asociaţiile mari.
Prin urmare, în Craiova apar tot mai multe asociaţii de proprietari constituite pe scări de bloc. De la începutul anului şi până în prezent, la Judecătoria Craiova au solicitat obţinerea de personalitate juridică zece asociaţii. În medie, într-o singură lună, trei asociaţii au obţinut personalitate juridică. Motivele sunt diverse: proprietarii s-au debranşat de la sistemul centralizat de încălzire, şi-au montat centrale termice, au branşamente separate la apă rece, au contracte individuale cu furnizorii de gaze, electricitate, apă, şi prea puţină tangenţă cu asociaţia de proprietari.
Acesta a fost şi motivul pentru care blocul 59A1 a decis să se desprindă din Asociaţia nr. 11 Craioviţa Nouă, care numără 500 de apartamente. „În blocul nostru majoritatea proprietarilor avem centrale de apartament, avem branşamente individuale la apă rece. De ce să mai plătim la asociaţie salarii pentru nu ştiu câţi angajaţi? Am decis să ne desprindem şi să ne facem propria asociaţie pe bloc“, a spus Viorel Grigore, unul dintre proprietarii care au avut iniţiativa înfiinţării unei noi asociaţii. În plus, proprietarii din noua asociaţie au avut şi alte nemulţumiri legate de asociaţia din care au făcut parte.
„Noi avem plasată pe bloc o antenă de la o firmă de telefonie mobilă. Sunt nişte bani pe care îi încasăm şi cu ajutorul cărora am amenajat casa scării, am schimbat tâmplăria pe părţile comune, am schimbat liftul. Banii intrau în contul asociaţiei şi cei de la asociaţie începuseră să-i folosească cum voiau. În plus, furnizorul de căldură a blocat conturile asociaţiei pentru datorii şi ne-a luat toţi banii. În vară, ne-am trezit cu apa oprită pentru datoriile asociaţiei. Prin urmare, ne-am decis să ne separăm cu utilităţile, dar şi de asociaţie“, a explicat Zisis Stilos, proprietar.

Costuri mai mici

Funcţionarea unei asociaţii de scară implică cheltuieli mult mai puţine. Este unul dintre motivele pentru care blocurile se desprind din asociaţiile mari. Acesta este şi motivul pentru care blocul I21 se desprinde din Asociaţia nr. 18 Rovine. „Noi ajunseserăm să plătim câte 50 de lei/apartament pentru salariile celor de la asociaţie. Acum ne-am angajat o firmă specializată în administrare imobile şi plătim zece lei. Diferenţa este clară şi avem casierie, administrare, contabilitate, asistenţă juridică. Suntem 19 apartamente şi este mai bine cu asociaţie pe bloc“, este de părere Mihai Condescu, proprietar.
Pentru desprinderea din asociaţiile mari a optat şi blocul M17C, care s-a desprins din Asociaţia A.I. Cuza, dar şi M11 şi M8 – care s-au desprins din Asociaţia Patria.

Paşi pentru o nouă asociaţie

Cei care au motive de nemulţumire faţă de asociaţia de proprietari din care fac parte, faţă de cei pe care i-au ales sau angajat şi pe care îi plătesc lună de lună din banii lor, trebuie să parcurgă următorii paşi:
1. Întrunirea proprietarilor pentru stabilirea acţiunilor necesare constituirii asociaţiei de proprietari, fiind necesar acordul a jumătate plus unu dintre proprietari;
2. Înscrierea proprietăţii în registrele de carte funciară sau, acolo unde acestea nu sunt constituite, în registrele de transcripţiuni imobiliare, la birourile de publicitate imobiliară ale judecătoriilor;
3. Organizarea şi desfăşurarea adunării generale de constituire a asociaţiei de proprietari;
4. Legalizarea statutului şi a acordului de asociere şi depunerea actelor de înregistrare a asociaţiei de proprietari la judecătorie, în vederea obţinerii sentinţei judecătoreşti de înfiinţare;
5. Comandarea ştampilelor;
6. Deschiderea unui cont la o societate bancară;
7. Înregistrarea la Administraţia Financiară;
8. Încheierea contractelor cu furnizorii de utilităţi edilitar-gospodăreşti (apă-canal, termoficare, gaz, electricitate, salubritate);
9. Preluarea patrimoniului de către asociaţia de proprietari de la asociaţia de locatari.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS