14.5 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalŞcoala de altădată

Şcoala de altădată

\n

Grija privind buna stare a elevilor de altă dată se număra printre priorităţile cadrelor didactice care se ocupau de educarea şi formarea lor.

Răsfoind paginile dosarelor cu activitatea unora dintre cele mai importante instituţii de învăţământ din Craiova, Colegiul Naţional „Carol I“ şi Liceul de fete „Elena Cuza“, aflate pe rafturile Arhivelor Naţionale, descoperim că prin anii 1934-1935 existau „Fişele pedagogice“. Ele conţineau pe lângă numele elevului, originea etnică şi religia sau numele părinţilor şi ocupaţia lor, şi informaţii privind starea materială a familiei, dar şi numărul de fraţi sau surori. Exista, de asemenea, o rubrică denumită „Caracterizarea activităţi şi aptitudinilor“ elevului, cât şi „Cariera pentru care urma să se pregătească“. Erau informaţii utile pentru bunul mers al procesului de învăţământ.
Redăm câteva dintre aceste din urmă informaţii. Astfel, despre un anume „candidat“ de la Colegiul Naţional „Carol I“ aflăm că este „Foarte silitor. Îl interesează în măsură tot mai mare ştiinţele pozitive, ca şi speculaţiile pozitive. Purtarea foarte bună“, în vreme ce un altul este „Potrivit de silitor. Are deosebite preocupări pentru muzică (instrumentală)“ şi se pregăteşte pentru o carieră de ofiţer de aviaţie. Întâlnim şi o altă descriere: „Stăruitor, mediocru, greoi, dar muncitor“, în vreme ce în dreptul rubricii „Caracterizarea activităţii şi aptitudinilor“ desluşim următoarea descriere: „Mediocru, copleşit de greutăţi, pricepere şi exprimare greoaie, purtare corectă“. O altă fişă pedagogică, alte caracteristici: „Inegal, are interes pentru carte, dar n’are voinţă“ sau „Element bunicel“, cu „potrivite aptitudini intelectuale“.

Foaie calificativă

Alte dosare ce înmagazinează informaţii despre elevii de altă dată ne aduc în faţă un alt document: Foaia calificativă, un „certificat şcolar de absolvirea ciclului primar complet“. Şi informaţiile de aici sunt interesante. Pe lângă mediile anuale pe obiecte, exista o rubrică care oferea informaţii privind profilul psihologic al copilului: inteligenţa teoretică şi practică, atenţie distributivă şi conventată, memorie, imaginaţie, comportamentul (impresionabil, combativ, impulsiv, sugestibil, comunicativ, sociabil, ambiţios, sincer, încăpăţânat, arogant, conştiincios, sârguincios, perseverent, simţul dreptăţii), capacitatea de muncă psihică şi fizică, rezistenţa la oboseală psihică şi fizică, şi subrubrica „Se reproşează“. Pe verso erau notate „Indicaţiuni asupra mediului social şi stării fizice“. Aflăm astfel informaţii privind starea materială a părinţilor: 4 1/2 ha teren cultură, tratamentul copilului în familie: „cu blândeţe“, aspectul general al locuinţei: „curată“, numărul camerelor locuite: trei, numărul persoanelor care dorm în cameră cu elevul: patru, numărul persoanelor care dorm în acelaşi pat cu elevul: două. De asemenea, foaia cuprinde şi informaţii rezultate în urma examenului antropometric şi examenului medical (care au fost completate de către medicul şcolar), dar şi „Interesele şi aptitudinile speciale“ ale elevului.

Buna purtare, eticheta elevului de altădată

Starea fizică, materială, alături de rezultatele la învăţătură erau atent supravegheate o dată ce elevul urma cursurile unei unităţi de învăţământ din acea vreme. La fel de importantă era şi buna purtare atât în timpul cursurilor, cât şi în afara orelor. Un „Certificat de purtare“ din care este tăiat cu stiloul cuvântul „bun“ este elocvent în acest caz. Aflăm că „Noi, Directorul Colegiului Naţional «Carol I» din Craiova, certificăm că elevul… a avut la purtare următoarele calificări“ urmate de notele anuale la purtare: clasa I (1930/1931) – 7, clasa I (1931/1932) – Bună, clasa a II-a (1932/1933) – Potrivită, clasa a III-a (1933/1934) – 6,33 , clasa a IV-a (1934/1935) – 9,67. Cu toate aceste notări, la rubrica „Observaţiuni relative la frecventarea şi pedepsele avute în şcoală“, maşina de scris a directorului bătea litere adunate în cuvinte şi fraze, care menţionau: „Prin Procesul Verbal al Profesorilor Diriginţi din 6 februarie 1937 elevul a fost eliminat pe timp de 7 (şapte) zile cu începere dela 8 februarie 1937 pentru purtare rea în afară de şcoală“, cu specificaţia din finalul certificatului: „Elevul a fost îndepărtat temporar, dar nu (completat cu stiloul – n.r.) pentru totdeauna din şcoală, pentru rea purtare“.
La Liceul de fete „Elena Cuza“ găsim o scrisoare de mână adresată de director părinţilor unor eleve, prin care aceştia sunt înştiinţaţi de purtarea necorespunzătoare a fetelor şi de „eliminarea de la cursuri“, datată 13 ianuarie 1936: „Domnilor părinţi, cu toată părerea de rău vă anunţ că fiicele dumneavoastră…, clasa a IV B, au fost eliminate pe ziua de 14 ianuarie pentru că se duc la cinema fără să ceară voe şi ştiind că s’a refuzat elevelor permisiunea la cinema în primele săptămâni după vacanţe.
Primiţi, vă rog, Domnilor, expresiunea stimei mele“.
O altă epistolă, către un alt părinte, cu aceeaşi informaţie privind comportamentul necuviincios al unui elev: „Vă aduc la cunoştinţă că Sâmbătă, una din zilele de eliminare din şcoală ale fiicei Dumneavoastră, eleva… din clasa a IV-a a fost plecată de acasă dela dumneavoastră, la ora 4, pentru cinematograful «Rio»“.
Grija pentru formarea elevilor, sub toate aspectele ei, era tratată cu toată seriozitatea de dascăli, dovadă stând toate certificatele, foile sau scrisorile scrise de mână de director însăşi. Alte vremuri, mon cher!

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS